Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Cannondale Scalpel HT Hi-MOD 1

De Cannondale Scalpel is een iconische fiets die doorheen de jaren zichzelf een status van veelwinnaar heeft bijeen getrapt. Met de Scalpel HT presenteert Cannondale een hardtail-versie die net als zijn full-suspension broer de strijd op de meest uitdagende crosscountry-parkoersen moet aangaan. Wij smeten ons been over topmodel, Scalpel HT Hi-MOD1 en nog nahijgend van de opwinding en inspanning penden we volgende bedenkingen neer.

De Scalpel HT wordt de vervanger van de bestaande F-Si-serie, maar wanneer je grondiger gaat kijken naar deze Scalpel HT komen er eigenlijk maar weinig aanknopingspunten van de F-Si terug.  Zowel frame als geometrie werden grondig onder handen genomen wat moet resulteren in een hardtail die zowel loeihard de berg op gaat als vol vertrouwen die berg weer af dendert.

Comfort in een hardtailframe

Twee zaken vallen meteen op: de vlakkere balhoofdhoek (waar we verder in deze test op terugkomen) en de plaatsing van de staande achtervorken.

Die staande achtervorken zijn namelijk behoorlijk laag verbonden met de zitbuis. Deze techniek past Cannondale reeds toe op haar SuperSix Evo en zorgt ervoor dat de achterdriehoek compacter en dus stijver wordt. Het maakt ook dat er in de zone rond de zitbuis de nodige mate van flex ingebouwd kan worden, wat het geheel dan weer comfortabeler maakt. Om het comfort nog te verhogen, zijn de chainstays bijzonder rank uitgevoerd en gebruikt Cannondale ‘Sculpted Flex’-zones, waarbij de natuurlijke flex van carbon omgezet wordt in een soort microvering. Doe daar nog een 27,2 millimeter brede zadelpen bij en het comfort moet bij het beste zijn wat je mogelijkerwijs op een competitief ingestelde hardtail kan verkrijgen.

Cannondale werkt op deze Scalpel HT met een 55 millimeter kettinglijn. Hierdoor is het mogelijk een bredere wielkast en dus sterkere wielen te gebruiken. Blijven we nog even bij dat achterwiel, dan merken we een Speed Release op. De Speed Release werkt met een halfopen achterpat wat maakt dat je niet de hele as uit het wiel moet halen om het achterwiel te verwijderen.

Interne kabelgeleiding is al lang geen nieuws meer. Op deze Scalpel HT kan je er echter voor kiezen om ofwel met een volledige kabelbehuizing te werken ofwel enkel de externe delen van behuizing te voorzien. Voordeel van het eerste systeem is dat de werking – omdat er geen vuil aan de kabels kan komen – steeds gegarandeerd is. Het tweede systeem daarentegen is pakweg 50 gram lichter.

Het topmodel dat we in test hebben, de Scalpel HT Hi-MOD 1 wordt in de strijdarena geworpen met een high modulus carbonframe (BallisTec Hi-MOD). Dat frame weegt in maat medium 895 gram. Een hardtailframe van minder dan 1 kilogram is nog steeds bijzonder licht te noemen. Onze volledige testfiets tikt aan de weeghaak af op 9,6 kilogram, niet uitzonderlijk licht maar nog steeds een meer dan aanvaardbaar gewicht te noemen.

Proportional Response Design

Met een beetje fantasie zou je kunnen stellen dat de Scalpel HT de pure racegeometrie van de F-Si koppelt aan waarden die je eerder op een trailbike mag verwachten.

Cannondale trekt de lijn van Proportional Response Design ook in deze Scalpel HT door. Dat betekent dat per framemaat de lengte van de liggende achtervorken en de zitbuishoek variëren. In de kleinste maat (small) zijn de liggende achtervorken 430 millimeter lang, per framemaat komt daar vijf millimeter bij. Zo zit je ongeacht de maat steeds mooi in balans op je fiets en heb je dus een betere krachtverdeling in de beklimming en meer controle en vertrouwen in de afdaling. Geheel in lijn met de hedendaagse normen krijgt de Scalpel HT een wel heel erg vlakke balhoofdhoek (66,5°). Waar bij de meeste andere hardtails een balhoofdhoek van 69° reeds als vlak wordt bestempeld, gaat Cannondale flink wat stappen verder. We moeten al naar trailbikes gaan kijken om een dergelijke vlakke balhoofdhoek terug te vinden. De zitbuishoek op onze testfiets in maat medium is met 74° dan weer een stuk steiler geworden dan op de voorganger, de F-Si. 

Lefty Ocho

Een Cannondale-mountainbike zou geen Cannondale zijn zonder de Lefty. De opvallende en meteen in het oog springende ‘vork-met-een-been’ vinden we uiteraard ook op deze Scalpel HT.

Op onze Hi-MOD 1 krijgt de Lefty 110 millimeter veerweg mee. Op de andere modellen wordt een Lefty Ocho met 120 millimeter voorzien. Eigenlijk is het dezelfde vork die voor de Hi-MOD 1 getuned is naar 110 millimeter. Die tien millimeter extra zorgt ervoor dat de balhoofdhoek naar 66,5° kan zakken. Tien millimeter extra veerweg, een vlakke balhoofdhoek en een offset van 55 millimeter… het moet er allemaal toe leiden dat het stuurgedrag helemaal aangepast is aan de hedendaagse xc-parkoersen. Naast pure eye-catcher is de Lefty natuurlijk ook een erg stijve, lichte en soepel werkende vork.

Onderdelen

Zoals het hoort bij een model uit de bovenkant van het gamma, is ook deze Hi-Mod 1 netjes afgemonteerd. Een erg betrouwbare Shimano XT-groep wordt verder aangevuld met een XTR-achterderailleur.

Het HollowGram-crankstel krijgt 34 tanden mee. Een minieme kettinggeleider houdt de ketting steeds op de juiste plaats. 

Remmen doe je eveneens met een uitstekend exemplaar uit dezelfde Shimano XT-groep. Die 180 millimeter schijf vooraan is misschien een beetje overkill, maar het brengt je wel tijdig en gecontroleerd tot stilstand. 

De wielen zijn van Cannondale-makelij en maken gebruik van HollowGram velgen met een interne velgbreedte van 25 millimeter, DT Swiss zorgt voor de naven. Schwalbe levert met de snelle broertjes, Ray en Ralph (in 2,25”) het rubber.

Op de naaf vooraan is een sensor – ontwikkeld in samenwerking met Garmin – gemonteerd. Die sensor koppel je via Bluetooth aan de Cannondale-app op je smartphone en zo krijg je alle gegevens over je ritten, routes, wanneer het tijd wordt voor onderhoud…

Tijd voor actie

Wanneer we ons been over de Cannondale Scalpel HT smijten, voelt dat meteen vertrouwd en goed aan. Terwijl we ons eigenlijk aan een behoorlijk agressieve zit op deze competitieve hardtail hadden verwacht, valt dat eigenlijk bijzonder goed mee. Je zit niet met je neus op je stuur en er rust niet overdreven veel druk op de polsen. Van bij de eerste pedaalslag gaat de Scalpel HT als een speer. Ondanks ons aanvankelijk scepsis tegenover het gewicht – 9,6 kilogram is nu eenmaal niet vederlicht voor een hardtail – reageert de Scalpel HT op elke input als door een wesp gestoken. De bike voelt lichter en dynamischer aan dan je op basis van de weegschaal zou vermoeden. De lockout op de Lefty is daadwerkelijk een lockout, geen spatje deining zit er nog in. Zittend of staand klimmen maakt op zich niet zo heel veel uit, de Scalpel HT reageert steeds en hij doet dat snel en precies. Er gaat geen energie verloren en dankzij de goede en centrale zitpositie is een uitgekiende gewichtsverdeling behoorlijk eenvoudig en blijft grip op het achterwiel gegarandeerd. Je voorwiel even over een obstakel lichten, vormt geen enkel probleem. 

Nu, dat een hardtail snel en vlot klimt, is niet meteen een groot geheim. Het is in de afdaling dat de hardtail traditioneel van zijn pluimen verliest. De combinatie vlakke balhoofdhoek en de 110 millimeter veerweg van de Lefty Ocho maken dat deze Scalpel HT zich toch wel bijzonder vlot uit de slag trekt in de afdaling. Je krijgt al snel meer vertrouwen en ook op technische stukken, tussen stenen, rotsen en boomwortels, blijft de Scalpel HT scherp, precies en gecontroleerd sturen. En ondanks de behoorlijk korte chainstays (liggende achtervork) blijft de achterkant toch stabiel en vertrouwenwekkend, zelfs op hoge snelheden. Wordt het toch te heet onder de billen, dan zorgen die krachtige Shimano XT-stoppers er wel voor dat je zonder problemen tot stilstand komt. 

De lichte voorkant laat je ook toe snel van kant te wisselen zodat knallen op snelle en flowy trails een puur festijn wordt. Je voelt dat je meer controle en precisie hebt en net dat zorgt ervoor dat je haast als vanzelf harder gaat rijden.

Conclusie

De Cannondale Scalpel HT is helemaal gemaakt om aan de toegenomen eisen van de steeds technischer wordende crosscountry-raceparkoersen tegemoet te komen: snel en lichtvoetig de berg op, vol vertrouwen de afdaling aanvallen en speels en nauwkeurig doorheen de bocht. De combinatie van aangepaste geometrie, Flex-zones en 27,2 millimeter zadelpen zorgen voor een comfortabele maar tegelijkertijd pijlsnelle racebak. Zo eentje waar je urenlang op kan doorhameren. En dan hebben we het nog geeneens over de looks gehad. 

De Cannondale Scalpel HT Hi Mod 1 kost je € 6999.

Meer info via: www.cannondale.com