Deel dit artikel:

3T geeft Strada bredere banden en maakt hem in Italië

De originele 3T Strada was zijn tijd wat vooruit, maar de jongste versie zet het Italiaanse merk terug helemaal op de kaart. De Strada Italia is, zoals de naam laat vermoeden, de in Italië gemaakte versie van de aerofiets die brede banden aankan.

Toen 3T in 2017 met de Strada uitkwam, waren nog maar weinig mensen klaar voor een 1X op een racefiets, en het profpeloton al helemaal niet. Er kwam nog een versie die een dubbel voorblad aankon, maar het kwaad was al geschied. Intussen kwamen er steeds meer gelijkaardig vormgegeven aerofietsen op de markt. Velen zijn dan wel het pionierswerk van 3T vergeten, toch zal je veel eigenschappen van de Strada herkennen in de jongste generatie snelle racefietsen.

De Strada Italia is de jongste toevoeging in het rijtje 3T-fietsen die effectief in Italië worden gemaakt. Net als bij de twee gravelbikes, Racemax Italia en Extrema Italia, vindt de productie plaats in de eigen fabriek in Bergamo. Dankzij het semi-geautomatiseerde proces is het mogelijk om de arbeidskosten laag genoeg te houden om de productie in eigen land haalbaar te maken. Robots winden carbon draden rond een spil en die ‘buizen’ worden dan met de hand in de mal gelegd om gebakken te worden. Het hars wordt er trouwens maar op het laatst aan toegevoegd, terwijl de meeste carbon frames worden gemaakt met carbon matten waarin al hars vervat zit. Deze manier van fabriceren leidt volgens 3T tot een stijver en comfortabeler frame.

Bij de Project X-uitvoering zie je duidelijk de overgangen tussen de carbonvezels.

Als je het zijaanzicht van de Strada bekijkt, weet je meteen dat het om een puur aeroframe gaat. De onder- en balhoofdbuis zijn heel diep en de zitbuis is gebogen rond het achterwiel, waarna ze redelijk verticaal doorloopt in de zadelpen. Vanaf de voorkant zie je dan weer dat de balhoofdbuis smal is, terwijl er in die beperkte ruimte toch nog een tapse vorkbuis van 1 1/8 inch bovenaan en 1,5 inch onderaan is gewurmd.

Het dunne balhoofd laat toch een brede diameter onderaan aan de vorkbuis toe. Let ook op de brede banden.

Opvallend voor een aerofiets: er is ruimte voor banden tot 35 mm (werkelijk gemeten) breedte en de aerodynamica is ook aangepast aan bredere banden. Dat biedt mogelijkheden voor wie niet alleen snelheid maar ook comfort zoekt. Aan de onderbuis springt dan weer de bredere vorm van de onderkant uit. Dat is zo gemaakt om de bidon, die iedereen sowieso op elke rit meeneemt, deel te laten uitmaken van het aerodynamisch geheel.

Dit is uiteraard een snelle fiets en geen pure klimfiets, en dat merk je aan het gewicht: 950 gram voor een 54 cm frame zonder verf en 350 gram voor de vork. Voor een aerofiets is dat niet slecht, maar het totaalgewicht van de fiets zal eerder rond de acht dan rond de zeven kilo zitten. In ruil krijg je natuurlijk de aerovoordelen. Momenteel is de Strada Italia er in vier maten (51, 54, 56 en 58 cm) en drie frameuitvoeringen (geverfd in Verde, Bianco of Rosso, ongeverfd of in de Project X-uitvoering met veel zichtbaar carbon), aan respectievelijk 5999, 6299 of 6499 euro, inclusief 3T More Integrale-stuurpen en 3T Aeroflux LTD-stuur. Een complete fiets start vanaf 7899 euro met Rival AXS en gaat naar 9199 met Ultegra Di2 of Force AXS en 10.499 in de Project X-uitvoering met Force AXS. De iets betaalbaardere, in Azië geproduceerde Strada Integrale blijft eveneens beschikbaar. De Strada heeft een UDH-derailleurpat en is enkel compatibel met elektronische groepen.

Meer info op de website van 3T >>