Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Prorace Cura

Elk racefietsmerk dat zichzelf serieus neemt, heeft tegenwoordig een modern, semi-aero model in de rangen. Zo ook Prorace. Het Belgische merk introduceerde de Cura, een licht frame met een aantal slimme ingrepen om de aerodynamica te optimaliseren. In de verkiezing Racefiets van het Jaar oogstte hij veel lof voor zijn snelheid en looks.

De concurrentie in de categorie van semi-aero klimfietsen is moordend. Probeer je als kleiner merk maar eens staande te houden tussen fietsen als de Addict RC, SuperSix Evo, Tarmac SL7, TCR of Ostro VAM. Dankzij zijn uiterlijk springt deze Prorace Cura echter meteen uit de massa. De jury van Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! keek unaniem goedkeurend naar de gouden letters met metallic blauw accent op het donkere carbon canvas. Zelfs de carbon Elite-bidonhouders hadden een passend detailkleurtje.

Met de Prorace ga je niet op in de massa.

Mocht dit nu toevallig niet helemaal naar jouw smaak zijn, niet getreurd! Zonder meerprijs kan je kiezen uit zes designs die je dan telkens kan inkleuren met drie verschillende tinten naar keuze. Is dat nog te mainstream voor jou, dan moet je gewoon even contact opnemen met de designers bij Prorace. Alle lakwerk gebeurt in België, dus kunnen ze gemakkelijk inspelen op ieders wens. Ook unieke ontwerpen met airbrush zijn mogelijk voor een meerprijs. Zo zagen we al voorbeelden met geborsteld aluminium of gebarsten lava – je moet het zien om te geloven.

Geheiligd zij de naam

Genoemd naar het heiligdom Cura, op de top van de berg Randa in Mallorca, is dit een fiets voor wie graag naar boven fladdert. Het frame weegt dan ook maar 870 gram. Tegenwoordig is dat al niet meer wereldschokkend, maar voor een kader dat ook wat aerodynamische invloeden in het lijnenspel kreeg verwerkt, is dat zeker niet slecht. Desondanks weegt onze testuitvoering toch 7,9 kilo, wat net iets te veel is voor een model dat benoemd wordt als klimfiets.

De afmontage kan je helemaal naar wens instellen, net zoals bij de lakking. Zo zien we hier halfhoge alu wielen van DT Swiss. Goede wielen, begrijp ons niet verkeerd, maar wat zwaar voor een fiets van net geen 7000 euro. De Continental GP5000-banden zijn wel helemaal top. Hier zien we maar 25 mm op de zijkant staan, maar er is ruimte voor 30 mm, mocht je wat meer comfort willen.

Dat comfort is boven verwachting goed. Het frame is wel stijf genoeg om mee te knallen en biedt een direct stuurgedrag, maar toch is er niet overdreven op het vlak van stijfheid. Daardoor zet hij enerzijds pittig aan bij elke acceleratie, maar laat hij je na enkele uren niet geradbraakt achter. In de semi-aero categorie zijn dat de kwaliteiten waarop wordt gemikt. Op kasseien konden we hem wel betrappen op wat gerammel. Ook het Fizik Vento Argo-zadel werd door een deel van de jury als comfortabel bevonden, terwijl het voor een enkeling wat te zacht was. Die laatste is dan ook eerder fan van de korte, brede Tempo Argo. Maar aangezien je uit dertien zadels kan kiezen in de configurator, is de kans groot dat je iets naar jouw voorkeur vindt.

Kies je onderdelen

Hoewel prijzen in de configurator starten vanaf 4200 euro met Shimano 105, wordt het budget wat verder opgerekt met de keuze voor de immer sublieme Shimano Ultegra Di2. Ook de carbon cockpit uit één stuk zorgt voor een meerprijs ten opzichte van de combinatie stuur met aero stuurpen. De eigen Triton-cockpit vonden we trouwens aangenaam van vorm en hij weegt maar 360 gram. Alleen de hoekige bovenkant is niet gemaakt om uren met de handjes bovenop het stuur te rijden. De kabels zijn compleet weggewerkt in zowel de stuurcombinatie als in de cockpit uit één stuk. Dankzij de puzzelspacers – gemakkelijk bij een kleine aanpassing – en de knappe integratie tussen balhoofd en stuurpen/cockpit, ziet de voorkant er heel gestroomlijnd uit.

Bij een eerste test met een vroege versie van de Cura hadden we wat problemen met de geïntegreerde zadelpenklem, maar dat euvel was bij deze nieuwe Cura van de baan. De D-vormige carbon zadelpen bleef goed op zijn plek en kon probleemloos versteld worden.

Conclusie

Zowat de helft van de juryleden was volledig weg van deze Prorace Cura en dat mag ook wel: het frame heeft aantrekkelijke, slanke lijnen en een prachtige lak die je naar smaak kan aanpassen, terwijl je er meteen het koersgevoel mee krijgt dankzij het rappe karakter. De andere helft had wat bedenkingen bij de afmontage voor de prijs van 6932 euro. Die alu wielen schieten dan net wat tekort. Ook het gewicht had net wat lager mogen liggen in deze klasse. Het staat echter buiten kijf dat Prorace met deze Cura met open vizier de strijd mag aangaan tegen de gevestigde waarden. Met de custom mogelijkheden heeft het Belgische merk bovendien een sterke troef in handen.