Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Winterbanden

We sluiten de reeks Grinta! Wintertests af met een onderdeel waarmee je tijdens winterse ritjes niet wil worstelen. Een goede winterband is vooral lekbestendig maar doet liefst ook niet al te veel afbreuk aan de rijkwaliteiten. We testten vijf sets op typische winterse wegen.

Schwalbe Durano DD

Een winterband, wat verwacht je daar precies van? Als antwoord op deze vraag zal je het volgende vaak horen terugkomen: goeie grip en lekbestendigheid. De Schwalbe Durano DD-bandenset combineert beide eigenschappen. Wij testten de 28 mm versie, er is ook een 25 mm verkrijgbaar. 

Lekzekerheid ten koste van snelheid

De Schwalbe Durano DD beschikt over een dubbele lekbeschermingslaag. Er is enerzijds de laag net onder het loopvlak, bij Schwalbe Raceguard genaamd. Daar bovenop is er nog een extra beschermingslaag die rondom de band heen loopt en ervoor moet zorgen dat ook de zijkanten van de band extra beschermd zijn tegen bijvoorbeeld sneetjes door scherpe voorwerpen op de weg. De Addix-rubbercompound moet een perfecte grip garanderen, ook op nat wegdek en bij koude temperaturen.

Bij het monteren van de banden merken we dat ze redelijk gemakkelijk op de velg trekken en dat is toch een voordeel voor een winterband. Je wil in de winter liefst niet staan sukkelen langs de weg met een weerbarstige band. Uiteraard moet je dan eerst lekrijden uiteraard, want met deze banden moet je daarvoor al serieus je best doen. Tijdens onze winterse ritten kozen we bewust soms de fietspaden langs de grote wegen, in België dikwijls bezaaid met grind en vuil. Geen enkele keer hebben we lekgereden. Bij inspectie van de banden na de trainingstochten vonden we hier en daar eens een steentje of stukje glas in het loopvlak, maar geen enkele keer drong dit diep genoeg door om een lekke band te veroorzaken. Waar we een beetje van schrokken, was dat we, toen we voor het eerst met de banden op pad waren, precies van de éne dag op de andere onze goede benen kwijt waren. De banden hebben echt wel een hoge rolweerstand, waardoor het gevoel van snelheid uit de fiets wordt gehaald. In de winter is snelheid voor de meeste mensen in principe maar bijzaak, maar toch, het is wennen…

Conclusie

Een prima winterbandenset die je extra zekerheid biedt tegen lekrijden, maar waarbij je wel moet rekening houden met een vrij hoge rolweerstand, wat het rijgevoel van je fiets behoorlijk kan beïnvloeden. Dit kan ook een zeer interessante en betrouwbare bandenset zijn voor woonwerkverkeer met de racefiets. Een tubeless versie zou een mooie aanvulling op het gamma zijn. (KDN)

+ Goeie grip
+ Zeer goede lekbescherming, ook aan de zijkanten
+ Gaat makkelijk op de velg

– Hoge rolweerstand
– Stug
– Geen tubelessversie verkrijgbaar

Adviesprijs: 42,90 euro

Ga voor meer informatie naar de website

Vittoria Rubino Pro Control Graphene 2.0

Trainen in elk seizoen

Het Italiaanse Vittoria is reeds sinds 1956 op de markt. Hun Rubino Pro Control is wellicht de meest veelzijdige trainingsband uit hun portfolio. De 28 mm versie die we testten weegt 340 gram, en is daarmee 40 gram zwaarder dan zijn 25 mm broertje. Een tpi-cijfer van 120 tpi is iets lager dan bij de topbanden van Vittoria, waardoor deze Control dus een iets stugger karkas zou hebben. De band bevat de G+ Graphene triple compound, een driedimensionele carbonverbinding die ervoor zorgt dat de band langer meegaat. Ook de zijkanten worden extra beschermd. Hij is erg efficiënt tegen lekrijden en ook zachter wat de grip ten goede komt. Binnenin is een PRB-antileklaag aangebracht. Grip in natte omstandigheden, een lange levensduur en hoge lekbestendigheid: daarop werd volop ingezet bij deze band.

Zonder zorgen de winter door

Het monteren van de banden lukte vrij aardig. De soepelste band is het niet, we hadden evenwel geen bandenlichters nodig om hem over te velg te tillen. Het profiel is minder grof dan de ‘Endurance’-versie, en het ziet er minder snel uit dan de Corsa-variant, maar deze Pro Control heeft mogelijk het evenwicht tussen de twee. We reden verschillende tochten over vuile en natte Vlaamse wegen, en kregen nergens met een lekke band te maken. De band is minder snel dan de Corsa maar bolt wel aangenaam goed. Eigenlijk merkten we het verschil bijna niet met de zomerband die hij verving en als soepel en snel geboekstaafd staat. Na meer dan duizend kilometer tonen ze nog geen tekenen van slijtage, al is het wellicht te vroeg om daar echt uitsluitsel over te geven. Ze toonden zich erg betrouwbaar in de bochten en zijn zeker allround en snel genoeg om de wintermaanden door te komen. (SV)

+ Lekbestendigheid
+ Levensduur
+ Grip
+ Ook in tubeless versie verkrijgbaar

– Zwaarder
– Hogere weerstand
– Geen snelheidsband

Adviesprijs: 40,95 euro

Ga voor meer informatie naar de website

Challenge Strada TLR

Challenge biedt een bijzonder breed gamma aan, gaande van bandjes voor het houten ovaal tot tubes voor de cyclocrossers. Binnen het Strada-segment voor de wegfiets heb je nog eens de keuze uit 24 types in verschillende formaten.

Wij gingen aan de slag met de nieuwe Strada TLR uit de Race-serie, niet te verwarren met de gelijknamige band uit de duurdere, handgemaakte Pro-serie. Deze nieuwe Strada is verkrijgbaar in 25 mm, 30 mm en het minder gebruikelijke 27 mm, ons testformaat.

Moeizame montage

We legden de door Challenge als all-condition tire omschreven band, met binnenbandjes op de oude slechtweerfiets. Het voordeel van tubeless ready (TLR) is dat je de keuze hebt om ze met of zonder binnenbandjes te gebruiken. Al liep dat aanvankelijk niet van een leien dakje, de band bleek eerder stug en liet zich van zijn meest weerspannige kant zien. De montage koste behoorlijk wat moeite. Dat hangt natuurlijk ook voor een groot deel af van de velg. Heb je een tubeless-ready velg met een diepere middengoot, dan raakt de band er waarschijnlijk gemakkelijker op. Een tweede montage, na gebruik, verliep gelukkig vlotter, wat wenselijk kan zijn wanneer je in barre omstandigheden met pech af te rekenen krijgt.

Betrouwbaar onderweg

Met de maximaal toegestane druk van 6 bar blijft het aangenaam cruisen. Op het comfort en de grip valt weinig aan te merken. We gebruikten de Strada’s enkel op natte en winterse wegen, met diverse bedekking, en nooit leidde dat tot ongewenst gedrag. Ook niet op bolle kasseien.

Waar vuile banden van 28 mm al eens durfden aan te lopen tegen de velgremmen van de gebruikte fiets, was dat tijdens de ritten met deze Strada’s minder het geval. Toeval, of zat die ene millimeter minder er voor iets tussen?
Na ongeveer 200 km vertonen de grondig gewassen banden opvallend weinig sporen van gebruik. Het contactoppervlak met de weg is weliswaar zichtbaar geworden, maar scheurtjes of krassen zijn nauwelijks te vinden. Eens je dat combineert met een tubeless montage, lijken lekke banden quasi onmogelijk.

Er zijn veel goedkopere winterbanden op de markt maar in verhouding tot de kwaliteit en de tubeless mogelijkheden is 49,90 euro nog net verdedigbaar. De gewone ‘clincher’ is trouwens tien euro goedkoper.

Besluit: voor het winterexamen verdient de nieuwe Challenge Strada TLR zonder meer een goed rapport. (LV)

+ Prima grip op natte wegen
+ Slijtvast
+ Tubeless ready

– Moeizame eerste montage
– Niet goedkoop

Adviesprijs: 49,95 euro

Ga voor meer informatie naar de website

IRC Formula Pro Tubeless X-GUARD

Niet vertrouwd met merk IRC? Geen nood, ook voor ons was het testen van de banden uit de Formula Pro-lijn een eerste kennismaking met deze Japanse producent. De X-GUARD is het robuustere broertje van de RBCC-band waarvan je het testverslag van collega Bart hier terugvindt.

Het verschil tussen beide banden zit ‘m voornamelijk in de extra antileklaag die de X-GUARD heeft meegekregen. Die beschermlaag – ze loopt van rand tot rand – zorgt voor iets meer gewicht, maar 355 g voor een tubeless exemplaar van 28 mm is niet onoverkomelijk voor een winterband waarbij betrouwbaarheid en grip sowieso primeren op prestaties.

Vlotte montage

Luchtdicht monteren (op een set Icon CA3.0-wielen) kost weinig moeite. Niks frustraties, een goed begin. Na een kleine week met twee ritten moet er trouwens nauwelijk worden bijgepompt.

Rijst voor meer grip

IRC maakt voor de productie van deze band gebruik van een eerder bijzonder procedé. Om de grip te vergroten worden gemalen rijstzemelen toegevoegd aan de rubbermengeling. Geen idee of het aan de plantaardige schilfertjes ligt, maar op het resultaat valt effectief weinig af te dingen. Met een bandendruk van 6,5 bar kleven de banden op zowat elk winters, vuil wegdek. Ook op kletsnatte kasseien zorgt dit voor vertrouwen. De uitdagende omstandigheden – onder meer langs wegenwerken waar je elke meter voor een lekke band vreest – laten haast geen sporen na op het loopvlak.

De verhoogde lekbestendigheid zou een negatieve invloed hebben op de rolweerstand, voor de niet-competitieve fietser mag dat geen bezwaar zijn want de X-GUARD voelt allerminst aan als een trage, plompe band. Er zijn niet meteen redenen om hem na de winter te vervangen, met deze band rij je gerust het hele jaar door. Eigenlijk zijn er weinig minpunten aan te wijzen, tenzij misschien de prijs, want 69,99 euro is niet bepaald goedkoop. Ook het beperkt aantal verkooppunten levert een minnetje op. (LV)

+ Veel grip
+ Vlotte montage
+ Kan na de winter op de velg blijven

– Prijs
– Weinig verkooppunten

Richtprijs: 69,99 euro

Ga voor meer informatie naar de website

Bontrager AW3 Hard-Case Lite

De AW3 Hard-Case Lite is de raceband die Bontrager naar voren schuift als dé lekbestendige band voor elk weertype. Verkrijgbaar in 4 bandbreedtes: 25, 28, 32 en 38 mm. Door zijn eenvoudig zwart uiterlijk is het eerder een sobere band. Al is hij ook verkrijgbaar met een reflecterende strook op de zijwand om beter zichtbaar te zijn voor aankomend verkeer. Wij hebben hem in 32 mm breedte getest. Met een gewicht van 335 gram niet de lichtste in zijn soort. 

Soepele band 

De band is gemaakt van TR-Endure rubbercompound en voelt soepel aan. In geen tijd kregen we hem makkelijk op onze wielen. Ook om mee te rijden, voelt hij zacht en comfortabel aan.

De AW3 Hard-Case Lite heeft aan de binnenkant een extra beschermlaag tegen lekrijden. In de 600 kilometer die wij ermee reden in alle weersomstandigheden – waarbij ook wel eens modder en kiezeltjes van een nat wegdek op onze banden bleven kleven – raakten we telkens zonder lek thuis. Wie nog meer zekerheid wil, kan kiezen voor de Hard-Case (zonder Lite), die heeft nog een extra beschermlaag, maar daarmee neemt ook het gewicht van de band verder toe. 

Het lichte profiel (vooral aan de zijkanten) zorgt voor een goede grip in gure omstandigheden en zorgde ervoor dat we vuile bochten toch met vertrouwen konden nemen. Tuurlijk blijft het uitkijken in bochten waar de modder na een hevige plensbui centimeters dik ligt. Het blijft een raceband die wel wat nat en vuil aankan, maar geen profiel genoeg biedt voor offroad omstandigheden. Op een ijsplek gingen we onderuit, maar daar had geen enkele band redding kunnen brengen.  

Aan 41,99 euro zit de prijs wel goed. (JV)

+ Soepele band
+ lekbestendig 

– Alleen in zwart verkrijgbaar 

Adviesprijs: 41,99 euro 

Ga voor meer informatie naar de website