Deel dit artikel:

GETEST: Wilier Filante SL

RACEFIETS VAN HET JAAR 2025 – DEELNEMER 4 // De Wilier Filante SL is geen onbekende voor onze vakjury. Dezelfde fiets – weliswaar in een andere kleur en afmontage – nam ook vorig jaar deel aan de verkiezing en toverde een glimlach op het gezicht van de testers. Was dat ook dit jaar het geval?

‘Throwback’ naar de ‘Racefiets van het Jaar’-testdag in 2023. Mijn wederhelft zal het misschien niet graag lezen, maar ik verloor op die grauwe novemberdag toch een beetje mijn hart aan de Filante SL die toen mee streed voor een podiumplaats. De fiets viel op dankzij z’n kwiek rijgedrag, de correcte afmontage en de strakke, Italiaanse looks. Helaas viel het gewicht wat tegen en laat dat nu net een opbjectieve waarde zijn waarop merken punten kunnen pakken of – zoals in het geval van de Filante SL vorig jaar – verliezen. De fiets was met zijn 8,27 kilo de op één na zwaarste van alle deelnemers, al zorgde dat niet meteen voor een zware domper op het rijplezier. De Wilier was toen afgemonteerd met een Shimano 105 Di2-groepset, Miche SWR Evo-wielen, een losse Ritchey stuur- en stuurpencombinatie en Vittoria Corsa Control-bandjes. € 5.900 moest hij kosten en dat was een nog net aanvaardbare prijs voor het pretpakket dat de aeroracer leverde.

De review van die fiets lees je hier.

‘Fastforward’ naar de testdag dit jaar en het lijkt wel alsof Wilier mijn review van vorig jaar heeft gelezen. De Italianen wilden het gewicht naar beneden duwen en dus krijgen we deze keer een Filante SL in een duurdere uitvoering onder de bips geschoven. De 50 mm hoge carbon Miche SWR Evo-wielen zijn dezelfde gebleven, maar de Shimano 105 Di2-groepset heeft plaatsgeruimd voor Ultegra-onderdelen met een recreantvriendelijk compact 50/34 crankstel en een 11-34 cassette. Ook het carbon Ritchey-stuur met semi-geïntegreerde alu stuurpen is een volledig geïntegreerde carbon Z-bar van Wilier geworden. Bizar genoeg zijn de banden dan weer eerder een ‘downgrade’: op de testfiets dit jaar zitten 28 mm brede Vittoria Rubino-banden in plaats van de snellere, soepelere Corsa’s. Al kan je daar als consument uiteraard nog je zin in doen. Prijskaartje? € 7.000, het maximumbedrag dat een fiets in deze verkiezing mag kosten.

(Lees verder onder de foto)

De Ferrari-rode Wilier Filante SL ziet er razendsnel uit.

SL vs. SLR

Het Filante SL frame is de meer betaalbare variant van het Filante SLR fietskader waarop bijvoorbeeld ook de profs van Groupama – FDJ rondfietsen. Het SLR-frame is door een andere carbonsamenstelling uiteraard lichter en stijver, maar ook haast dubbel zo duur als de SL-variant. Monteer je een SLR-frame van Wilier af met een Ultegra of Sram Force AXS-groepset en een setje goeie wielen, dan start je bij € 9.400. De SL moet het Filante-platform echter toegankelijker maken voor Jan met de pet en tegelijk niet teveel inboeten op vlak van stijfheid. De combinatie van frame en vork zet volgens Wilier net geen 1.400 gram op de weegschaal. In welke maat dat is, wordt niet verduidelijkt op de website. Wel duidelijk is de 7,9 kilo die de Filante SL in maat 56 aan de weeghaak op onze redactie afklokt.

(Lees verder onder de foto’s)

De Filante SLR was ook op Velofollies een blikvanger.
Zeker in het typische Wilier ‘Ramato’-koperkleur!

Piekfijn afgewerkt

De stijfheid rond de trapas zit wat mij betreft echt wel snor. Eens flink rammen op de pedalen en je bent meteen goed vertrokken aan boord van de blitse, knalrode Filante. Persoonlijk ben ik niet zo tuk op een rode fiets, maar dat speelt in mijn eindoordeel natuurlijk geen rol. ‘Les goûts et les couleurs’ weet je wel. En uiteindelijk is deze bolide tot in de puntjes afgewerkt. Een handelsmerk van de trotse Italianen uit Bassano del Grappa. Wat trouwens ook bij een fiets met soortgelijk prijskaartje hoort, is een carbon cockpit. De 40 cm brede Z-bar ziet er erg knap uit, bevalt me goed qua breedte en ligt fijn in de hand. Het stuur draagt bij aan de premium looks van de Filante SL. Maar het is best een grote meerkost ten opzichte van een los stuur en stuurpen en de instelbaarheid van deze volledig geïntegreerde cockpit is natuurlijk beperkt. Wanneer je voor dit stuur kiest, ga je dus vooraf best even langs de bikefitter zodat je je ideale maten kent.

(Lees verder onder de foto’s)

Volwassen relatie

Tijdens onze ‘Racefiets van het Jaar’-testdag probeerde ik samen met mijn collega-juryleden dit jaar maar liefst 12 fietsen uit. Vlak na elkaar, telkens op hetzelfde testrondje. Je creëert op zo’n dag een referentiekader dat vrij uniek is en dat dus ook jaar na jaar verschilt. Vorig jaar namen andere fietsen met andere onderdelen deel aan de wedstrijd. De concurrentie in het veld van de ‘strakke bakken’ is dit jaar bijvoorbeeld met de Van Rysel RCR Pro, de Lapierre Xelius DRS en de nieuwe Trek Madone net iets beter gestoffeerd, terwijl we vorig jaar meer endurance racefietsen mochten verwelkomen. Dat maakt voor de beoordeling van de Filante SL weldegelijk een verschil uit. Waar de fiets er vorig jaar ondanks zijn gewicht echt als een springveer tussenuit sprong, is die eigenschap nu iets minder opvallend. Net omwille van het feit dat de Filante SL in deze editie van de verkiezing tegen heel andere fietsen moet opboksen. In vergelijking met de fietsen die dit jaar op het podium zijn beland, mis ik bij de Filante SL net een klein tikkeltje vinnigheid. De kriebel in de buik was er dit jaar dus iets minder. Wil dat dan zeggen dat ik de Filante SL de rug toekeer? Helemaal niet. Zie het misschien eerder als een relatie die een stukje volwassener is geworden. De verliefdheid is er niet meer, maar de liefde wel nog steeds, al schreeuw ik ze minder van de daken. Want aan het prima uitgebalanceerde rijgedrag van deze fiets is uiteraard niets veranderd. Aan boord van de Filante SL voel je weldegelijk snelheid, maar weinig nervositeit. Je stuurt aan hoge snelheden haast als vanzelf in lange, vloeiende bewegingen door de bochten en weet telkens perfect waar je uitkomt. Het is een fiets die vertrouwd aanvoelt en die je voor weinig verrassingen stelt zonder dat het saai of voorspelbaar wordt. Een klasbak, sowieso.

(Lees verder onder de foto)

Details doen ertoe

Dat de Filante SL dit jaar iets minder boven het maaiveld uitsteekt ligt enerzijds aan de concurrentie, maar misschien ook wel aan enkele details van de fiets zelf. Neem nu bijvoorbeeld de 28 mm brede Rubino-banden van Vittoria. Die zijn mee verantwoordelijk voor een goed comfort en kunnen tegen een stootje op de vettige, bonkige wegen van de Vlaamse Ardennen waar ik deze fiets uitprobeer. Maar anderzijds is de extra weerstand ten opzichte van de snellere (en meer slijtagegevoelige) Corsa’s ook echt wel voelbaar. Een band kan een wereld van verschil maken en persoonlijk vind ik de Vittoria Rubino niet meteen de perfecte match bij deze aeroracer die toch vooral snelheid in het DNA heeft. Tot slot zorgt het hogere prijskaartje ervoor dat deze Filante SL iets minder bonuspunten scoort dan vorig jaar, want tijdens dit concours worden goedkopere fietsen een stukje bevoordeeld door de coëfficiënt waarmee we de optelsom van de punten vermenigvuldigen. Anderzijds ging het gewicht van de fiets in totaal wel met 350 gram naar beneden door de montage van de Ultegra-groepset.

(Lees verder onder de foto’s)

Conclusie

Na de erg gesmaakte testsessies met de Filante SL vorig jaar, waren mijn verwachtingen voor deze editie torenhoog. De aeroracer van Wilier is en blijft een klassevolle verschijning en hij biedt een pak rijplezier. Gezwind en met zekerheid bochtjes pakken? Koud kunstje! Lekker doorstomen richting het volgende vluchtheuveltje of plaatsnaambord? Kan hij! De monden laten openvallen met heerlijk snelle looks? Reken maar van yes! En toch… Toch miste ik in vergelijking met de fietsen die dit jaar op het podium staan een klein sprankeltje speelsheid. Allicht zit de bandenkeuze daar voor iets tussen. Daar komt ook bij dat deze uitvoering van de Filante SL met zijn € 7.000 tegen ons maximumbedrag aanzit. Qua gewicht en afmontage kon hij in vergelijking met vorig jaar dan weer op pluspunten rekenen op de evaluatieformulieren van de jury. De Filante was er dus alweer dichtbij, maar moest de duimen leggen tegen enkele andere klassefietsen. En dat is verre van een schande!

Zou zo’n Filante toch niet misstaan in jouw garage? Weet dan dat hij verkrijgbaar is in vijf verschillende kleuren. Meer info vind je op de website van Wilier.

Wilier Filante SL

Frame: Filante SL Carbon Monocoque NHU MOD
Cockpit: Z-bar integrated carbon custom custom made
Zadelpen: Wilier Filante carbon custom made (15 mm offset)
Groepset: Shimano Ultegra Di2 12-speed (50/34 crank & 11-34 cassette)
Wielset: Miche SWR Evo
Banden: Vittoria Rubino IV Graphene 2.0 700 x 28c
Zadel: Selle San Marco Shortfit

Prijs € 7.000