Deel dit artikel:

GETEST: Origine Graxx III GTO Explore

GRAVELBIKE VAN HET JAAR - DEELNEMER 6 //De Origine Graxx is geen nieuwkomer in de 'Gravelbike van het jaar'-verkiezing. Sterker zelfs, vorig jaar knalde deze gravelbike zomaar naar de hoogste podiumplaats. Dat de Graxx III GTO dat kunstje in deze set-up niet zou overdoen, dat hadden ze bij Origine zelf ook wel zien aankomen.

GTO of GTR

Origine voorziet twee verschillende carbon lay-ups voor hun bikes. Fietsen met een GTR carbon lay-up mikken op minimaal gewicht en maximale prestaties voor pure snelheid. De GTO lay-up doet het met een mix van iets soepeler high-modulus carbonvezels die de trillingen beter dempen en zo meer comfort leveren voor een meer allround gebruik. Ongeacht de lay-up bouwt Origine het frame volgens de UML-technologie (Unique Matrix Lay-Up).

Het is een technologie waarbij de carbonvezels rond een matrix worden gelegd. Dat resulteert in een licht, betrouwbaar en erg reactief frame. Het gebruik van een interne mal van EPS-polyurethaan voorkomt dat restjes hars zich in de hoeken van het frame ophopen en zorgt dus voor een veel nettere afwerking langs de binnenkant van het frame. Door ook de binnenkant netjes af te werken, worden er niet enkel grammen gespaard, door de constante dikte van de framebuizen verdelen trillingen zich beter over het volledige fietsframe.

Verende vork

Deze Graxx III GTO Explore heeft alle troeven van de Graxx – comfort op lange afstand, prima demping, voorspelbaar stuurgedrag – maar voegt daar middels een verende vork nog een extra laag comfort aan toe. 

De RockShox Rudy XPLR werd specifiek voor gravel ontwikkeld en heeft veertig millimeter veerweg. Met een lock-out kan je de vork blokkeren. Veertig millimeter is niet erg veel veerweg, maar maakt zeker op stukgereden tractorwegels, kasseistroken of trails met veel oneffenheden heus wel een verschil in je rijgevoel. Het gaat vermoeidheid tegen, en hoe langer je fris blijft, hoe langer je kan blijven trappen. Het voornaamste nadeel is dat deze vork behoorlijk veel gewicht toevoegt. Ons testmodel hangt net geen 10 kilogram aan de haak, en dat kost hem meteen een aantal punten in onze verkiezing.

Zelfs op onze redactie zijn de meningen verdeeld over het gebruik van vork en/of demper op een gravelbike. Langs de ene kant heb je de ‘puristen’ die vinden dat een gravelbike vooral een gravelbike moet blijven. Een gravelbike moet het hebben van zijn eenvoud en er zijn best wel andere manieren om het comfort te verhogen (geometrie, spelen met carbon layers op de juiste plaatsen, bredere banden…). Komt daarbij dat vork en/of demper het gewicht aanzienlijk verhogen. En… vork, demper, bredere banden… dergelijke fiets bestaat reeds, dat heet mountainbike. Langs de andere kant zijn er bikers die zich wel kunnen vinden in het extra comfort (als je met rug- of nekpijn sukkelt bijvoorbeeld), het toegenomen vertrouwen en die niet als grammenjagers elk onderdeel op de weegschaal leggen. Ook al denken we soms van wel, we zijn niet allemaal racers.

A la carte

Wie Origine reeds langer kent, weet dat je bij het Franse fietsmerk dankzij een online configurator je bike zelf kan gaan samenstellen. De mogelijkheden op vlak van kleurstelling en componenten zijn behoorlijk uitgebreid. In het geval van deze ‘Gravelbike van het jaar’-verkiezing is het Origine zelf die  bepaalt hoe de fiets afgemonteerd wordt. Voor onze bike betekent dat een betrouwbare en voortreffelijk functionerende mechanische Shimano GRX-groep, een setje Prymahl-wielen met Schwalbe G-One banden eromheen en veel Ritchey-componenten.

Het Ritchey Beacon-stuur kan niet iedereen overtuigen. Het heeft een erg brede 36° flare die voor stabiliteit en voldoende ruimte voor stuurtassen moet zorgen. Met een drop van slechts 80 millimeter en een korte reach krijg je meer vertrouwen in de afdalingen. Misschien is het een kwestie van gewoonte en ongetwijfeld past dit stuur prima bij het karakter en inzetbereik van de avontuurlijke fiets die deze Graxx GTO III Explorer is, maar het blijft toch wel een erg breed stuur.

De kabels lopen netjes binnendoor, onder de stuurpen via de spacers in het balhoofd. De merkeigen Prymahl Vega A30-wielen hebben een interne breedte van 23 millimeter. Daar gaan de Schwalbe G-One banden met 45 millimeter breedte netjes omheen.

Overal doorheen

De Graxx GTO III Explore is een toegankelijke gravelbike waarbij het plezier van urenlang rijden primeert op snelle rondetijden. Het is een fiets die je tonnen vertrouwen en zekerheid biedt, eentje waarmee je overal door- en overheen gaat. Erg fijn om onbezorgd mee te rijden. En op zich is de Graxx zeker geen trage fiets, maar die vork maakt hem wel een stuk logger wat een invloed heeft op de acceleraties.

De fiets is stabiel en comfortabel, wat hem een ideale compagnon de route maakt voor lange en avontuurlijke trips. Het stuurgedrag is heel precies. De Graxx III GTO Explorer is breed inzetbaar: van bikepacking avonturen over winterfiets tot zelfs fiets voor woon-werkverkeer. Er zijn voldoende bevestigingspunten voor fietstassen en spatborden. 

In deze afmontage is de Graxx III GTO Explorer een erg leuke fiets voor zij die niet gehaast onderweg zijn. Het is noch de snelste, noch de vinnigste van het pak maar wel een heel erg stabiele, comfortabele en betrouwbare gravelbike. Voor wanneer het wat rustiger mag. En met 3889 euro blijft ook je spaarvarkentje tevreden knorren.

Meer info via: www.origine-cycles.com

Gerelateerde artikels