Getest

100% Getest: lichte Cybrei Carbon Crankset
Alweer een nieuwe speler op de markt. Sommige amateurwielrenners kennen het merk Cybrei al, maar bij de grote massa is het merk nog onbekend. Onbekend, onbemind, dus tijd om ook dit merk eens aan de tand te voelen. We kozen voor de voorste tanden en lieten onze tester los op een crankstel.

100% Getest: Dynamic Secret Surface
Een beschermende coating aanbrengen op je fiets is meestal iets dat je op de lange termijn bekijkt: de bescherming maakt het schoonmaken voor een heel eind een pak eenvoudiger. Maar met deze Dynamic Secret Surface is ook het proces van het aanbrengen een uiterst simpele klus. Na tien maanden kunnen we dan ook perfect evalueren.

100% Getest: Van Rysel RCR-F Pro
“Ik wil die Van Rysel RCR-F Pro. Nu. Niet seffes, niet direkt, niet sebiet, niet weldra. Maar nu! Maintenant! Tout de suite! Heute godverdomme!” app ik collega Bart na een eerste testrit met de Van Rysel RCR-F Pro, vrij citerend uit Raymond van het Groenewouds Je veux de l’amour. Na 25 jaar in de fietsjournalistiek ben ik niet verliefd op Chris Lomme (wat dan weer Walter Grootaers zijn probleem was), maar op een velo van de Decathlon. Dat ik dat nog mag meemaken…

Eerste indruk: BMC Teammachine SLR 01
Voor deze vijfde generatie van de Teammachine SLR 01 heeft BMC het werk niet geschuwd. Maar liefst 222 gram verloor de frameset, terwijl de stijfheid bewaard blijft en er extra aandacht is gegeven aan de aerodynamische vormgeving. Onze man kon deze klimfiets testen in de Zwitserse bergen.

Nagelnieuw en nu al 100% Getest: Abus Airbreaker 2.0
Begin mei trok ik al naar Noord-Italië om er – in het grootste geheim – de helmfabrieken van Abus te bezoeken (dat verhaal lees je in het volgende nummer van Grinta!) en om de nagelnieuwe Airbreaker 2.0 te gaan testrijden. Vandaag toont Abus de Airbreaker 2.0 op de Eurobike, wat ik van de blutsmuts vind na een maand gebruik lees je hier al.

Eerste indruk: de nieuwe Cervélo Áspero-5
De Cervélo Áspero is aan zijn derde generatie toe en met deze fiets ligt het accent nog meer op snelheid en een verminderde luchtweerstand. Je herkent in het frame ongetwijfeld trekken van de aerodynamische S5, er werd een volledig nieuw stuur ontwikkeld en ondanks de meer uitgesproken buisvormen ging het gewicht naar beneden. Wij mochten de nieuwe Áspero-5 al gaan ontdekken in – hoe kan het ook anders – Girona!

100% Getest: Gearlube Pro Hot Melt Chain Wax
Het aantal fietsers dat zijn ketting al eens in een kookpot heeft gelegd om de voordelen van hotwax te ontdekken, blijft gestaag stijgen. Die voordelen zijn dan ook duidelijk aanwezig, maar dan moet je er wel de tijd en moeite willen instoppen om het goed te doen. Onze man leefde zich uit met de wax van het Belgische Gearlube.

100% Getest: Lake MX238 gravelschoenen
Het Nederlandse Lake is één van de weinige schoenenmerken dat heel hard inzet op voetbreedte. Nogal wat mensen voor wie de fietsschoenen van de meeste mainstream merken te smal zijn, vinden bij Lake een passend paar. Ook de MX238 Gravel-schoenen bieden een pak comfort en ruimte voor je voeten. Onze man fietst al enkele maanden met zo’n paar – en de glimlach op zijn gezicht – rond.

100% Getest: Inflata Pro S fietspomp
Nog niet zo gek lang geleden zweerden we met z’n allen bij een eenvoudig handpompje of een CO2-patroon om onderweg een band op te pompen, maar tegenwoordig veroveren compacte, elektrische pompjes steeds vaker een plekje in onze achterzakjes of zadeltassen. De Inflata Pro S is één van dat soort pompjes en we hebben het de afgelopen maanden uitgeprobeerd.

100% Getest: Isadore Distance Cargo Wool bibshorts
Wat maakt een broek een echte ‘gravelbroek’? Zakjes op de dijen? Check! Extra duurzaam materiaal? Check! Een zeem die is voorzien op lange dagen in het zadel? Dubbelcheck! Zowel op gravel als op de weg: de Distance Cargo Wool bibshorts van Isadore kon onze testredacteur bekoren!

100% Getest: HJC Furion 3
Onze testredactie heeft niet altijd even goeie herinneringen gehad aan de helmen van HJC. Vooral het Selfit-systeem viel bij sommigen in de smaak en bij anderen helemaal niet. Benieuwd of het vernieuwde retentiesysteem in de Furion 3 – Selfit Pro – de meningen minder verdeelt.

100% Getest: Selle San Marco Presa Corsa Comfort
De eerste contactpunten voor je handen zijn het stuur en de remgrepen. Kan je wel wat extra demping gebruiken op je gravelbike, dan biedt Selle San Marco specifiek stuurlint aan, met de ronkende naam Presa Corsa Comfort. Na meer dan een half jaar kan onze testredacteur de balans opmaken.