Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Trek presenteert volledig vernieuwde Fuel EX

Amper een paar maanden na de behoorlijk revolutionaire elektrische Fuel Exe pakt Trek uit met een grondig vernieuwde versie van hun populaire trailbike, de Fuel EX. De nieuwe Fuel EX wordt dankzij meer verstelmogelijkheden nog breder inzetbaar.

Trek vliegt er dit jaar op vlak van nieuwe modellen stevig in. De nieuwe Top Fuel staat al eventjes te blinken en eerder kregen we een nieuwe Madone voorgeschoteld, kort daarna volgde de Fuel EXe en nu maakt een nieuwe Fuel EX zijn opwachting. De nieuwe generatie Fuel EX is klaar voor zwaarder terrein en hogere snelheden dankzij meer veerweg en een vlakkere geometrie waardoor hij korte metten maakt met drops, rotsen en wortels.

Het eerste model Fuel EX zag in 2005 het levenslicht, toen als een full suspension met ‘slechts’ honderd millimeter veerweg. Twee jaar later kwam daar al meteen twintig millimeter veerweg extra bij. Een jaar later voorzag Trek hun Fuel EX van het beproefde Active Braking Pivot-systeem, wat van de Fuel EX toentertijd een spraakmakende bike maakte. 29” en 27,5”-wielen volgden. Om de twee jaar werd de Fuel EX aan de nieuwe noden en eisen aangepast om uiteindelijk anno 2022 deze enorm veelzijdige trailbike op te leveren. Een trailbike waarvoor downhillbike Session model stond.

Langer, vlakker, steiler, lager

Trek heeft de veerweg van de nieuwe Fuel EX opgetrokken naar 140 millimeter achteraan en 150 millimeter vooraan. De extra veerweg wordt aangevuld met een vlakkere 64,5° balhoofdhoek en een steilere zitbuishoek (77,5°) waardoor het rijgevoel uitgebalanceerd, vertrouwenwekkend en veelzijdig aanvoelt, of je de fiets nu richting ruige afdaling of pittige beklimming stuurt. De reach wordt afhankelijk van de maat tien tot twintig millimeter langer.

De lengte van de chainstays is afhankelijk van de maat van je bike (435 tot 450 millimeter), een techniek die Trek reeds toepast op de Session. Deze maatspecifieke liggende achtervorken dragen met name voor kleinere rijders alvast bij aan een wendbaarder stuurgedrag en verbeteren voor grotere rijders de voorwieltractie op steile beklimmingen.

Veelzijdiger dan ooit

Omdat geen twee rijders gelijk zijn, heeft de Fuel EX nieuwe verstelmogelijkheden. Er kunnen (apart verkrijgbare) excentrische balhoofdcups worden gemonteerd om de 64,5 graden balhoofdhoek een graad vlakker of steiler te maken zonder dat de brackethoogte verandert.

Ook de Mino Link, waarmee de balhoofdhoek nogmaals een halve graad kan worden aangepast in combinatie met de brackethoogte van plus of min acht millimeter vinden we terug op de nieuwe Fuel Ex.

Op de website van Trek vind je een Dynamic Geometry Chart waarmee je een visualisatie krijgt van de aanpassingen in de geometrie wanneer je die doorvoert.

Daarnaast heeft de nieuwe Fuel EX ook een verstelbare hefboomratio met een ‘flip’ chip in de onderste demperophanging. Rijders kunnen kiezen tussen een minder progressieve instelling voor een soepeler gevoel (ideaal voor hobbelig en ruw terrein) of de chip omdraaien voor meer dempingsprogressie om de bottom-out weerstand te vergroten bij zware drops en sprongen. Als extra is het voortaan ook mogelijk een demper met spiraalveer te monteren. 

Carbon of aluminium

Het nieuwe frameontwerp van de Fuel EX geeft rijders ook meer mogelijkheden voor aftermarket upgrades. Er kunnen meer verschillende dempers worden gemonteerd en de zitbuis meet nu 34,9 millimeter voor montage van dikkere, meer betrouwbare seatdroppers. 

Voorheen was de interne opbergruimte in de onderbuis alleen voorbehouden aan de carbon modellen, maar die technologie is nu ook doorgesijpeld naar de Fuel EX aluminiumframes. Je krijgt in beide gevallen de Bontrager BITS gereedschapstas meegeleverd voor het meenemen van belangrijke spullen onderweg.

Alle frames zijn uitgerust met interne kabelgeleiding door middel van tunnels voor een stillere en onderhoudsarme interne bekabeling, terwijl de tweedelige, geschroefde framebeschermer de fiets beschermt tegen steenslag en krassen. 

Brede maatvoering

De Fuel EX is verkrijgbaar in framematen XS tot en met XXL om een heel breed publiek te bedienen. Elke framemaat heeft de beste bijpassende wielen, waarbij 27.5”-wielen standaard worden gemonteerd op de maat XS terwijl de maten M – XXL standaard op 29”-wielen staan. Rijders met een framemaat S zullen blij zijn om te horen dat ze kunnen kiezen tussen 27.5”- en 29”wielen. Bovendien is de fiets geschikt voor een mullet-setup zodat rijders kunnen kiezen voor een meer wendbaar 27.5”-achterwiel of snellere 29”-wielen.

Met meer veerweg, een breder bruikbare geometrie en slimme verstelmogelijkheden, is de nieuwe Fuel EX klaar voor je dagelijkse dosis trail. De Fuel EX is beschikbaar in een grote verscheidenheid aan modellen, prijzen gaan van €9499 voor de Fuel Ex 9.9 XO1 AXS tot de goedkoopste versie, de Fuel EX7 29 aan €3699.