Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: Lapierre Xelius SL 8.0

Het Franse Lapierre verblijdt ons al jaren met kwalitatief hoogstaande en performante fietsen aan een beheersbare prijs. Dat is met deze deelnemer aan de Racefiets van het Jaar-verkiezing, de Xelius SL 8.0, niet anders.

Iets meer dan een jaar geleden stelde Lapierre haar grondig vernieuwde en derde generatie Xelius voor. Dat model is in de loop der jaren uitgegroeid tot een waar icoon, een fiets die door zijn unieke design herkend en bewonderd wordt. Het is de allrounder in het gamma van Lapierre. Zowel klimmers als sprinters kunnen terecht op deze racefiets. Het is een erg veelzijdige fiets die prestaties en comfort in één pakket wikkelt. De derde generatie werd agressiever, lichter en krachtiger. Vorig jaar ging de aerobike van Lapierre, de Aircode DRS, nog aan de haal met de gouden plak in onze verkiezing. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen voor deze Lapierre Xelius SL 8.0. Benieuwd of deze helemaal ingelost worden.

De geest van de Aircode DRS

Het is dan wel geen pure aerobike, maar dat betekent natuurlijk ook weer niet dat er geen aandacht aan aerodynamica besteed is. Ook een allrounder heeft baat bij aerodynamische vormen. De geest van de Aircode DRS vinden we terug in de geometrie van de Xelius. Dat betekent een compact en sterk voorwaarts gedreven geometrie en een laag zwaartepunt. De bovenbuis werd korter (557 millimeter), de reach langer (403 millimeter). De zitbuishoek is met 73,5° behoorlijk steil. Doe daar een zero offset zadelpen bij en je beseft dat de Xelius je in een meer voorwaartse positie dwingt. 

Ook het frame doet zijn duit in het aero-zakje. Voor de Xelius betekent dat een aangepaste vork en balhoofd, een compacter frame met meer sloping bovenbuis en een erg fraaie overgang tussen onderbuis en zitbuis. Testen in de windtunnel leerden Lapierre dat de nieuwe Xelius gemiddeld 8,5% aërodynamischer werd dan de vorige versie, en dat was ook niet bepaald een trage fiets met de aerodynamica van een baksteen. Dat kabels binnendoor lopen, vinden wij ondertussen de normaalste zaak van de wereld.

Het snel herkenbare uiterlijk van de Xelius zit vooral in de manier waarop de staande achtervorken aan de bovenbuis bevestigd zijn. Deze 3D Tubular-techniek laat de zadelbuis vrij(er) bewegen en verbindt rechtstreeks de achtervork aan de bovenbuis. Het voordeel is drieledig. 3D Tubular verdeelt trillingen beter over de hele zone tussen zadelpen en stuur. Doordat de zadelbuis vrij staat, is er meer flexibiliteit en dus comfort voorzien. En tenslotte moet er minder carbon gebruikt worden in een zone die weinig belast wordt, wat dan weer zijn invloed heeft op het gewicht.

Want over gewicht kunnen we ook nog wel even een boompje opzetten. De Xelius maakt gebruik van Lapierres nieuwste carbontechnologie: Uni Directional Super Light Innovation (UD SLI). Een aangepaste compressietechniek drukt de vezels homogener samen, waardoor er minder hars gebruikt moet worden. Dat leidt dan weer tot een lager gewicht, meer concreet 845 gram voor een frame en 392 gram voor de vork. 

Het Powerbox-design staat nog steeds centraal in de ontwikkeling van het frame, krachtoverbrenging is daarbij prioritair. De onderbuis werd breder en scherper, het balhoofd heeft nu 1,5″ lagers, de zone rond het bottom bracket werd nog massiever en bredere, asymmetrische liggende achtervorken zijn de voornaamste kenmerken van het nieuwe Powerbox-design. Het frame kan banden tot 32 millimeter breed aan.

Waar voor je geld

Getuige het veelvuldig voorkomen van de Shimano Ultegra Di2-groep op hedendaagse fietsen, ook in deze Racefiets van het Jaar-verkiezing, heeft Shimano indertijd de juiste keuze gemaakt om haar draadloze technologie in de Ultegra-groep te voorzien.

De Lapierre Xelius SL8.0 wordt de baan op gestuurd met deze 12-speed-groep, voorzien van een 10-30-cassette en een crankstel in een 52/36-vertanding. Met het oog op gewichtsbesparing kiest Lapierre voor een pressfit bottom bracket.

Lapierre zorgt zelf voor een erg fraaie stuurpen en stuur en een lichte zadelpen met een diameter van 27,2 millimeter. De zadelpenklem is mooi in de bovenbuis ingewerkt. Onze kont kan wel vriendjes worden met het Fi’zi:k Argo Vento R5-zadel. Het is een comfortabel zadel gericht op lange afstanden en dankzij de relatief korte neus kom je snel vooraan te zitten, wat als vanzelf een meer aerodynamische houding oplevert. Het is niet het lichtste zadel, dus voor de grammenjagers valt daar snel winst te halen. De eigen Lapierre carbon wielen zijn licht en stijf, hebben een 38 millimeter hoge velg met daaromheen 25 millimeter brede Continental GP5000 S tubeless banden.

Veelzijdig en efficiënt

De Xelius SL moet zowel voor de Vlaamse kasseien en bulten als voor een heuse klim over pakweg Mont Ventoux geschikt zijn. Met een totaalgewicht van 7,75 kilogram zou dat klimwerk toch behoorlijk vlot moeten verlopen. Maar ook op het vlak van comfort trekt de Xelius SL 8.0 prima zijn slag. Oneffenheden en kleine bulten worden dankzij de vormen van het frame en ranke zadelpen netjes weggefilterd. Die 28 millimeter brede banden kunnen wel overweg met een ruw wegdek maar niets houdt je tegen om nog breder te gaan en zo het comfort naar een nog hoger niveau te brengen. De voorwaarts gerichte geometrie zorgt voor een wonderbaarlijke mix tussen comfort en sportiviteit. Met je handen in de beugels zit je diep, zonder dat het oncomfortabel wordt. 

Versnellingen zijn splijtend – al waren de meningen hierover eerder verdeeld, aangezien sommigen hem vinniger hadden verwacht – en eenmaal op snelheid kost het amper moeite om de vaart te behouden. Sturen gaat snel, vinnig en nauwkeurig. De stijve en lichte carbon wielen dragen zeker bij tot dit stuurgedrag. En ook al wordt het wegdek wat ruiger, de Xelius SL 8.0 breng je niet zomaar van de wijs. In de afdaling gaat hij hard, zonder onrustig te worden. 

Conclusie

De Xelius SL 8.0 is een snelle fiets die vlot reageert op jouw input en waarmee je op alle soorten terrein kan presteren. Het lage gewicht, de aerodynamica en het prima rijgedrag zijn een zegen voor eenieder die van behoorlijk wat snelheid houdt.

Het is niet de stijfste fiets uit het pak, maar dat was nooit de bedoeling bij de ontwikkeling van deze Xelius SL 8.0. Daartegenover staat dat hij de juiste hoeveelheid stijfheid met een flinke dosis comfort combineert. De Lapierre Xelius SL 8.0 is een veelzijdige, efficiënte en goed uitgebalanceerde fiets. Eentje waarmee je eigenlijk alles kan.

De Lapierre Xelius SL8.0 kost 6499 euro.

Meer info: www.lapierrebikes.com