Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar: top 3 + Tom Boonens eindoordeel

Om de Racefiets van het Jaar te verkiezen gingen we niet over één nacht ijs. Uit dertien inzendingen puurden we vier fietsen die ons het meest konden overtuigen en daarmee ging Tom Boonen nog aan de slag. De winnaars stelden we al voor op de Velofollies-beurs in Kortrijk, maar hier ontdek je waarom ze onze goedkeuring verdienen.

Met vijf experts van binnen en buiten de Grinta!-redactie testen wij op een vast rondje alle fietsen na elkaar. Voor deze editie waren dat er dertien. Dan ben je wel even zoet. Het wordt er ook elk jaar moeilijker op omdat de verschillen kleiner worden. Veel slechte fietsen worden er niet meer gemaakt en die worden al zeker niet opgestuurd voor deze verkiezing. Aan de hand van een vaste checklist geven we punten op verschillende criteria, zoals afwerking, rijgedrag en afmontage. Daarbij valt op hoe duidelijk de topfietsen naar voren komen. Onze testers geven afzonderlijk van elkaar hun beoordeling en toch komen ze met dezelfde namen op de proppen. Dat is een duidelijke indicatie dat die specifieke fietsen net dat tikkeltje extra hebben.

Er wordt ook gekeken naar het gewicht en naar de prijskwaliteitverhouding. Hoe duurder de fiets is, hoe lager zijn coëfficiënt is waarmee we de einduitslag bepalen. Zo komen we tot een top drie en een juryprijs. Met die fietsen sturen we ook nog eens Tom Boonen op pad. Hij kent de volgorde niet en mag vrijuit zijn mening geven. Gelukkig kon hij zich ook dit jaar weer vinden in onze keuzes en net als vorig jaar was hij onder de indruk van het viertal. Bovendien haalt hij er telkens weer enkele details uit, die je enkel kan opmerken als je een fiets tot in de puntjes perfect aanvoelt. Je mag dus gerust zeggen dat hij een pure materiaalkenner is.

Zo kwam Tom Boonen tot een eindoordeel en konden we finaal de volgende top 3 noteren:
1. Canyon Ultimate CF SL 8 Aero
2. Origine Fraxion GTR
3. Rose XLite 06
Juryprijs: Giant Propel Advanced Pro 0

Bekijk hier Boonens eindoordeel:

1. Canyon Ultimate CF SL 8 Aero

De dertien inzendingen, en zeker de top drie, waren indrukwekkend goed, maar toch kon de de Canyon Ultimate CF SL 8 Aero dankzij een afgewogen combinatie van indrukwekkende rijkwaliteit, laag gewicht en een interessant prijskaartje de rest achter zich laten. Voor 4999 euro heb je een aerodynamische klimfiets met hoge carbon wielen. Dat bleek een onklopbaar recept, waarvoor hulde aan Canyon.

2. Origine Fraxion GTR

De Origine Fraxion GTR is een energiek baasje maar wel eentje dat perfect onder controle te houden valt. Origine mikt met deze aero racer niet alleen op snelheidsmaniakken en polderstampers, maar komt met een uitgebalanceerde fiets die ook bergop onversneden rijplezier verschaft. Bovendien valt op de afmontage van dit specifieke exemplaar niks aan te merken en is hij met zijn prijskaartje van 6450 euro best marktconform.

3. Rose XLite 06

De Rose Xlite is met zijn 5999 euro een relatief betaalbare allround aero bike die er niet alleen goed uitziet maar ook nog eens uitstekend presteert. Goed voor brons in onze verkiezing van ‘Racefiets van het Jaar’.

Juryprijs: Giant Propel Advanced Pro 0

Er zijn slechts drie plaatsen op een podium maar we konden deze Giant Propel Advanced Pro (€ 6999) niet zomaar laten passeren. Deze nieuwe versie van Giants aero fiets is slanker, comfortabeler en veelzijdiger geworden. Hij is het voorbeeld dat de aero bike niet langer lomp en hard is, waardoor deze speciale juryvermelding helemaal op zijn plaats is.

Lees de volledige reviews van deze vier fietsen in Grinta! editie 96, nu in de winkel, hier online te bestellen of hier online te lezen via Blendle! De reviews van de negen andere fietsen vind je in de online sectie Getest.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE