De Canyon Lux World Cup CFR begint zo langzamerhand een stevig palmares voor te leggen. Het is de fiets waarmee zowel Puck Pieterse als Mathieu van der Poel hun mountainbikeprestaties aan elkaar rijgen. Als het goed genoeg is voor hen, zal het voor ons ook wel werken, zeker?

De Canyon Lux World Cup CFR is puur ontwikkeld als wedstrijdfiets, een dodelijk efficiënte full suspension crosscountry-racer met genadeloos snelle reacties. Klaar voor wedstrijden op het hoogste niveau. Voor wie het wat meer allround mag, heeft Canyon de Lux Trail in het gamma. Die heeft wat meer veerweg en een iets meer op trails gerichte geometrie. Vergis je echter niet, ook die is bloedsnel, hoor.
Twee jaar geleden waren we bij de introductie van de Canyon Lux World Cup in Koblenz. Dat verhaal kan je HIER nog eens nalezen.
CFR
Canyon Factory Racing, onder die noemer verzamelt Canyon haar meest geavanceerde ontwikkelingsprogramma. Het zijn de fietsen waarmee de grootste wedstrijden ter wereld gewonnen moeten worden. Op deze Lux World Cup resulteert dat in – met 1535 gram – waarschijnlijk het lichtste full-suspension frame ter wereld. Dat is nog eens 127 gram lichter dan zijn ook al niet obese voorganger. Met de RockShox SID Ultimate-demper gemonteerd, zou het gewicht zo onder de 1800 gram kunnen liggen. Ondanks die gewichtsbesparingen is de Canyon Lux World een bijzonder stijve en stevige fiets die voorzien is van een aantal slimme details.


Een ultralichte kettinggeleider (3,6 gram) houdt je ketting in alle omstandigheden netjes op zijn plaats. De geïntegreerde Impact Protection Unit belet dat bij een crash tegen je bovenbuis kan aantikken en de geïntegreerde Quixle kent de stijfheid van een steekas terwijl het eenvoudig en snel werkt om je achterwiel te verwijderen. Alle scharnierpunten en het balhoofd zijn voorzien van hoogwaardige ceramische lagers en de kabels lopen heel erg netjes binnendoor. En ja, er passen twee bidonhouders in het frame. Ideaal voor wie wel eens wat langer in het zadel zit.
Vering
De Canyon Lux World Cup kent een elegant single pivot veersysteem met erg ranke staande achtervorken. Deze flex-stays buigen mee met de demper en vermijden zo het gebruik van een scharnierpunt op de staande achtervorken.

De demper is verbonden met een carbon arm en een minuscule rocker link die de werking regelt. De nieuwe link bestaat uit twee carbon armen die op een centrale as samenkomen. Deze schakel is niet alleen lichter, maar verhoogt ook de torsiestijfheid. De achterdriehoek is uit een stuk carbon ontworpen. Canyon heeft veel aandacht besteed aan het verfijnen van de kinematica en dan met name de anti-squat (hoe de vering wordt samengedrukt bij acceleratie).

Hierdoor worden met name de prestaties bergop aanzienlijk verbeterd. De kinematica van de Lux World Cup is nu ontworpen om minimale druk uit te oefenen op de lagers en de draaipunten. Dat maakt dat Canyon de Lux World Cup kan voorzien van een ultralichte rocker zonder aan duurzaamheid in te boeten. Door de lage hefboomwerking van de Lux World Cup kan je eveneens met minder druk in de demper rijden wat dan weer de betrouwbaarheid – wegens minder druk op lagers en afdichtingen – ten goede komt. Bovendien werden de rocker en scharnierpunten versterkt met extra afdichtingen om water en vuil buiten te houden, zelfs onder de slechtste omstandigheden.
Prima onderdelenlijstje
Het is Sram (en RockShox) dat het gros van de onderdelen voor zijn rekening neemt. RockShox levert een SID SL Ultimate vork met 110 millimeter veerweg.

De SIDLuxe Ultimate-demper heeft eveneens 110 millimeter veerweg. De veerweg is in drie standen verstelbaar via een twistloc aan het stuur.


De Sram Eagle XX1 AXS-groep moeten we niet langer voorstellen. De afgelopen jaren hebben we op verschillende testfietsen deze groep in gebruik gehad en werkelijk nergens hebben we daar problemen mee gekend. Het schakelen gaat snel, nauwkeurig en soepel. Met een 10-52-cassette en een 34-tands tandwiel zouden alle beklimmingen haalbaar moeten zijn. De powermeter in het crankstel zorgt voor een pak extra trainingsdata.

Sram levert een setje Level Ultimate Stealth-remmen. Door de vernieuwde kabelloop volgen deze netjes het stuur alvorens onder het balhoofd te duiken.

Die carbon cockpit – gemakkelijkheidshalve CP0036 genoemd – kent een vlak profiel en een high-grip oppervlak in het midden van het stuur. Een houder voor je gps is een erg fraaie toevoeging.

Canyon blijft trouw aan de DT Swiss XRC 1200-wielen. Begrijpelijk, het zijn stijve en stevige wielen met een interne velgbreedte van 30 millimeter, maar niet langer bij de lichtste op de markt. De snelle Schwalbe-broertjes, Racing Ray en Ralph, zorgen voor het rubber.

Een Fox Transfer SL-dropperpost en een Ergon SR10-zadel maken het plaatje compleet.
Compromisloos over de trails
Wie een beetje vertrouwd is met de trails rond Nismes, Olloy-sur-Viroin, Haybes … weet dat het pure mountainbikepareltjes zijn. De trails zijn ruw, de beklimmingen steil, de afdalingen evenzeer, de bossen eindeloos, de worteltapijten evenzeer. Wie niet vertrouwd is met de trails daar, raad ik Grinta! 109 aan. Daarin doe ik haarfijn mijn favoriete rondjes uit de doeken.

Met mijn 1m76 pas ik perfect op maatje medium. Dat maatje medium weegt overigens een erg nette 10,5 kilogram. Smijt je been over de bike en je voelt meteen dat comfort niet erg hoog op de prioriteitenlijst stond. De zithouding is behoorlijk gestrekt en het hoogteverschil tussen zadel en stuur is aanzienlijk, gemaakt om te racen. Maar ondanks alles heb ik nergens het gevoel gehad dat deze positie een negatieve invloed had op het rijplezier of prestaties. Zelfs bij lange ritten had ik nergens overdreven veel pijn. Marathonfietsje, iemand?

Steile beklimmingen smeken om een stijve fiets met een prima rendement. Wel, dat zijn nu eens twee voorwaarden waar deze Canyon Lux World Cup CFR helemaal aan voldoet. Lange beklimmingen zijn echt een pretje, de fiets is meteen op snelheid en houdt die snelheid ook perfect aan. Zelfs zonder de demper te blokkeren, is er amper deining in het frame te ontwaren. Ook wanneer de klim echt steil wordt, laat de Canyon je niet snel in de steek.

De demper absorbeert subtiel kleine oneffenheden en levert zo zijn bijdrage aan de grip van het achterwiel. Er rust veel druk op het stuur en op de voorkant van de fiets, waardoor die niet snel gaat steigeren op steile stukken. De centrale zitpositie en de steilere zitbuishoek zorgen verder voor een goede gewichtsverdeling, wat de grip op het achterwiel ten goede komt. Het voorwiel blijft steeds mooi de contouren van het terrein volgen. Vals plat lijk al snel op gewoon vlak. Duw op de pedalen en de fiets schiet vooruit. Accelereer de boomwortels uit de grond of knal als door een wesp gestoken die berg op. Ga je op de weg sprinten, dan word je beloond door een prima functionerende blokkering van vork en demper.

In de afdaling zorgt die vlakke balhoofdhoek (68,5°) en de langere reach voor voldoende vertrouwen. Maar vergis je niet, de Canyon Lux World Cup vraagt een ervaren berijder die wel overweg kan met snelle bikes en zijn hand niet omdraait voor wat technische uitdagingen. Die 110 millimeter schiet eigenlijk nergens tekort, de RockShox Sid is behoorlijk stug en komt niet snel aan het einde van zijn veerweg te zitten. Waar we op de vorige versie nog om een seatdropper vroegen, werd onze smeekbede verhoord. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.

In technische stukken – aan lagere snelheden – ontpopt de Canyon zich als een erg wendbare stuurfiets. Zowel nietsontziend hard knallen als eerder speels rijden, je vraagt het maar. De Canyon World Cup is dynamisch en snel en geeft veel vertrouwen in de afdaling.
Conclusie
De Canyon Lux World Cup CFR AXS bewees al snel dat het een wel heel erg geschikte full-suspension is om de trails in en rond Viroinval mee aan te vallen. Door het lage gewicht en het stijve frame is het een prima klimmer, de geometrie geeft je pakken vertrouwen in de afdaling. Toch is er een maar … het is geen allemansvriend. Het is een bike die je uitdaagt om steeds harder te gaan, een bike die graag beroep doet op de juiste stuurmanskunsten. Het is geen fiets voor de gezapige toertochtrijder, het is een pure racebike. En als je hem zo behandelt, krijg je er een verdomd snelle bike voor terug, op voorwaarde dat je 8649 euro neertelt.
Meer info via www.canyon.com
