Getest

100% Getest: Stelbel Nina XCr

Al jaren waren we verlekkerd op een gravelbike gemaakt van Columbus XCr-buizen – door sommigen oneerbiedig omschreven als roestvrij staal – en deze Nina Stelbel XCr zorgde eindelijk voor die langverwachte kennismaking. Wie denkt dat zo’n stalen fiets log en traag is, kunnen we al meteen teleurstellen.

100% Getest: Cannondale Scalpel HT Hi-MOD 1

De Cannondale Scalpel is een iconische fiets die doorheen de jaren zichzelf een status van veelwinnaar heeft bijeen getrapt. Met de Scalpel HT presenteert Cannondale een hardtail-versie die net als zijn full-suspension broer de strijd op de meest uitdagende crosscountry-parkoersen moet aangaan. Wij smeten ons been over topmodel, Scalpel HT Hi-MOD1 en nog nahijgend van de opwinding en inspanning penden we volgende bedenkingen neer.

VIDEO: Deda Gera Alloy en Carbon wielsets

Met de Gera-onderdelenreeks lanceerde Deda in het najaar van 2021 een reeks kwalitatieve sturen en wielen voor gravelrijders. Wij gingen een tijdlang op pad met de Gera Alloy en Gera

Video: Boonen test Lapierre Aircode DRS, winnaar Racefiets van het Jaar

Tom Boonen had zijn bedenkingen bij het nut van een aerofiets op Vlaamse wegen, maar de Lapierre Aircode DRS 6.0 wist hem helemaal in te pakken: “Een van de beste fietsen waarmee ik ooit gereden heb.” Maak kennis met de verdiende winnaar van Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!

Video: Isaac Element pakt zilver in Racefiets van het Jaar

“Hij ziet er ook gewoon heel graaf uit.” Zo start het filmpje waarin Tom Boonen zijn oordeel velt over de Isaac Element, de semi-aero racefiets die een tweede stek veroverde bij de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!. Toch overtuigde deze Isaac met meer dan alleen zijn leuk snoetje.

Video: Specialized Aethos haalt podium Racefiets van het Jaar

Tom Boonen was meteen weg van de Specialized Aethos toen dat klassiek gestijlde lichtgewicht op de markt kwam, maar nu hij die ook kon testen als jurylid van Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!, is hij helemaal overtuigd van het wendbare en vinnige raketje. Deze Aethos Comp Rival eTap AXS eindigde als derde in de verkiezing.

Video: Giant Revolt Advanced Pro 0 wint Juryprijs

De Giant Revolt viel net buiten de top 3 bij Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! maar hij ging wel met de Juryprijs aan de haal. Tom Boonen vergewiste zich van de kwaliteiten van deze verrassend lichte en snelle gravelfiets. Bekijk het filmpje om zijn mening te horen!

100% Getest: Prorace Cura

Elk racefietsmerk dat zichzelf serieus neemt, heeft tegenwoordig een modern, semi-aero model in de rangen. Zo ook Prorace. Het Belgische merk introduceerde de Cura, een licht frame met een aantal slimme ingrepen om de aerodynamica te optimaliseren. In de verkiezing Racefiets van het Jaar oogstte hij veel lof voor zijn snelheid en looks.

100% Getest: Winterbanden

We sluiten de reeks Grinta! Wintertests af met een onderdeel waarmee je tijdens winterse ritjes niet wil worstelen. Een goede winterband is vooral lekbestendig maar doet liefst ook niet al te veel afbreuk aan de rijkwaliteiten. We testten vijf sets op typische winterse wegen.

100% Getest: Cannondale SuperSix Evo CX

Naast twee gravelbikes dong zowaar ook een crossfiets mee naar de titel van Racefiets van het Jaar. Die Cannondale SuperSix Evo CX heeft nochtans een broer, de Evo SE, die wél door het leven gaat als gravelbike. De looks mogen er alvast wezen, maar konden die de jury over de streep trekken?

VIDEO: Canyon Grizl vs Canyon Grail

Knaldrang, ook wij hebben er last van. En dan stellen we onszelf vragen als: “De Canyon Grizl of de Canyon Grail: waarmee kan je nu eigenlijk het hardst knallen?” Een

100% Getest: Scott Spark RC Team Issue AXS Bike

De Scott Spark is een begrip in mountainbikemiddens. Doorheen de jaren heeft deze crosscountry fullsuspension van Scott een haast mythische status verworven, niet in het minst door de talrijke zeges van Nino Schurter. Aan boord van de Scott Spark werd Nino Schurter immers een van de meest succesvolle mountainbikers aller tijden. En met Lars Forster als Europees kampioen en – wie anders? – Nino Schurter als wereldkampioen maakt de nieuwe Scott Spark meteen duidelijk dat de podiumplaatsen opnieuw duur bevochten zullen worden.