Deel dit artikel:

Deze top 10 moet je testen op Grinta! Test Fest Oudenaarde

Nu zondag 17 september kan je op de Markt van Oudenaarde tijdens Grinta! Test Fest tal van fietsen testen. Om jou een houvast te bieden, schotelen we je alvast een top tien voor van de fietsen die je zéker moet hebben geprobeerd.

Met maar liefst zeventien merken kan Grinta! Test Fest in Oudenaarde een ijzersterke line-up van topmateriaal aanbieden. Zijn vertegenwoordigd: Besv, BH, Canyon, Classified, Giant, Isaac, Koga, Lapierre, Liv, Look, Merida, Origine, Pinarello, Specialized, Thompson, Van Nicholas en Wilier. Deze top tien kan dus onmogelijk alle belangrijke fietsen bestrijken, maar ze is wel een leidraad voor wie alvast het nieuwste en beste materiaal wil hebben gezien en getest. Nog een extra tip: kijk zeker eens welke testfietsen zijn uitgerust met de nieuwe Shimano 105 Di2, zodat je kan ervaren hoe goed dit elektronische schakelsysteem werkt op vaak betaalbare fietsen. Schrijf je hier vooraf nog in voor Grinta! Test Fest of registreer je zondag ter plaatse.

1. Specialized SL8

De Amerikaanse trendsetter heeft dit jaar niet één maar twee SL8’s op de markt gebracht. De Tarmac SL8 is lichter en – dankzij zijn kenmerkende neuskegel – aerodynamischer geworden, terwijl de nog maar net uitgebrachte Roubaix SL8 – met een beetje geluk kan Specialized deze nieuwkomer tijdig in Oudenaarde krijgen – zijn soepele Future Shock heeft verfijnd. Beide modellen zijn nog altijd de maatstaf in hun categorie, dus daar kan je niet omheen.

2. Gravelbike van het Jaar – powered by Grit!: Origine Graxx GTO

Het Franse onlinemerk Origine verraste ons tijdens de recentste verkiezing van ‘Gravelbike van het Jaar – powered by Grit!’ met een vernieuwde versie van de Graxx. Hij is zowel snel en direct als stabiel en comfortabel. De ingenieurs uit Somain bewijzen opnieuw dat ze weten hoe ze een goed uitgebalanceerd frame in elkaar moeten steken. De aanpasbaarheid, ruime inzetbaarheid en het lage gewicht van 8,2 kilo zijn extra aantrekkingspolen die van de Graxx GTO een verdiende winnaar maken. Maak kennis met dit opkomende fietsenmerk en ga net als wij met een onbevangen blik op pad met deze behendige gravelbike.

3. Racefiets van het Jaar – powered by Grinta!: Canyon Ultimate CF SL 8 Aero

Ook de gloednieuwe Endurace is een aanrader voor wie een comfortabele racer zoekt maar voor de verkiezing van ‘Racefiets van het Jaar – powered by Grinta!’ stuurde Canyon nog de Ultimate CF SL op. Die Ultimate kon dankzij een afgewogen combinatie van indrukwekkende rijkwaliteit, laag gewicht en een interessant prijskaartje de rest achter zich laten. Voor 5000 euro heb je een aerodynamische klimfiets met hoge carbon wielen. Dat bleek een onklopbaar recept, waarvan ook jij nu kan proeven.

4. Lapierre Pulsium Allroad

Twijfel je tussen een racefiets of gravelbike, dan kan een allroadfiets zoals de Lapierre Pulsium Allroad wel iets voor jou zijn. Die biedt ruimte aan banden tot 35 mm breed, heeft een comfortgeometrie en (enkel bij de SAT-versie) ook nog een rubberen tussenstukje in de staande achtervork. Een rechte zadelpen, korte stuurpen en een stuur met flare zetten de bedoelingen extra kracht bij. En wil je toch eerder vlammen op het asfalt, dan is er nog steeds de lichte Xelius SL.

5. Merida Scultura Endurance GR

Net als bij de Lapierre Pulsium Allroad benut Merida het frame van zijn comfortracer om er wat bredere banden onder te leggen. De Scultura Endurance GR kan eveneens banden tot 35 mm verdragen en bezit een geometrie die comfort op het voorplan zet. De verschillende uitvoeringen worden uitgerust met gravelspecifieke groepsets maar aangezien de GR pas vanaf later dit jaar beschikbaar is, is de kans groot dat je enkel de ‘normale’ Scultura Endurance kan testen in Oudenaarde. Ook die kan dezelfde bandbreedte aan. De racegerichte Scultura die we kennen uit de WorldTour is eveneens aanwezig.

6. BH GravelX

BH heeft zijn GravelX helemaal up to date gemaakt en dat is nu zowaar een gravelracer. Hij moet de snelheid van een racefiets evenaren zonder de behendigheid te verliezen en moet trillingen dempen, zodat je langer van je gravelrit kan genieten. Voor dat laatste steelt de achtervork de aandacht. Het Smooth Riding System moet trillingen absorberen dankzij de vorm van de liggende achtervork en de verbinding van de zitbuis met de liggende achtervork, die een soort draaipunt wordt. “Zo wordt een gecontroleerde ‘flexzone’ bereikt die in staat is om trillingen weg te filteren”, klinkt het bij BH. Ga dat zeker eens zelf proberen.

7. Pinarello F en X

In navolging van de Dogma F lanceert Pinarello nu een complete F-lijn, die zich eveneens richt op racers, met daarnaast de X, voor wie comfort maar tegelijk ook prestaties wil. De Pinarello F is net als de Dogma F ontworpen als een perfecte allrounder die zowel goed is in het klimmen (het frame weegt 950 en 990 gram, afhankelijk van de uitvoering) als in het dalen. De Pinarello X komt net als de F in 9 maten maar die zijn veel meer gericht op comfort, net als de layup van de carbonvezels. Vooral de achterkant is gemaakt om trillingen beter te verdelen. Uiteraard ga je niet naast de Dogma F kunnen kijken.

8. Giant

We kunnen nog niet zeggen welk nieuw model Giant naar Oudenaarde meeneemt – zo nieuw is hij! Wat we wel al kunnen verklappen, is dat het een allemansvriend met uitgebalanceerde eigenschappen is. Zeker eens afzakken naar de stand van Giant, dus. Bovendien zijn ook de Propel, TCR, Revolt en Revolt X van de partij, terwijl zustermerk Liv de Devote, EnviLiv en eveneens een nieuw model afvaardigt.

9. Look 795 Blade RS

Team Cofidis rijdt al het hele seizoen op de nieuwe Look 795 Blade RS, die in zijn nieuwe gedaante een pak subtieler maar nog altijd even stijlvol is. Hij is nog altijd aero maar wel een pak lichter dan zijn voorganger. Een complete fiets weegt nu nog zeven kilo. Of hij nog altijd die typische, agressieve rijkwaliteit heeft, kan je zelf ontdekken. Hou je het liever wat gezapiger? Ga dan voor de eveneens vernieuwde 765 Optimum, die mikt op comfort in combinatie met een direct karakter. Gravelaars kunnen gaan voor de 765 Gravel RS.

10. Classified PowerShift

De eenvoud van een enkel voorblad met de veelzijdigheid en de spreiding van een dubbel: dat krijg je bij het Classified PowerShift-systeem. Dat heeft zijn voordelen bij zowel racefietsen als gravel- en mountainbikes maar je moet vooral zelf eens voelen hoe indrukwekkend snel en foutloos het schakelen via die achternaaf gaat. Dat kan je doen met de vele testfietsen die Classified naar Oudenaarde meeneemt.