Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: Merida Scultura 8000

De ‘Little Red Corvette’ op onze testdag van ‘Racefiets van het Jaar’ werd aangeleverd door Merida. De Scultura 8000 is werkelijk een heerlijk fietsje: dynamisch, licht, comfortabel en vinnig. Goed voor een plekje op onze lijst met favorieten, maar net gestrand op een zucht van het podium!

Merida heeft best een lange en mooie traditie in de Racefiets van het Jaar-verkiezing, met in het verleden al ereplaatsen voor de Reacto-aeroracer en zelfs winst voor de Scultura. Al verdiende het die gouden plak weliswaar een jaar of vijf geleden en dat is – gezien de razendsnelle technologische ontwikkelingen in de fietsbranche – nu al haast de prehistorie. Maar je leest het inderdaad goed: de Scultura is een modelletje dat al een tijd meedraait. Uiteraard wordt hij regelmatig aan een update onderworpen. Zo werd de Scultura vorig jaar nog vernieuwd en zijn we intussen al aan de vijfde generatie toe.

Klimfiets met aero trekjes

Zoals dat tegenwoordig de trend is, kreeg Merida’s klimfiets een pak aero trekjes die van de Reacto werden overgeheveld. De geometrie is bijvoorbeeld al dezelfde als die van de Reacto. Verwacht je dus ook bij de Scultura aan een fiets met een lage balhoofdbuis en dus een agressieve zithouding. Ben je minder op snelheid gefocust en wil je een meer relaxte positie, dan kan de Scultura Endurance je misschien bekoren. Ook de kabels die volledig binnendoor geleid worden, de D-vormige onderbuis, de uitsparing in de zitbuis ter hoogte van het achterwiel en de ‘O-benen’ van de voorvork: het zijn allemaal trucjes die de ingenieurs van Merida ook uithaalden toen ze die Reacto ontwierpen. Toch blijft de Scultura 8000 licht en speels in de omgang. De carbontechnologie ontwikkelt zich aan een rotvaart en maakt van fietsen als de Scultura 8000 ook meer en meer rasechte alleskunners. Plaats deze ‘aero klimfiets’ gerust in een rijtje met bijvoorbeeld de Giant TCR, de Canyon Ultimate en de Specialized Tarmac. Van die laatste heeft hij trouwens verduiveld veel weg, zowel qua looks als rijgedrag. Maar daarover zo meteen meer.

De Scultura 8000 is een erg fijne ‘aero klimfiets’

Shimano Di2 als referentie

Wanneer we even aan dit specifieke model snuffelen, treffen we een afmontage aan die we ook bij heel wat andere deelnemers aan de verkiezing spotten. Te beginnen met een 12-speed Shimano Ultegra Di2-groepset met 52/36-crankstel en een 11-30-cassette. Shimano heeft in zijn nieuwe generatie groepsets de mechanische Ultegra ten grave gedragen, waardoor deze Di2-variant in het hogere middensegment allicht de referentie wordt. Jammer genoeg duwt die de prijs van heel wat fietsen wel onverbiddelijk de hoogte in. De cockpit is tweedelig en bestaat uit een aluminium, merkeigen stuur en een stuurpen van FSA. Via het ACR-systeem lopen de remleidingen onder de stuurpen het frame binnen, verborgen achter een afdekkapje. Klein detail: de leidingen waren net iets te lang, waardoor ze toch wat in het zicht zaten aan de voorkant van het stuur. Dat kon dus nog een tikkeltje netter. En toegegeven: zo’n aluminium cockpit met rond stuur is een pak goedkoper dan carbon exemplaren uit één stuk en dat ziet er ook zo uit. Anderzijds ben je wel een stuk flexibeler wanneer je van stuur of stuurpen wil wisselen. Remleidingen hoeven dan niet helemaal opnieuw getrokken te worden.

Boterzacht over Vlaamsche wegen

Ook op het vlak van comfort kan de Scultura 8000 overtuigen. Rond de carbon Reynolds AR41-wielen liggen 28 mm brede Continental GP5000 tubeless ready-banden. De ranke Merida Team carbon zadelpen, het fijne Prologo M5 Scratch-zadel en de laag aangezette smalle vorkpoten van de achtervork doen daar nog een schepje comfort bovenop. Het totaalpakket is een fiets die haast boterzacht over de typisch Vlaamsche betonbanen dokkert. De remschijven met 160 mm diameter garanderen je altijd en overal een goeie afdrijving van hitte bij het remmen en dus ook voldoende remkracht. Alsof dat nog niet genoeg is, leende de Scultura ook de fameuze ‘koelvinnen’ van de Reacto aeroracer: die zorgen ervoor dat je schijfremmen niet oververhitten en voegen een aerodynamische toets toe aan het ontwerp van de fiets.

Little Red Corvette

Tijdens de testrit met deze knalrode Merida Scultura 8000 spookt een van mijn favoriete nummers aller tijden door mijn kop: ‘Little Red Corvette’ van wijlen Prince. ‘Baby you’re much too fast’ – al kan een fiets wat mij betreft nooit snel genoeg zijn. De Scultura 8000 heeft overduidelijk die snelheid in het DNA zitten. Een vinnige acceleratie, een lichte loop, strak bochtenwerk… Al na een paar pedaalslagen voel je dat dit een racefiets is met een pak potentieel. Daarbij verdienen ook de Reynolds AR41-wielen hun portie van de ‘kudos’! We zijn op de redactie al een tijd fan van deze Reynolds-wielset, want elke fiets die ermee is afgemonteerd lijkt nog net dat tikkeltje moeitelozer op snelheid te komen. Je trekt de Scultura 8000 na een bocht haast ongemerkt weer op kruissnelheid. Combineer dat met een racegeometrie en bijbehorende steile balhoofdhoek en je weet dat dit een fiets is voor iedereen die de gashendel graag opendraait. Achteraf niet te veel naar de energiefactuur kijken, is tegenwoordig dan de boodschap!

Tijdens het testwerk tovert deze ‘Little Red Corvette’ dikwijls een lach op onze snufferd

Gelijkenissen met Amerikaanse concullega’s

Het directe stuurgedrag is op het randje van nerveus, maar verre van overdreven. Deze Merida stuurt en rijdt zoals je dat van een moderne racefiets zou verwachten. Het is een fiets die – het moet gezegd – enorm aan een medekandidaat doet denken, namelijk de Specialized Tarmac SL7 Expert. Zowel qua looks als qua rijgedrag zijn er meer gelijkenissen dan verschillen te vinden. Al moet je bij Merida voor een fiets als deze wel een stuk minder diep in de buidel tasten. Je betaalt 5899 euro om precies te zijn en dat is in vergelijking met veel andere merken verre van slecht.

Conclusie

Racefiets van het Jaar is hij niet geworden, al was een podiumplaats zeker haalbaar geweest voor deze Merida. Het zijn details die het hem hebben gedaan, want het was werkelijk een nek-aan-nek-race tussen de toppers onder de dertien deelnemende fietsen. Het ontbreken van een iets luxueuzere carbon cockpit was achteraf gezien de hoofdreden waarom enkele andere fietsen zich in de stand nog net boven de Merida konden nestelen. Maar dat doet uiteraard geen afbreuk aan de manier waarop deze ‘aero klimfiets’ je aanport om zowel op het vlakke als bergop lekker te knallen. 

Meer info over de Scultura 8000 vind je op de website van Merida.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE