Deel dit artikel:

Carbon speelt hoofdrol in nieuwe POC-helm

POC heeft een nieuwe aero-helm aan zijn line-up toegevoegd. In de Cytal Carbon, zoals de hoofdbeschermer officieel door het leven gaat, heeft de Zweedse fabrikant carbon toegepast. POC spreekt van een ‘een nieuwe benadering op het vlak van veiligheid, aerodynamica en ventilatie’.

De oplettende televisiekijkers hebben wellicht al gezien dat sommige EF Education First-renners een nieuwe POC-helm gebruikten tijdens de voorbije Tour de France. POC, dat bekend staat om zijn vooruitstrevende en innovatieve veiligheidsproducten, heeft dit nieuwe product inmiddels een naam gegeven: Cytal Carbon.

Volgens POC is de Cytal Carbon het eerste topmodel in een nieuwe line-up die deze ontwerpvorm zal aannemen. Er liggen plannen op de tekentafel om aanvullende modellen uit te brengen en het assortiment voor 2025 en verder op meer vlakken te vernieuwen.

Carbon wing

Oscar Huss, Chief Product Officer bij POC, benadrukt dat de helm is ontworpen om de veiligheid, aerodynamica en ventilatie te verbeteren. Centraal in het ontwerp staat de geïntegreerde ‘carbon wing’. Dit is in wezen een carbonlaag tussen de ventilatieopeningen die volgens POC voordeel biedt op alle fronten, of het nou om veiligheid, aerodynamica of ventilatie gaat.

Huss: “Door niet op de gebruikelijke manier te denken, unieke materialen te gebruiken en nieuwe vormen te ontwikkelen, hebben we een antwoord op ons vraagstuk gevonden. We hebben een gloednieuwe helm gecreëerd en daarin een carbon vleugel geïntegreerd die met de hand in Italië is gemaakt. We zijn zeer positief over het resultaat.”

Ventilatie

POC stelt dat voor de carbon vleugel inspiratie is opgedaan in de wereld van high-performance raceauto’s. Dit om ‘superieure ventilatie en koeling over het gehele hoofd mogelijk te maken’. Om de luchtstroom te optimaliseren, heeft de carbon vleugel een variabele vorm en dikte. Dit ontwerp zou de luchtsnelheid verbeteren, met als doel een helm te leveren die beter ventileert.

Aerodynamica

Naast de ventilatie moet de carbon wing ook de aerodynamica ten goede komen. Het nieuwe ontwerp heeft grotere frontale openingen. Die leiden de luchtstromen door de helm in plaats van eromheen. Dit zou hogedrukzones aan de voorkant van de helm verminderen, turbulentie minimaliseren en een soepele, gelijkmatige luchtstroom over de helm en de fietser behouden.

POC stelt dat er bij de Cytal Carbon ook sprake is van het ‘Venturi-effect’. Hierbij gaat het om een technologie ter optimalisatie van de luchtstroom rond de helm. Er is zo minder luchtweerstand en de aerodynamische prestaties zijn beter. POC past deze technologie ook toe in zijn Procen-tijdrithelm.

Veiligheid

Over de veiligheid en beschermingsgraad hoef je volgens POC niet te twijfelen. De Cytal Carbon heeft de hoogste waardering (vijf sterren) gekregen bij de onafhankelijke tests van Virginia Tech en bezit diverse certificaten. De helm is tevens onderworpen aan eigen onderzoek en tests (Finite Element Model). Qua veiligheid kiest POC bijvoorbeeld voor een liner van geëxpandeerd polystyreen, waarvan wordt beweerd dat deze ‘de ideale balans biedt tussen een laag gewicht en bescherming bij een val’. De carbon wing zou er met zijn ontwerp voor zorgen dat de krachtverdeling bij contact met het wegdek beter is.

Prijskaartje

Het geclaimde gewicht van de Cytal Carbon is 250 gram (maat M), wat ongeveer gelijk is aan de POC Ventral Air Mips. De Cytal Carbon is momenteel alleen verkrijgbaar in het zwart. Er hangt een stevig prijskaartje aan: 400 euro.