Deel dit artikel:

100% Getest: Giant Propel Advanced SL 0

De jongste generatie aero fietsen is er een pak slanker op geworden. De Giant Propel is daarvan het toonvoorbeeld. Een aanvaardbare prijs (voor een fiets uit het topsegment, tenminste), laag gewicht en enkele eigen toetsen maken van de Propel een interessante keuze.

Het blauwe, gemarmerde design op de Propel oogstte alleen maar bewonderende blikken. Die kwamen zowel van kenners en liefhebbers als van mensen die een fiets alleen maar kunnen omschrijven als een vervoersmiddel met twee ronde wielen en twee trappers. Universele liefde, heet dat dan.

Het gemarmerde effect oogstte veel bewonderende blikken.

De styling van Giants jongste Propel is een pak subtieler dan die van bijvoorbeeld de Trek Madone. Ja, de zadelmast is gebleven, maar Giant heeft voorts gekozen voor slankere buisvormen in vergelijking met de vorige versie. Desondanks vraagt deze Propel zo’n 6,21 watt minder van jouw krachten om 40 kilometer per uur te rijden, meldt de fabrikant. Opmerkelijk daarbij is dat die windtunneltests in Immenstaad gebeurden met een bewegende pop die de pedalen liet ronddraaien aan 90 omwentelingen per minuut, en dus niet met een statische mannequin. De balhoofd- en onderbuis springen nog het meest in het oog als aerodynamisch geoptimaliseerd. Een knap detail waarop we graag de nadruk leggen: de carbon aero bidonhouders. Vooral de houder op de schuine buis is perfect geïntegreerd in het geheel. De lijnen lopen mooi over van buis naar houder, wat opnieuw moet zorgen voor een vlottere luchtstroming. Bovendien klemmen ze goed en dat blijft toch hun voornaamste taak.

De aero bidonhouders zijn een knap detail.

Gewicht doet er weer toe

Die dunnere buizen hebben een handig bijkomend effect, want ze laten het gewicht serieus zakken. In vergelijking met de oude weegt de complete frameset van de nieuwe versie 225 gram minder, goed voor een totaal van 1429 gram. Zo komt de complete fiets in maat L maar net boven de zeven kilo, wat betekent dat een M zo rond de 6,8 kilo zal zitten. Op die manier komt de Propel in het vaarwater van de TCR, de lichte allrounder bij Giant. Voeg daar de toegankelijke rijeigenschappen – blijf voortlezen daarvoor – aan toe en je mag ervan uitgaan dat Giant zijn TCR binnenkort ook aan een update zal onderwerpen om hem meer te onderscheiden. Met zijn gewicht positioneert de Propel zich in het rijtje met aero allrounders als de Specialized Tarmac SL7 (de fiets die de Venge volledig kannibaliseerde) of lichte aero fietsen als de Canyon Aeroad. Trouwens, ook de cockpit van de Propel werd meer dan 100 gram lichter, dus mag het duidelijk zijn dat dit een plek is waar veel gewonnen kon worden – kan handig zijn voor wie op zijn huidige fiets wat grammetjes wil wegschaven.

De kabels zijn verborgen onder de stuurpen, waardoor het systeem snelle aanpassingen toelaat.

Soepel

Giant maakt gewag van 85 procent extra flexibiliteit aan de achterkant. Dankzij de slankere zitbuis en dunnere buizen van de staande achtervork is er wat meer doorbuiging onder het zadel mogelijk. De zadelmast zou daarvoor deels verantwoordelijk zijn. Die moet je eerst op jouw maat (laten) afzagen, wat toch altijd een stresserende beslissing is, maar daarna kan je hem dankzij twee lengtes van de zadelklem in combinatie met spacers nog maximaal 4,5 centimeter verhogen. Voordeel is dan weer dat je zadel niet kan zakken tijdens het fietsen, want de klem rust op de zadelbuis of spacers. Experimenteer je al eens met een nieuw zadel, dan moet je ermee rekening houden dat je een spacer moet weghalen of toevoegen. Ook wie zijn of haar fiets geregeld meeneemt op het vliegtuig, moet eraan denken dat de Propel niet in elke fietskoffer past, aangezien je er geen zadelpen kan uithalen om hem compacter te maken. Dan is het misschien handig om te weten dat Giant deze zadelmast enkel toepast in de duurste variant van de Propel, de Advanced SL. De Advanced Pro en gewone Advanced werken met een normalere, aero zadelpen.

Met spacers kan je zelfs na het afzagen nog aanpassingen in de zadelhoogte doorvoeren – gelukkig maar!

Op de weg waren we inderdaad aangenaam verrast door de soepelheid waarmee de Propel zich over putten, klinkers en andere, typisch Belgische obstakels voortbewoog. Onze herinneringen aan beenharde aero fietsen, die de vullingen uit onze tanden lieten klapperen, verdwenen als sneeuw voor de zon. Dat maakt deze snelle fiets meteen pakken toegankelijker voor alledaags gebruik en net dat brengt hem in het vaarwater van zijn broer, de TCR.

Eigen exclusief merk

Qua bandbreedte ligt de limiet op 30 millimeter maar Giant monteert hier standaard de 25. Cadex, het ‘premium’ accessoiremerk van Giant, levert de Aero tubeless banden. De Cadex 50 Ultra Disc-wielen zijn het summum in het aanbod. Dankzij de carbon spaken krijg je bovendien een exclusieve uitstraling. Ja, je leest het goed: carbon spaken. In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld Lightweight zijn ze niet ingelijmd maar werken ze met gewone spaaknippels, wat een eventuele herstelling veel simpeler maakt. Het totaalgewicht van 1349 gram ligt nog iets lager en is ronduit indrukwekkend voor een tubeless-ready wiel met een velghoogte van 50 millimeter. De banden lagen al standaard tubeless rond de velg, maar hou er rekening mee dat die hookless is, waardoor je niet zomaar gelijk welke banden errond kan leggen. De interne breedte van 22,4 millimeter deed de 25c-banden opzwellen tot bijna 27 millimeter, zodat we de bandendruk wat konden verlagen als we meer comfort wilden. Ook de naven zijn aerodynamisch ontworpen en hebben keramische lagering. Die liep in elk geval heel soepel, terwijl het heldere geluid van de vrijloop een fietsbel overbodig maakte. Net als de Bontrager droeg deze wielset zijn steentje bij aan het snelheidsgevoel van de fiets. Het enige eventuele minpunt werd veroorzaakt door de brede aero spaken, want die maakten de wielen ietwat gevoelig voor plotse, stevige zijwind, zonder dat dit te problematisch werd.

Zelfs de spaken van de Cadex-wielen zijn van carbon.

Maar dan de hoofdzaak: het rijgedrag! Met de Propel ben je meteen weg, zowel letterlijk als figuurlijk. Hij zet zonder vertraging jouw trapkracht meteen in voorwaartse beweging om maar hij doet dat op een beheerste manier, zodat het altijd aanvoelt alsof jij in controle bent over de fiets en niet omgekeerd. Dat komt door de goede afweging tussen een hoge mate aan stijfheid – Giant spreekt over een toename van 9,2 procent – gepaard aan de nodige flexibiliteit waar dat gewenst is. Op die manier krijg je een snelle maar tegelijk toegankelijke fiets, waar een sprinter als Dylan Groenewegen zich even goed op thuis voelt als Jan met de pet. Wij reden trouwens met een maat L, terwijl een ML ons beter past, en toch vonden we de fiets allesbehalve lomp of traag. Ga je een maatje kleiner, dan zal die vinnigheid dus enkel toenemen.

Op onze maat L van de Giant zat een 44 centimeter breed stuur, terwijl dat bij een beter passende ML onze vertrouwde 42 centimeter zou zijn. Wil je een agressievere, modernere aero rijpositie aannemen, dan zou je moeten kijken naar een ander stuur, maar dat is met dit systeem (met standaard stuurpen en stuurdiameter 31,8 millimeter) perfect mogelijk. In tegenstelling tot het Madone-stuur heeft de Contact SLR Aero geen flare. De breedte onderaan en bovenaan is dus gelijk. De platte bovenkant heeft geen vervelende hoeken, waardoor je het daar gemakkelijk kan vasthouden. De stuurpen is net als het stuur een carbon exemplaar, maar wij zijn naast de uitstekende stijfheid van het systeem vooral blij met de eenvoudige kabelgeleiding. De kabels lopen eerst door het stuur, maar gaan daarna gewoon in een kanaal onder de stuurpen, vooraleer ze in het balhoofd verdwijnen. Zo krijg je een cleane look, maar kan je gemakkelijk de stuurpen veranderen (alleen de eigen Giant-stuurpen is mogelijk) en met de puzzelspacers het stuur hoger of lager zetten.

Topmateriaal

Zoals je mag verwachten bij fietsen die boven de 10.000 euro gaan, laten de onderdelen niets te wensen over. De Propel is uitgerust met de subliem schakelende en uitstekend remmende Shimano Dura-Ace 9270, inclusief de accurate Shimano-powermeter die je gemakkelijk kan opladen met de nieuwe Di2-laadkabel. Giant blijft opteren voor een pressfit bracket, maar daarbij moeten we wel vermelden dat hun fietsen niet bekendstaan om hun krakende brackets.

De zadelklem is omkeerbaar, om wel of geen offset te hebben, en het zadel is relatief breed en met een korte neus, zoals we het graag hebben.

Conclusie

Giant heeft zijn kersverse aero racer een moderne makeover gegeven. De Propel kiest voor ranke buizen en een toegankelijke rijervaring met een pittig kantje, terwijl de geometrie niet al te extreem is, zodat ook normale stervelingen er overweg mee kunnen. Licht, snel en toegankelijk: het is blijkbaar wel mogelijk. Kijk trouwens zeker ook eens naar de twee andere uitvoeringen van de Propel. Die hebben een normalere zadelpen, zodat je fietsenmaker niet met de zaag aan de slag moet om je op de juiste zadelhoogte te krijgen. Bovendien bewaart bijvoorbeeld de Propel Advanced Pro dezelfde rijkwaliteiten als de duurdere SL.

Giant Propel Advanced SL 0

Frame/vork: Advanced SL-Grade Composite
Groep: Shimano Dura-Ace Di2 R9200
Wielen: CADEX 50 Ultra Disc WheelSystem
Banden: CADEX Aero, tubeless 25 mm
Stuur: Giant Contact SLR Aero
Stuurpen: Giant Contact SLR Aero
Zadel: Giant Fleet SLR
Zadelpen: Advanced SL-Grade composite, integrated design, -5/+15mm offset
Maten: XS, S, M, M/L, L, XL
Gewicht: 7,13 kg (excl. pedalen, incl. bidonhouders)
Prijs: € 12.499

Info: www.giant-bicycle.com