Deel dit artikel:

100% Getest: Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS

De Trek Top Fuel heeft door de jaren heen verschillende gedaantes gekend, verschillende rollen te vervullen gehad. Nog niet eens zo lang geleden was de Top Fuel een pure crosscountry-racer. Die taak werd binnen het Trek-gamma overgenomen door de Supercaliber, een full suspension met achteraan slechts zestig millimeter veerweg. De Top Fuel evolueerde richting lichte trailbike met 115 millimeter veerweg. Om niet in het vaarwater van allrounder Trek Fuel Ex te komen, werd deze laatste wat ruiger met 140 millimeter veerweg.

Ondertussen veranderden de parkoersen, werden mountainbikes veelzijdiger en capabeler. Het sein voor Trek om hun Top Fuel opnieuw onder handen te nemen. Trek catalogiseert de nieuwe Top Fuel in de ‘downcountry’-categorie, echter zonder de racegenen van de oorspronkelijke Top Fuel te verloochenen. De Top Fuel doet het voortaan met 120 millimeter veerweg voor- en achteraan, een tendens die we almaar meer opmerken bij op snelheid gerichte allrounders. 

Frame

De Trek Top Fuel 9.9 doet het met een OCLV Mountain Carbon frame. Voor wie Trek een beetje volgt, is het acroniem OCLV geen onbekende. OCLV staat voor Optimum Compaction Low Void waarbij de Optimum Compaction de ideale verhouding tussen carbonvezels en hars aanduidt. De Low Voids slaat op het zoveel mogelijk minimaliseren van de lege ruimtes tussen de verschillende lagen carbon. Het Mountain Carbon is dan weer samengesteld met meer materialen op de meest kwetsbare onderdelen.

We blijven nog even bij acroniemen. De Trek Top Fuel maakt gebruik van de beproefde ABP-ophanging. ABP betekent Active Braking Pivot en houdt je ophanging tijdens het remmen toch actief. Bij vele andere systemen wordt de achtervering stugger naarmate je harder gaat remmen. Een stuggere achtervering zorgt er vervolgens voor dat het contact met de ondergrond – en dus de controle – vermindert. Trek heeft het draaipunt van de achtervering verplaatst, zodat de demper steeds actief blijft tijdens het remmen. Vering en remmen werken op die manier netjes samen, waardoor je contact met de ondergrond en je vertrouwen bewaard blijven. 

De KnockBlock – het systeem dat ervoor zorgt dat je stuur niet tegen je bovenbuis aantikt – werd aangepast en heeft nu een 72° stuuruitslag. 

We merken tegenwoordig wel vaker geïntegreerde opslag in je frame, maar de manier waarop Trek het op deze Top Fuel aanpakt is van een zelden geziene kwaliteit. Het deurtje gaat makkelijk open en dicht, zit vast wanneer gesloten en er is opslagruimte zat. Het meegeleverde hoesje is voorzien van verschillende compartimenten om alles netjes in op te bergen.

Het design van de Trek Top Fuel is wel heel erg clean. Nu zijn er op een AXS-versie niet bijzonder veel kabels te verbergen maar de looks van deze Top Fuel kunnen ons echt wel bekoren.

Geometrie

Geometrietabellen blijven interessant materiaal om te bestuderen. Bij de Trek Fop Fuel is dat niet anders. De 66° vlakke balhoofdhoek werd maar liefst 1,5° vlakker dan de voorganger. Het is een waarde die je op bikes met veel meer veerweg en een ruiger inzetbereik zou verwachten. De reach werd langer maar dat wordt dan weer gecompenseerd door de korte stuurpen (in combo met stuur, daarover zo dadelijk meer). De stack daarentegen is dan weer behoorlijk laag maar de lange reach, in combinatie met de 76° steile zitbuishoek leveren een bovenbuis van 630 millimeter op. 435 millimeter korte chainstays zijn ondertussen redelijk gemeengoed geworden in deze categorie mountainbikes. Met uitzondering van de XS-modellen staat de Trek Top Fuel op 29”-wielen.

De geometrie lijkt ons een perfect huwelijk gevonden te hebben tussen een performante en snelle racer en tegelijkertijd een speelse en vertrouwenwekkende bike waarmee het heerlijk dalen en sturen is. De Trek Top Fuel is voorzien van een Mino-link, een flipchip die je in ‘Hoog’ of ‘Laag’ zet en waarmee je zowel je balhoofdhoek als bottombrackethoogte aanpast. 

Onderdelen

Vooraleer we naar de onderdelen gaan, geven we alvast even de prijs mee. Deze Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS is het neusje van de zalm, een absoluut topmodel dat voor 12.099 euro over de toonbank gaat. Hou daar even rekening mee wanneer we naar de onderdelen gaan kijken. Denk daarbij aan carbon, heel veel carbon.

Neem nu die bijzonder knappe stuur-stuurpencombo. Die Bontrager RSL (Race Shop Limited) geeft je bike meteen een erg gelikt uiterlijk mee, want hij is mooi, slank en perfect afgewerkt. 

De XX1 AXS in de benaming maakt natuurlijk duidelijk dat het gaat om een bike met de draadloze Sram XX1-groep. In het geval van deze Top Fuel betekent dat een afmontage met een crankstel met 32 tanden en een 12-speed-cassette in 10-52. De maximale grootte van je crankstel is overigens 36 tanden.

De RockShox Reverb-dropperpost doet het eveneens draadloos. 

Sram staat verder in voor de remkracht onder de vorm van een uitstekend setje G2 Ultimate-remmen met vier zuigers en 180-160 millimeter grote remschijven.

Draadloos betekent dat er slechts twee kabels overblijven, enkel die voor je remmen. Dat leidt tot een bijzonder cleane en fraai opgeruimde cockpit. 

Treks eigen onderdelenleverancier Bontrager voorziet een setje Bontrager Carbon Line Pro 30-wielen, met 28 millimeter interne velgbreedte. Op onze testfiets liggen daaromheen Bontrager XR 3 Team Issue-banden van 2,4”. Maximale bandbreedte op de Top Fuel is 2,5”.

Een RockShox SID Ultimate-voorvork en een RockShox Deluxe Ultimate-demper maken het plaatje compleet. Wat we echter missen, is een remote lock-out. Voor een voorvork is dat misschien minder problematisch, de afstand tussen je handvat en de lock-out op je vork is niet zo enorm groot, maar voor de demper is het al rijdend toch vaak even zoeken naar dat hendeltje om de stand van je demper te wijzigen. We begrijpen dat Trek de Top Fuel in de downcountry-categorie situeert maar de pure racecapaciteiten zijn zo indrukwekkend dat een remote lock-out zeker niet had misstaan. Ook al voegt dat een extra kabeltje toe aan die cleane cockpit. 

Rijden maar!

Meer dan 12.000 euro, net geen 12 kilogram zwaar, 120 millimeter veerweg, veel carbon en draadloze onderdelen, hoe rijdt dat eigenlijk? Bijzonder goed, laat ons dat alvast meegeven. Als je ons een woord vraagt om het rijgevoel te omschrijven, komen we al snel bij efficiënt uit. Of je er nu mee over een Vlaamse boerenwegel of een rotsachtig Ardennenparkoers rijdt, overal blinkt deze Trek Top Fuel uit in efficiëntie. 

De Top Fuel is een erg goede klimmer. Neen, het is met twaalf kilogram niet de lichtste full suspension op de markt maar op geen enkel moment heb je de indruk met een (te) zware fiets onderweg te zijn. De steile zitbuishoek maakt dat je steeds goed gepositioneerd zit en daardoor je krachten tijdens het klimmen prima kwijt kan. Ook in technische beklimmingen – alhoewel door de langere reach het soms moeilijk is voldoende druk op het voorwiel te plaatsen – of op steile stukken blijft de Top Fuel ruim voldoende grip behouden. Door de actieve demping volgt de Top Fuel alle oneffenheden in het terrein en kom je nergens grip en tractie te kort. Acceleraties zijn behoorlijk indrukwekkend, de fiets reageert snel en actief. 

Verloopt de klim reeds vlot en snel, dan is de afdaling een puur genot. Niet enkel de uitgebalanceerde geometrie maar ook het Active Braking Pivot en de gehele ophanging zorgen voor een wel erg snelle en speelse daler. Na een paar runs reden wij harder, strakker en vooral met meer precisie en controle doorheen bochten op vaak behoorlijk technische afdalingen.

Wordt de afdaling snel, dan word je opnieuw beloond met een stabiel en voorspelbaar rijgedrag. De demping werkt voortreffelijk, al snel heb je het gevoel met veel meer dan 120 millimeter veerweg op stap te zijn, zelfs voor bikers die gewend zijn aan ruigere fietsen met meer veerweg. En ook al heeft de RockShox Deluxe Ultimate op het eerste gezicht niet heel erg veel instelmogelijkheden, toch kwijt hij zich uitstekend van zijn taak. In de afdaling ga je uiteraard in de Open stand, een stand die je naar keuze stugger of soepeler maakt. De RockShox SID-vork met zijn 35 millimeter brede vorkpoten is een pure lust: licht, stijf en soepel tegelijkertijd.

Die Active Braking Pivot houdt je achterwiel stevig aan de grond, zelfs wanneer boomwortels of keien de trail komen verstoren. Doe daar nog de brede banden – die je dankzij de 28 millimeter interne velgbreedte op lage druk kan rijden – en de trailgerichte geometrie bij en je krijgt een bike waarop het heerlijk dalen is. 

Crosscountry trailbike

Met de nieuwe Top Fuel heeft Trek zijn zaakjes mooi voor elkaar. De fiets klimt snel en vlot, daalt en stuurt als een waanzinnige en ziet er bovendien wel heel erg knap uit. De 9.9 XX1 AXS-versie die we hier testen, smijt daar nog een hoop draadloze en knappe carbon onderdelen bovenop. Het zorgt voor een stevig prijskaartje maar dat hangt dan wel vast aan een uitstekende full suspension downcountry bike. Zowel voor wie graag doorheen de bossen vlamt als zij die zich wel eens op uitdagender Ardennen- of zelfs Alpenterrein begeven, heeft de Trek Top Fuel voldoende troeven in handen. De Trek Top Fuel is een geslaagd huwelijk tussen een pure crosscountry-racebike en een meer trailgerichte speelvogel.