Eventjes algemeen om te beginnen: Sram behoudt dus zijn draadloos eTap schakelsysteem waarbij de communicatie tussen de onderdelen werd versneld en de achterderailleur een betere motor kreeg om nog sneller en efficiënter te schakelen. RED eTap AXS komt in een 1x en 2x variant waarbij de kettingbladen flink kleiner werden. Opmerkelijk is dat er nog altijd een velgremversie beschikbaar zal zijn. AXS is een nieuwe app waarmee je de instellingen van de aandrijving kunt aanpassen. Hieronder bespreken we alle onderdelen in detail.
AXS app
Helemaal nieuw is de Sram AXS app waarmee de fietser de status van de batterijen (in de shifters en de twee derailleurs) kan bekijken en de instellingen van zijn derailleurs kan aanpassen. Net zoals dat bij Shimano Di2 al bestaat, kan je bij RED eTap voortaan een ‘Compensating Shift’ modus selecteren. In die modus zal de achterderailleur reageren op een beweging van de voorderailleur. Heel concreet: schakel je vooraan van het grote naar het kleine blad, dan zal de achterderailleur 1 of 2 kroontjes (dat stel je zelf in) zwaarder schakelen om te voorkomen dat je kadans de hoogte in schiet. Omgekeerd geldt uiteraard ook: schakel je van het binnenblad naar het buitenblad, dan schakelt de achterderailleur automatisch 1 of 2 tandjes lichter om te compenseren. In ‘Sequential Shifting’ modus hoef jij enkel nog maar na te denken over lichter of zwaarder schakelen. Als je de AXS app de juiste informatie hebt gegeven over de cassette en het crankstel, zal de voorderailleur zelf beslissen wanneer er ook vooraan geschakeld moet worden. Met andere woorden: identiek aan Shimano’s Full Syncro Shift systeem dus.
Met de AXS app is veel mogelijk, heel veel.
De voorderailleur
De nieuwe voorderailleur is compatibel met de bestaande eTap batterijen, maar de FD-RED-E-D1 voorderailleur kreeg een slanker design zodat hij niet in de weg zit als je bredere banden gebruikt. De voorderailleur erfde in de vorige generatie al het YAW-design waardoor de voorderailleur bijtrimmen niet nodig is als je achteraan de volledige cassette gebruikt.
De achterderailleur
De RD-RED-E-D1 achterderailleur kreeg grotere X-SYNC derailleurwieltjes met keramische lages om de levensduur en efficiëntie te vergroten, ook de achterderailleur is compatibel met de bestaande eTap batterijen. Helemaal nieuw en bijzonder interessant is de Orbit-technologie die in de achterderailleur verwerkt zit. In plaats van in de achterderailleur een extreem zware veer te gebruiken die de ketting op haar plaats moet houden (belangrijk, want de RED eTap achterderailleur is bruikbaar voor 1x en 2x aandrijvingen, er bestaat dus slechts één type RED eTap achterderailleur) maakt Sram gebruik van een vloeibare silicone die als demper functioneert. Die demper vermindert het klapperen van de ketting en houdt de ketting op haar plaats zonder dat het systeem de schakelwerking van de achterderailleur zelf stroever maakt.
Rechts een opengezaagde achterderailleur zodat de vloeibare silicone demper zichtbaar wordt.
De ketting
Misschien wel het opvallendste onderdeel van de complete groep is de Flattop ketting. Volgens Sram maakte de nieuwe vorm van de schakels het mogelijk om een dunnere, lichtere en toch sterkere ketting te maken. De holle pinnen zorgen voor een stille werking, om de ketting te sluiten heb je een speciale Flattop PowerLock link nodig.
De cassette en de cassettebody
De uit één stuk gefreesde aluminium cassette was altijd al het paradepaardje van de Sram RED groep en dat blijft zo, maar dan nu in 12-speed versie en met een kroontje met tien tanden als zwaarste versnelling. De XG-1290 cassette heeft minstens vijf overgangen waarbij er slechts één tandje verschil zit zodat je als fietser altijd de versnelling vindt die het best bij je kadans aansluit (heel belangrijk voor wielrenners). De XG-1290 cassette is beschikbaar in drie versies: 10-26, 10-28 en 10-33. Om de cassette te kunnen monteren heb je de specifieke XDR cassettebody nodig. De XDR cassettebody is een universeel systeem voor cassettes met een zwaarste versnelling (kleinste kroontje) met minder dan 11 tandjes. De XDR cassettebody maakt het gebruik van die cassettes mogelijk zonder dat er een nieuwe inbouwbreedte nodig was. De XDR body is 1,85 mm langer dan de XD body die Sram voor zijn 12-speed mountainbikecassettes ontwikkelde en is specifiek bedoeld voor weggebruik. Op een XDR cassettebody past wel een XD cassette, op voorwaarde dat je achter de cassette een spacer van 1,85 mm plaatst.
Rem/schakelgrepen en remmen
Sram RED eTap AXS bestaat in combinatie met hydraulische schijfremmen en kabelbediende velgremmen, uiteraard werden voor de beide toepassingen twee sets rem/schakelgrepen ontwikkeld. Van de hydraulisch bediende velgremmen is geen sprake meer. De schakelgrepen kregen een nieuwe textuur in functie van een betere bediening en ook de rubbers op de remgrepen werd aangepakt om meer gevoel te geven. Nieuw bij de remgrepen voor de hydraulische schijven is dat je niet langer alleen de slag van het hendel kunt instellen (handig voor mensen met kleine handen), maar dat je ook het aangrijpingspunt van de remklauw op de remschijf kunt instellen zoals dat ook bij Campagnolo al het geval is. Op elk van de schakelaars zitten twee poorten om ‘Blips’ aan te sluiten. Blips zijn knoppen die je elders op het stuur kunt plaatsen om vanaf die positie te schakelen. Dat kan bijvoorbeeld in de stuurbeugel als ‘sprint shifter’ zijn of onder de bovenkant van het stuur voor als je over de kasseien dokkert. De hydraulische remklauwen zijn beschikbaar in flat mount en post mount variant. De CenterLine XR (CLX-R) remschijven kregen een nieuw hart dat meer verkoelende rijwind naar de schijven geleidt. Het uiteinde van de remschijf is afgerond om te voldoen aan de UCI-voorschriften. De schijven zijn er in 140 en 160 mm, voor CenterLock en six-bolt. Opmerkelijk is dat in een tijdperk waarin de schijfrem ook de racemarkt aan het inpalmen is, Sram toch zijn velgrem behield en die zelfs nog een upgrade gunde. De remhoef werd aangepast om banden tot 28 mm breedte toe te laten en de remblokhouders werden lichter gemaakt. Standaard zitten er nu SwissStop Flash Pro remblokken in.
Bovenaan links de rem/schakelgreep voor velgremmen, bovenaan rechts voor hydraulische schijfremmen. Onder alle mogelijke remmen.
Crankstel
X-Gear is het nieuwe codewoord bij Sram en de RED eTap AXS groep is de eerste die op deze technologie gebaseerd is. Door als twaalfde kroontje op het achterwiel een 10T exemplaar toe te voegen, kon Sram het aantal tandjes op de kettingbladen terugbrengen. Er zijn immers maar weinig stervelingen die een 53×10 vlotjes rond draaien. In 2x biedt Sram de volgende combinaties aan: 50/37, 48/35 en 46/33, er zit dus altijd 13 tanden verschil tussen het binnenblad en het buitenblad. Voor triathlon, tijdrijden, veldrijden en gravel werd ook een 1x crankstel ontwikkeld met een X-SYNC kettingblad met specifiek ontworpen tanden om de ketting op het blad te houden. De kettingbladen met 50 en 48 tandjes zijn dichte aero-exemplaren, de resterende kettingbladen (46, 44, 42, 40, 38 en 36) hebben een uitgefreesde vorm om licht, stijf en duurzaam te zijn. Alle setups (zowel 1x als 2x) zijn verkrijgbaar met een Power Balance powermeter die zowel links als rechts het vermogen meet. Sram/Quarq maakt zich sterk dat de afwijking altijd minder dan 1,5% bedraagt, ongeacht het weer. De vermogensmeter voegt slechts 36 gram aan het gewicht van de complete groep toe.
Blipbox
Voor tijdrijders en triatleten is de Blipbox interessant want die atleten gebruiken andere sturen en schakelen nooit vanaf de rem/schakelgrepen omdat ze die niet op hun fiets hebben. Gebruik je gewone remgrepen op je triatlonstuur, dan monteer je voor de frontplaat van de stuurpen de nieuwe Blipbox die uiteraard compatibel is met de AXS app. Vanuit de Blipbox vertrekken dan de kabels naar de Blips die je op de uiteinden van je tijdritbeugels binnen handbereik monteert.
Prijzen
2x hydraulische schijfrem met powermeter: 4.118 euro
2x hydraulische schijfrem zonder powermeter: 3.618 euro
2x velgrem met powermeter: 4.018 euro
2 x velgrem zonder powermeter: 3.518 euro
1 x hydraulische schijfrem met powermeter: 3.668 euro
1 x hydraulische schijfrem zonder powermeter: 3.168 euro
1 x hydraulische schijfrem aero met powermeter: 3.764 euro
1 x hydraulische schijfrem aero zonder powermeter: 3.264 euro
1x velgrem aero met powermeter: 3.368 euro
1x velgrem aero zonder powermeter: 2.868 euro