Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Trek vindt met de Fuel EXe de e-mountainbike opnieuw uit.

Je moet echt wel aandachtig kijken om te merken dat de fonkelnieuwe Trek Fuel EXe een elektrische mountainbike is. De motor en batterij zitten zo mooi verborgen in het frame en zijn zo stil dat het wel een ‘gewone’ mountainbike zou kunnen zijn.

De opdracht voor de Trek-ingenieurs was even eenvoudig als lastig: begin van een leeg blad, maak een e-mountainbike waar je zelf mee zou willen rijden en tracht de barrière tussen een traditionele en een elektrische mountainbike zo goed als helemaal uit te wissen. Het resultaat mag gezien worden. Trek slaat met de Fuel EXe e-mountainbike een volledig nieuwe richting in de wereld van e-mountainbikes in.

Waar bij andere elektrische fietsen wordt gekozen voor meer vermogen en grotere accu’s, heeft de Fuel EXe een gemiddelde ondersteuning door een aandrijfsysteem dat zo compact, licht en geruisloos is, dat het nauwelijks opvalt. Het rijgevoel is natuurlijker dan ooit tevoren en daarom past deze fiets zich naadloos aan op elke trail. De Fuel EXe is de droomfiets voor e-mountainbikers die zochten naar een stillere aandrijving, maar hij is ook bedoeld voor traditionele mountainbikers die hebben gewacht op de komst van een betere generatie e-mountainbikes.

TQ

Opgericht in 1994 als “Technologie in Qualität” in Beieren, Duitsland, is TQ uitgegroeid van twee oprichters tot een team van meer dan 1700 medewerkers verspreid over veertien locaties, actief in de premium wereld van robotica, embedded systemen, automatisering, medische technologie, en lucht- en ruimtevaart. In 2008 volgde de elektrische fiets.

De Fuel EXe maakt gebruik van de nieuwe TQ HPR50-motor. HPR staat voor Harmonic Pin Ring-transmissie. Bij de HPR50 zijn riemen en tandwielen die herrie maken en slijten, vervangen door een verfijnd systeem dat compacter, lichter, stiller en veel duurzamer is dan traditionele e-bikemotoren. Het complete systeem weegt slechts 3900 gram en dat resulteert in een lichtere fiets die nog meer aanvoelt als een traditionele mountainbike. In vergelijking met traditionele e-mountainbikemotoren voelt de HPR50 ongelofelijk soepel en natuurlijk aan en hij is vrijwel geruisloos.

Tonaliteit

Trek deed onderzoek naar welk geluid op een fiets als aangenaam ervaren wordt, vanaf welke drempel het geluid van een e-mountainbike als storend wordt beschouwd. Met die bevindingen ging TQ dan aan de slag om een geruisloze motor te ontwerpen. Dat maakt dat de Fuel EXe als een gewone mountainbike klinkt. 

De Fuel EXe is uitgerust met een 360 Wh accu die voldoende power heeft voor ritten tussen de twee en vijf uur, afhankelijk van de gekozen ondersteuning. De accu is prachtig weggewerkt in de onderbuis en kan eenvoudig worden uitgenomen voor transport. Voor rijders die graag langer en verder willen rijden, is er een 160 Wh Range Extender beschikbaar die fraai in de bidonhouder past. Daarmee kan het bereik eenvoudig met 40% worden vergroot. 

Trek Central-app

In de bovenbuis zit een 2”-OLED-display verwerkt, waardoor rijders direct elk detail van bovenaf kunnen zien, terwijl van opzij het display nauwelijks opvalt. Met slechts één knop wordt het systeem in- of uitgeschakeld en kunnen verschillende schermen worden bekeken. Het ranke display is gekoppeld aan een compacte en discrete stuurbediening met twee knoppen waarmee de ondersteuningsstanden (of de walk-assist) kunnen worden ingeschakeld.

Daarnaast heeft Trek een nieuwe Trek Central-app ontwikkeld die draadloos verbinding maakt met de Fuel EXe en waarmee de gebruiker de fiets volledig op eigen wensen kan afstemmen. Met de app kun je diverse motorinstellingen wijzigen, activiteiten registreren, ritten bekijken, de druk in banden en veersysteem in de gaten houden en real-time het resterende bereik berekenen.

Fuel EX als model

Uiteraard stond de populaire trailbike, Fuel EX, model voor deze Fuel EXe. Dat betekent dat je 29”-wielen krijgt met 150 millimeter veerweg vooraan en 140 millimeter achteraan.

De voornaamste geometriekenmerken – balhoofdhoek van 65°, zitbuishoek van 77°, reach van 485 millimeter – duiden op stabiliteit tijdens steile, snelle afdalingen en op een efficiënte trappositie tijdens het klimmen. Uiteraard is de fiets voorzien van de kenmerkende Trek features zoals Active Braking Pivot (ABP) en Mino link verstelbare geometrie.

De fiets is bovendien verkrijgbaar in Project One voor rijders die hun kleuren en onderdelen helemaal zelf willen kiezen.

Line-up

Fuel EXe 9.9 XX1 AXS

Het topmodel uit de range is voorzien van niets minder dan toponderdelen. We merken een RockShox Lyrik Ultimate-vork en een RockShox Super Deluxe Ultimate-demper en Bontrager Line Pro 30 carbonwielen met daaromheen Bontrager SE5 Team Issue-banden. Zoals de benaming het reeds weggeeft, krijg je de Sram XX1 AXS-groep met een Reverb AXS-dropperpost. Remmen doe je met een setje Sram Code RSC-remmen. Dit topmodel zou amper 18,4 kilogram wegen. Met 14.999 euro is de bankrekening ook meteen een stuk lichter.

Fuel EXe 9.9 XTR

De XTR-versie van het topmodel doet het uiteraard met een Shimano XTR-aandrijving en remmen. Het ontbreken van draadloze technologie heeft zijn invloed op de prijs, de Fuel EXe 9.9 XTR kost ‘amper’ 12.999 euro.

Fuel EXe 9.8 GX AXS

RockShox Lyrik Select+ vork en Super Deluxe Select+ demper, Bontrager Line Elite 30-wielen, een Sram GX AXS-groep en Sram Code R-remmen, de 9.8 GX AXS verandert voor 10.999 euro van eigenaar. De 9.8 AXS is eveneens beschikbaar in een Project One-versie, dan komt de prijs op 11.599 euro.

Fuel EXe 9.8 XT

Een vergelijkbare afmontage als de 9.8 GX AXS krijg je met deze XT-versie, waarbij schakelen en remmen dankzij Shimano-onderdelen perfect verloopt. De ‘gewone’ versie kost je 9499 euro, de Project One 10.099 euro.

Fuel EXe 9.7

Voor de minder vetgemeste spaarvarkentjes zijn er de 9.7- en 9.5-modellen. De 9.7 wordt op pad gestuurd met een Fox Rhytm 36 Float Evol-vork en Fox Performance Float X-demper, Line Comp 30-wielen, een mix aan Shimano SLX en XT-onderdelen en Shimano M6100-remmen. 7999 euro in zijn standaardkleedje, 8599 euro voor de Project One-aankleding.

Fuel EXe 9.5

De EXe 9.5 tenslotte doet het met een RockShox 35 Gold-vork en Deluxe Select-demper, Alex MD 35-wielen en een reeks Shimano Deore-onderdelen. De jouwe voor 6499 euro.

Gerelateerde artikels