Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste indruk: Canyon Lux World Cup is compromisloze XC-racer

Van bij de introductie van de allereerste Canyon Lux was het inzetbereik duidelijk: de Canyon Lux was bedoeld om crosscountry-races te winnen. En met ene Mathieu van der Poel aan boord van de Canyon Lux bleek dat al snel bewaarheid te worden. Voor modeljaar 2022 werd de Canyon Lux opnieuw onder handen genomen. Het resultaat? Een compromisloze, volbloed full suspension crosscountry-racer - die World Cup in de benaming staat er niet zomaar.

Lichtgewicht frame

De Canyon Lux World Cup heeft waarschijnlijk het lichtste full suspension frame dat momenteel op de markt is. Voor competitierenners op het allerhoogste niveau is gewicht namelijk nog steeds een van de belangrijkste factoren aan hun fiets. Immers, hoe minder gewicht je moet verplaatsen, hoe meer energie je spaart, hoe sneller je gaat. Full suspension frames van minder dan twee kilogram zijn niet langer een uitzondering, maar het Lux World Cup CFR-frame legt slechts 1535 gram op de weegschaal. Dat is nog eens 127 gram lichter dan het reeds erg lichte Lux CF SLX-frame van de vorige generatie. 

127 gram vind je niet zomaar. De Canyon-ingenieurs zijn grammen gaan schaven. De flex pivot achterin werd vervangen door een carbon exemplaar om zo een nog lichtere – en efficiëntere – achterbrug te krijgen. Net als de rocker – verborgen in het verlengde van de demper – die door een techniek van carboninjectie en carboncompressie lichter en sterker werd. Uiterlijk kreeg het frame een aantal kleine maar belangrijke aanpassingen mee. De rand die van het balhoofd langs de bovenbuis naar de achterdriehoek loopt, werd net als de onderbuis smaller. Daarmee werd de totale materiaaldikte en dus ook het gewicht gereduceerd. 

De interne kabelgeleiding – heel netjes doorheen het balhoofd – loopt via interne buizen in het frame en leidt zo je kabels van de liggende achtervork naar de onderbuis en vervolgens naar het balhoofd. Steek je een nieuwe kabel in de achterkant van de fiets, komt die er moeiteloos uit bij het balhoofd. Als extraatje verminderen de interne buizen het klapperen van de kabel en gaan ze vervuiling tegen. Blijven we nog even ter hoogte van het balhoofd, dan merken we dat de geïntegreerde Impact Protection Unit nu op één lijn met de bovenbuis staat.

De Lux World Cup komt er in twee verschillende framesoorten. De topmodellen worden uitgerust met het extreem lichte CFR-frame, terwijl de andere modellen een CF-frame krijgen, met 1925 gram nog steeds bijzonder licht. Het verschil tussen beide frames zit in de gebruikte carbonvezels en carbon lay-up. Wie nu vreest met een slap en kwetsbaar frame op stap te gaan, kunnen we meteen geruststellen. De nieuwe Lux World Cup heeft aan sterkte en stijfheid gewonnen en werd aan dezelfde teststandaarden onderworpen als Canyons trailbike, de Neuron.

Vering

De plaatsing van de demper – onder en parallel aan de bovenbuis – bleef ongewijzigd. De demper kwam echter nog iets dichter bij de bovenbuis te leggen. Dat maakt wel dat het instellen van de rebound van je demper – door middel van een minuscuul sleuteltje, opgeborgen tussen je kabels – wel wat gepruts vraagt. Nu, de rebound instellen is natuurlijk ook weer niet iets dat je veelvuldig moet doen. De geometrie van de Lux World Cup is helemaal ontworpen voor een veerweg van 100 millimeter. Wie meer veerweg wil, kan terecht bij de reeds bestaande Canyon Lux Trail.

Verder werden kinematica en anti-squat lichtjes aangepast met het oog op een nog grotere trapefficiëntie. De kinematica van de Lux World Cup is nu ontworpen om minimale druk uit te oefenen op de lagers en de draaipunten. Dat maakt dat Canyon de Lux World Cup kan voorzien van een ultralichte rocker zonder aan duurzaamheid in te boeten. Door de lage hefboomwerking van de Lux World Cup kan je eveneens met minder druk in de demper rijden wat dan weer de betrouwbaarheid – wegens minder druk op lagers en afdichtingen – ten goede komt. Bovendien werden de rocker en scharnierpunten versterkt met extra afdichtingen om water en vuil buiten te houden, zelfs onder de slechtste omstandigheden.

De achterdriehoek heeft, net als op het vorige model, geen scharnierpunt. De Lux rekent op de flex van de carbon uit de staande achtervorken om mee de demping te verzorgen. De rocker werd daarbovenop lichter en stijver gemaakt en lijkt nu op een soort steekas.

Oog voor details

Alle lagers – zowel op de draaipunten als aan het balhoofd – van de Lux World Cup zijn CeramicSpeed SLT-lagers. Deze lagers zijn voorzien van een met olie ingekapseld kunststof polymeer en roestvrij stalen materialen. Ze zijn zelfsmerend, roestbestendig en onderhoudsvrij.

Dankzij de plaatsing van de demper monteer je probleemloos twee bidonhouders – geschikt voor grote bidons – in het frame van de Lux World Cup. Een absolute troef voor de marathonrijders. Eender welke maat frame, zelfs XS, is geschikt voor twee bidonhouders.

De Impact Protection Unit voorkomt dat bij een valpartij je stuur tegen je bovenbuis aantikt en zo schade kan berokkenen. De kabelloop doorheen het balhoofd ruimt de hele cockpit netjes op. Aan de remkabel van de linkerrem is het sleuteltje waarmee je de rebound instelt, vastgemaakt.

Een erg fraaie en lichte chainguide (3,6 gram) houdt je ketting netjes op zijn plaats. Het schroefje van de chainguide is met 4,2 gram zelfs zwaarder dan de chainguide zelf. 

De Quixle-steekas verhoogt niet enkel de stijfheid van de achterdriehoek, het zorgt er tevens voor dat je het achterwiel zonder gereedschap kan demonteren.

Geometrie

Vergelijken we met de vorige Lux dan merken we dat de World Cup een vijftien millimeter langere reach heeft gekregen. De balhoofdhoek werd 1,5° vlakker en komt nu op 68,5°. Een kortere stuurpen, langere reach en vlakkere balhoofdhoek moeten zo zorgen voor een centralere positie op de bike. Om de zitpositie – voornamelijk in de beklimmingen – voldoende efficiënt te houden, werd de zitbuishoek 0,5° steiler. De zitbuis zelf werd tien millimeter korter om zo meer bewegingsvrijheid te creëren of om een langere dropperpost te monteren. Want let wel, de Lux World Cup is standaard niet voorzien van een dropperpost. De liggende achtervorken werden vijf millimeter korter, wat dan weer de wendbaarheid ten goede komt. 

Modellen

Er komen twee World Cup CFR-modellen (vanaf nu te reserveren, levering in augustus) en twee CF-modellen (meteen verkrijgbaar). Zoals wel vaker blinkt Canyon opnieuw uit in een prima prijs-kwaliteitverhouding.

Canyon Lux World Cup CFR LTD

De Lux World Cup CFR LTD (9,8 kilogram) is voorzien van een RockShox-vering bestaande uit een RockShox SID SL Ultimate-voorvork en een RockShox SID Luxe Ultimate-schokdemper, terwijl het schakelen draadloos verloopt dankzij een SRAM XX1 Eagle AXS-aandrijflijn. Het geheel wordt aangevuld door een DT Swiss XRC1200 carbon wielset, SRAM Level Ultimate-remmen, CeramicSpeed SLT-lagers op alle draaipunten en het balhoofdstel, en een eigen carbon cockpit van Canyon met deels geïntegreerde kabelgeleiding voor een extreem cleane look. 

Prijs: € 7999

Canyon Lux World Cup CFR Team 

De fiets waarmee wij aan de slag gaan is de Lux World Cup CFR Team, netjes gespoten in de Alpecin Fenix-teamkleuren. Aan onze haak komt het gewicht van deze Lux World Cup net op tien kilogram, dat is een bijzonder fraaie waarde voor een XC full suspension.

De Lux World Cup CFR Team is uitgerust met Fox Factory-vering, bestaande uit een Fox 32 SC Factory-voorvork en een Fox Float DPS Factory RMT-demper. De DT Swiss XRC1200 carbon wielset met daaromheen Maxxis Ikon-banden in 2,35” breedte wordt aangedreven en afgeremd door Shimano’s legendarische XTR-groep. Een RaceFace Next SL-crankstel met een 34-tands blad en een cassette in 10-51 moet ervoor zorgen dat geen enkele helling te steil wordt. De eigen carbon cockpit geeft de bike een heel clean uiterlijk mee.

Prijs: € 6999

Canyon Lux World Cup CF 7 

De Lux World Cup CF 7 (11,6 kilogram) is voorzien van Fox Performance Elite-vering, bestaande uit een Fox 32 SC Performance Elite-voorvork en een Fox Float DPS Performance Elite RMT-schokdemper. De Reynolds TR 309/289c XC-wielset van de Lux World Cup CF 7 wordt aangedreven en gestopt door Shimano’s XT-groep en een RaceFace Ride-cockpit rondt de bouw af. 

Prijs: € 4299

Canyon Lux World Cup CF 6 

De Lux World Cup CF 6 (12.1 kilogram) heeft dan weer Fox Performance-vering (Fox 32 SC Performance en Fox Float DPS Performance Elite RMT), DT Swiss XR1900-wielen, Shimano SLX en een RaceFace Ride-cockpit.

Prijs: € 3499

Canyon Lux World Cup CFR Team: de test

De nieuwe Canyon Lux World Cup werd ontworpen met rechtstreekse input van de teamrijders van Canyon die nauw betrokken waren bij de ontwikkeling van deze bike. Het mag dan ook geen verrassing heten dat de Lux World Cup een compromisloze racer is. Neen, het is geen allemansvriend, je moet echt wel over zowel een stevige conditie als de nodige rijtechniek beschikken om het onderste uit de kan van de Lux World Cup te halen. In thuisbasis Koblenz gingen wij – op de voorlopig warmste dag van het jaar – aan de slag op een aantal lokale en erg technische trails, trails die eigenlijk in een bikepark niet zouden misstaan.

Dat deden we in goed gezelschap. Name dropping? Loana Lecomte, Luca Schwarzbauer, Andreas Seewald, Christian Hynek… Geen MVDP, die zal dit jaar de mountainbike niet aanraken (enfin, misschien wel, maar alleszins niet in wedstrijden op het hoogste niveau). Bovenstaand trio volgen zat er slechts vanop ruime afstand in, zowel in de klim als in de afdaling. 

Om aan de fraaie trails van Koblenz te geraken, dient er eerst evenwel flink geklommen te worden. Die klim is steil en verloopt erg ongelijkmatig. Het rendement valt meteen op, elke trap is raak, op zich niet verwonderlijk voor een fiets van amper tien kilogram. Duw op de pedalen en de Lux World Cup schiet vooruit. Tijdens de klim spelen we met de lockout, maar eigenlijk valt het ons op dat zelfs zonder de demper te blokkeren, het rendement gegarandeerd blijft. Wordt de klim technisch en offroad, dan verbaast het ons hoeveel grip de Lux heeft, zelfs met de Maxxis Ikon-banden, toch eerder een band met raceprofiel en kleine noppen. De demper absorbeert subtiel kleine oneffenheden en levert zo zijn bijdrage aan de grip van het achterwiel. Er rust veel druk op het stuur en op de voorkant van de fiets, waardoor die niet snel gaat steigeren op steile stukken. De centrale zitpositie en de steilere zitbuishoek zorgen verder voor een goede gewichtsverdeling, wat de grip op het achterwiel ten goede komt. De nieuwe Canyon Lux World Cup is het type fiets waarmee je urenlang kan doordenderen. Beste bewijs hiervan is de wereldtitel marathon van Andreas Seewald. Het is zweten en puffen en we zijn maar wat blij met die twee grote drinkbussen op onze fiets.

Langzaam maar zeker komt er een eind aan die lange, steile klim en duiken we de eerste afdaling in. Die is aanvankelijk even steil als de klim. Het gaat loeihard, we scheuren door kombochten, nemen drops en denderen met een rotvaart doorheen het bos. Het is een trail waarop een full suspension met pakweg 150 millimeter veerweg zeker niet zou misstaan. Crosscountry-parkoersen worden echter steeds ruiger. Dus, ook die 100 millimeter veerweg van de pure racebak die deze Lux World Cup is, trekt zich hier prima uit de slag. Op hoge snelheid is de fiets bijzonder stabiel, aan lagere snelheden in meer technische stukken ontpopt de Lux World Cup zich als een wendbare en erg levendige stuurfiets. De korte liggende achtervorken en de vlakkere balhoofdhoek bewijzen hier zeker hun nut. Zowel nietsontziend hard knallen als eerder speels rijden, je vraagt het maar. Nu zijn de meeste crosscountry-fully’s echt wel erg capabele bikes op technisch terrein geworden, de Lux World Cup verlegt toch nog even de grenzen. Het verschil met de vorige Canyon Lux is subtiel, maar ook dat was reeds een bloedsnelle racer. Deze World Cup voelt nog dynamischer en sneller aan, de demping werkt iets verfijnder – met name op kleine oneffenheden en bij remmanoeuvres – en dankzij de aanpassingen in de geometrie krijg je nog meer vertrouwen in de afdaling. Een maar… op de echt steile afdalingen en/of de rotsachtige passage missen wij toch wel een dropperpost.

Op het vlak van onderdelen hebben we uiteraard niets te klagen. De Shimano XTR-groep schakelt snel en feilloos. De XTR-remmen kwijten zich uitstekend van hun taak. Met achteraan een 180 millimeter en vooraan een 160 millimeter schijf, voorzien van de Ice-Tech om de schijven voldoende af te koelen, kom je op quasi geen enkele afdaling in de problemen. De lichte en stijve carbon DT Swiss XRC 1200-wielen met een interne velgbreedte van 30 millimeter zijn niet enkel dynamisch maar ook nog eens comfortabel. De 2,35” brede Maxxis-banden kunnen op lage druk gereden worden.

Conclusie

De nieuwe Canyon Lux World Cup dient waarvoor hij gemaakt is en waarnaar hij vernoemd is: wereldbekerwedstrijden – en bij uitbreiding eender welke crosscountrywedstrijd – en/of marathons winnen. En dat heeft deze World Cup de afgelopen races reeds bewezen. De aanpassingen aan de geometrie, het wel heel erg lichte frame, de erg performante demping en het vertrouwen in de afdaling maken van deze Canyon Lux World Cup een bijna garantie op het podium. Alles aan de Canyon Lux World Cup draait om efficiëntie en snelheid, daar werden geen compromissen op gedaan. Brutaal snel in de klim én in de afdaling.