Deel dit artikel:

Colnago verbaast met aero Y1RS voor Pogacar

Terwijl veel merken net hun aero- en klimmodellen tot één fiets verenigen, komt Colnago met de Y1RS, een snelle en opvallende fiets die optimaal gebruikmaakt van de aangepaste UCI-regels.

Met zijn scherpe lijnen en niet doorlopende framevorm doet de Y1RS denken aan een tijd waarin de merken nog veel meer vrijheid hadden en met de gekste ontwerpen op de proppen kwamen. Volgens Colnago draait het echter niet om het opvallen, maar om de snelheid. De dubbel Y-structuur rond de zadelpen, het bajonetontwerp voor de stuurbuis en de radicaal Y-vormige cockpit zijn drie designkeuzes die eruit springen.

Om tot die vormen te komen, ontwierp Colnago een nieuw CFD-model (Computational Fluid Dynamics, of de software waarmee je 3D-designs kan valideren, red.) samen met de Technische Universiteit van Milaan en de Khalifa-universiteit. Om onnauwkeurigheden te vermijden, bouwde Colnago prototypes, boorde het er 70 gaatjes in en voerde het drukmetingen uit om data over de luchtstroom te verzamelen. Een snelle 3D-printmethode liet toe om voldoende prototypes te maken om de CFD-data te valideren, waardoor de foutenmarge in de data halveerde.

Vergeleken met de V4RS heb je bij de Y1RS 20 watt minder nodig om 50 km/u te rijden bij echte koersomstandigheden. Windtunneltests toonden volgens Colnago aan dat deze nieuwkomer zelfs de beste aerofietsen uit de WorldTour overvleugelde, en dat bij elke windhoek. Daarbij blonk hij vooral uit bij zijwind.

Een koersfiets mag nog zo snel zijn in een rechte lijn, maar als hij zo slap als een platgekookte spaghettistengel is, kan je er niet veel mee uitvreten in een massasprint. Dat zou bij de Y1RS geen probleem mogen vormen, want hij toont volgens de fabrikant een verbetering van 3,5% qua sprintstijfheid ten opzichte van de V4RS, waarmee de UAE-ploeg nu rijdt. Ook qua gewicht zien we geen grote minpunten want het frame weegt (zonder verf) 965 gram, terwijl een complete frameset 1415 gram laat noteren. Een maat M in een configuratie zoals UAE Team Emirates die heeft, weegt inclusief pedalen 7,51 kilo. Dat betekent dat deze fiets uit de vrachtwagen wordt gehaald voor snelle, vlakkere etappes, terwijl de V4RS nog altijd de lichte allrounder blijft.

Bekijk je de fiets van de voor- of bovenkant, dan valt meteen het stuur op. De CC.Y1-cockpit heeft een kenmerkend Y-vormig profiel dat doet denken aan ontwerpen uit de luchtvaart en motorsport. De platte bovenkant rijst omhoog, zodat je een vleugelvorm krijgt. Die moet turbulentie aan de voorkant minimaliseren door de luchtstroom egaal te houden rond het stuur. Dankzij de specifieke carbon layup zou deze cockpit 16% stijver moeten zijn dan die van de beste concurrenten, zodat er geen sprintkracht verloren gaat. De naadloze integratie met de spacers en de vork houdt de aerodynamische voordelen ook in de rest van het ontwerp in stand.

Ook voor de overgang tussen frame en zadelpen heeft Colnago een naam bedacht. De Defy-zadelpenverbinding moet zowel de aerodynamica als het comfort bevorderen. De verbinding bevat twee verbonden Y-vormige elementen, die ervoor zorgen dat de zadelpen correct staat en de zadelbuis zich mooi rond het achterwiel plooit. De zadelpen staat in een grotere hoek om schokken beter te absorberen zonder de stijfheid in het gedrang te brengen.

De onderbuis plooit zich dan weer rond het voorwiel en heeft custom bidonhouders die de bidons laten schuilen achter de schuine buis. Colnago koos voor het gemak van gewone, ronde bidons, omdat die het vlotst werken in koersomstandigheden.

De Y1RS is er in verschillende afmontages. Zoals je van dit exclusieve, Italiaanse merk kan verwachten zit de prijs van de frameset op 6710 euro en starten de complete fietsen vanaf 12.300 euro (Sram Red, Vision 45 carbon wielen). Daarnaast zijn er drie opties met Shimano Dura-Ace Di2 (13.200 tot 16.200, afhankelijk van de wielen) en eentje met Campagnolo Super Record Wireless en Bora Ultra WTO (16.500 euro).

Gerelateerde artikels