Deel dit artikel:

Eerste indruk: Sram RED eTap AXS

Vorige maand haalde Sram het doek van zijn nieuwe 12-speed RED eTap AXS racegroep en na Test Fest konden we een Canyon Aeroad CF SLX met de nieuwe groepset mee naar huis nemen voor een eerste korte test. In de komende weken gaan we in Girona nog grondig met de groep aan de slag en het resultaat daarvan lees je in Grinta! 73. Maar hier kunnen we wel al onze eerste indrukken van de groep delen.

Looking good…

First things first: Sram is er (opnieuw) in geslaagd om zijn nieuwe groep een eigen identiteit mee te geven. Nee, je zal de Sram spullen niet snel verwarren met die van Campagnolo of Shimano, met dank aan vooral het fraaie freeswerk van de kettingbladen en de unieke vorm van de ketting. De Canyon Aeroad CF SLX was afgemonteerd met een 50/37 crankstel en een 10-28 cassette. En hoewel ik mij aan het tegendeel had verwacht, hoef je amper aan te passen aan die nieuwe en ongebruikelijke combinatie van een 50T buitenblad met een 37T binnenblad. Op de fiets voelt het heel erg als 52/36 aan en in de 10-28 zitten geen vreemde stappen. Wie er aan zou twijfelen: 50 x 10 is best wel een grote versnelling. Bij een stevige rugwind had ik aan 52 kilometer per uur op die versnelling het gevoel dat ik nog veel te groot aan het stampen was. Om maar te zeggen dat de sterkste sprinters op 50 x 10 vlotjes aan 65 per uur zullen komen zonder het gevoel te hebben dat hun versnelling te klein is. Ter vergelijking: 50 x 10 geeft met een racebandje van 25 mm een forse 10,40 meter per omwenteling, precies even veel als 55 x 11. Met de 53 x 11 die je nu misschien hebt, kom je per omwenteling 10,21 meter ver.

Goed werd beter

De vernieuwde rem/schakelgrepen liggen goed in de hand, maar blijven qua diameter iets groter dan Shimano Dura-Ace Di2, de kop van de remgrepen van de Srams is wel nog steeds kleiner/lager dan de exemplaren van Campagnolo EPS Disc. De verbeterde grip op de schakelhendels is prettig en verhoogt het schakelgevoel bij Sram eTap, het schakelpatroon bleef gelijk: met het linker hendel schakel je achteraan lichter, met het rechter hendel schakel je achteraan zwaarder en druk je de twee hendels samen in dan zet je de voorderailleur in actie. Schakel je achteraan tandje per tandje lichter of zwaarder, dan voel je een duidelijke klik in het bedieningshendel. Het doorschakelen over de hele cassette gaat soepeltjes en zonder veel gekraak of gepiep en de voorderailleur trimt tijdig bij. Dat laatste is niet het geval als je vooraan hebt geschakeld, dan duurt het vrij lang vooraleer de voorderailleur na de effectieve schakelactie zijn juiste positie inneemt om te voorkomen dat de ketting langs de derailleurkooi schuurt. Achteraan schakelt de vernieuwde eTap beduidend sneller dan zijn 11-speed voorganger en de silicone vloeistofdemper in de achterderailleur houdt de ketting strak op spanning. Onder belasting schakelen is zowel vooraan als achteraan geen probleem, een groot fan van extreem slechte kettinglijnen is eTap niet want bij groot voor / groot achter voel je wel wat frictie op de aandrijving.

De remklauwen en remschijven liet Sram ongemoeid zodat er op dat vlak weinig nieuws te melden valt. Uiteraard hangen de prestaties van schijfremmen in grote mate af van het feit of je standaard remblokken en standaard remschijven gebruikt én of je alles correct hebt ingeremd. Is aan alle drie de voorwaarden voldaan, dan voeren wat mij betreft de Campagnolo schijfremmen de markt aan met heel veel remkracht en een fijne dosering. Op de voet gevolgd door Shimano met Sram daar achter. In de volgende weken gaan we intensief met Sram RED eTap AXS aan de slag in Girona en zoals gezegd lees je de volledige review in Grinta! 73, een nummer dat vanaf 24 april in de winkel ligt. De technische omschrijving van de Sram RED eTap AXS groep vind je hier.

Outfit check

Helm: Mavic Comete Ultimate

Bril: 100% SpeedTrap

Shirt korte mouw: Gore C5

Mouwloos windvest: Sram Armwamers: Sram

Korte broek: Sram

Beenwarmers: Isadore Lycra Leg Warmers

Sokken: Grinta! by Ekoï

Schoenen: Time Osmos 15

Gerelateerde artikels