Elk jaar nodigen we tal van merken uit om een fiets in te sturen. Nu zijn dat racefietsen, in de zomer gaan we op zoek naar de Gravelbike van het Jaar. Eén belangrijke voorwaarde: hij mag niet duurder zijn dan 7000 euro. Zo houden we het enigszins toegankelijk en interessant voor de gemiddelde fietsliefhebber. Bovendien wordt de prijs meegerekend in de puntentelling. Hoe goedkoper, hoe beter voor de punten. De deelnemers dit jaar waren onder meer Basso, BH, Canyon, Look, Ridley en Wilier. Met vijf experts van binnen en buiten de Grinta!-redactie testen wij op een vast rondje alle fietsen na elkaar. Het lijkt er trouwens op dat de fietsen steeds dichter bij elkaar komen te liggen, dus dat is goed nieuws voor de consument. Aan de hand van een vaste checklist geven we punten op verschillende criteria, zoals afwerking, rijgedrag en afmontage. Zo komen we tot een top 3 en een juryprijs. Met die fietsen sturen we ook nog eens Tom Boonen op pad. Hij kent de volgorde niet en mag vrijuit zijn mening geven. Zoals elk jaar haalde hij er weer kleine details uit. Zo kreeg de top drie definitief vorm.
Giant leverde met de Defy Advanced Pro 0 de duidelijke winnaar. Deze comfortracer biedt het rijplezier van een pure koersfiets maar dan in een toegankelijkere vorm. Bovendien is hij heel licht. Dat bleek de winnende combinatie.
De Specialized Tarmac SL8 Expert is zeker niet de duurste versie van de Tarmac maar bewaart de kwaliteiten die je ook bij de S-Works ziet. Denk daarbij aan een laag gewicht en een direct gedrag. De tweede plaats is dan ook verdiend.
De Origine Axxome GTR vervolledigt het podium. Dit Noord-Franse merk blijft ons verbazen. Deze keer vernieuwden ze hun klimfiets van kop tot teen en souplesse is het codewoord bij het rijgedrag. De lak en de onderdelen kan je als klant zelf kiezen: keuze genoeg, dus.
De juryprijs geven we naar jaarlijkse gewoonte aan een racefiets die de top drie net niet haalde, maar het testpanel toch aangenaam wist te verrassen. Dat leverde een stevig debatje op! De eer valt te beurt aan de Corratec CCT Evo Pro, een opvallende aero fiets die veel lichter is dan verwacht.
Voor de Dreambike of the Year gaan we letterlijk op zoek naar de fiets die doet dromen. Vijftien merken stuurden hun mooiste en beste fiets in en meer dan 3000 Grinta!-fans brachten hun stem uit. Uiteindelijk kwam de Specialized S-Works Tarmac SL8 van Remco als winnaar uit de bus. De concurrentie was nochtans niet min, met onder meer de Trek Madone, Jaegher Fi-X Ascender en Officine Mattio SL.
Grinta! is nog tot en met zondag aanwezig op de Velofollies-beurs in Kortrijk en uiteraard is iedereen welkom op stand 137!