Toen Cannondale zo’n vijf jaar geleden de Topstone Carbon met Lefty-voorvork lanceerde, mocht je best spreken over een revolutionaire fiets. Zowel voor- als achtervering op een gravelbike, dat was destijds ‘du jamais vu’ en slechts weinig andere fietsenmerken hebben zich sindsdien aan de ‘full suspension’-aanpak op gravelbikes gewaagd. De Topstone blijft dus ook vandaag een vrij unieke verschijning. Al is het KingPin-systeem natuurlijk niet echt een achterdemper zoals je die op mountainbikes tegenkomt. Het is een geïntegreerd scharnierpunt bij de aanhechting van de staande achtervork aan de zitbuis die je optimaal gebruik laat maken van de ‘natuurlijke flexibiliteit’ van de carbon framebuizen en zadelpen. Een soortgelijke demping kom je intussen bijvoorbeeld ook tegen op de Basso Tera of de BH GravelX. De KingPin-technologie zorgt bij Cannondale – weliswaar in combinatie met de carbon zadelpen – voor 30 mm verticale ‘travel’.

Focus op rijplezier
De Topstone Carbon is en blijft dus een unieke fiets die vooral rijplezier op lastig terrein wil bieden. Noem hem gerust een soort liefdeskind tussen een gravel- en een mountainbike. De Topstone is ontwikkeld om z’n mannetje te staan op parcoursen waarvoor je misschien liever je hardtail mountainbike nog een keer vanonder het stof haalt. Heeft hij dan bestaansrecht? Persoonlijk vind ik van wel, afhankelijk van de streek waar je hem het vaakst gebruikt. Ikzelf ben in de Vlaamse Ardennen niet meteen gezegend met prachtige, licht lopende grindostrades. Aardewegen die onder invloed van het natste jaar sinds het begin van de waarnemingen deels zijn weggeërodeerd, heb ik daarentegen wél in overvloed in mijn achtertuin. Evenals een fijnmazig netwerk van kasseistroken, bonkige betonbaantjes en asfaltwegen die lijken te dateren uit de tijd dat die wegbedekking nog maar pas was uitgevonden. Op zo’n mix van ondergronden ben je gewoonweg sneller met een fiets met een krom stuur. Ik geef dan ook de voorkeur aan de meer compacte zithouding op een gravelbike. Met de armen wijdgespreid op een vlak stuur en met dikke noppenbanden die onder je doordraaien, verlies je toch net teveel snelheid naar mijn gevoel. En dus kan ik de Topstone – ondanks zijn gewicht – best appreciëren.
(Lees verder onder de foto’s)


Uit de kluiten gewassen
Ondanks zijn gewicht? Jazeker, want de Topstone Carbon 1 Lefty AXS weegt in maat 54 9,8 kilo en daarmee is hij toch flink uit de kluiten gewassen. Een kleine tien kilo omhoog sleuren op pakweg de Taaienberg of de Muur is niet meteen mijn favoriete tijdverdrijf. Maar goed: de Lefty Oliver-voorvork is offroad wel een toegevoegde waarde, want zolang het allemaal niet te technisch wordt, knal je met gemak overal door- en overheen. En wanneer je de vork met behulp van het hendeltje op de vorkpoot vastzet, gaat er geen spatje van je energie verloren. Je moet natuurlijk wel telkens even een hand van je stuur halen om de hendel te bedienen: de lockout van de Topstone Carbon 1 Lefty AXS kan je vooralsnog niet bedienen met een knop aan de stuurbocht. Op trails durft dat dus al eens tricky te zijn.

Subtiele veranderingen
Aan de veranderingen die aan deze Topstone werden aangebracht in vergelijking met de vorige generatie hoef ik niet zo heel veel woorden vuil te maken, want het gaat toch vooral over details. Al neemt dat niet weg dat ze stuk voor stuk een positieve invloed hebben op de rijervaring, de inzetbaarheid en de looks van de fiets. In de onderbuis heb je nu een opbergvak waarin je een binnenband, CO2-patroon en multitool kan wegstoppen, de pressfit trapas werd vervangen door een geschroefd exemplaar, de zitbuis kreeg wat meer curve, kabels en leidingen zijn semi-geïntegreerd (behalve de leiding naar de voorrem wanneer je met een Lefty rijdt) en het frame wordt voorzien van een universele derailleurhanger. In de achtervork is er nu ruimte voor banden tot 52 mm breed. Vooraan is dat 56 mm wanneer je met een vaste vork rijdt of 47 mm wanneer je voor een Lefty Oliver kiest. Ook die Lefty Oliver is – net als de Topstone zelf – aan z’n derde generatie toe en biedt nu 40 mm veerweg i.p.v. de 30 mm die je voorheen had. Aan lagere snelheden biedt de vork iets minder demping bij een impact en er is nog steeds ‘zero sag’: de vork zakt dus niet in wanneer je gewoon op de fiets zit.
(Lees verder onder de foto’s)



OutFront geometrie
Ook qua geometrie zijn de aanpassingen eerder subtiel. Er werd vooral aan de voortrein gemorreld: de vorksprong werd iets groter en de balhoofdhoek luier. Daarmee krijgt de Topstone Carbon ook de door Cannondale ‘tried and tested’ OutFront geometrie, net als de vorige maand gelanceerde SuperX 2 gravelracer. Het maakt dat de fiets een stukje stabieler wordt, maar dat er toch nog voldoende leven in het stuurgedrag zit zodat het niet voelt alsof je de Transsiberische Express over Vlaamsche wegels moet leiden. Het is een ingreep die dus de rijkwaliteit ten goede moet komen. En die rijkwaliteit is er zeker, mede dankzij alle op comfort gerichte toeters en bellen aan deze Topstone. Ook niet onbelangrijk: er werd meer detail gebracht in de maatvoering van de Topstone Carbon. In plaats van fietsen onder te verdelen in maten S, M,L… is de fiets nu beschikbaar in framematen 47, 51, 54, 56, 58 en 61. Per maat is ook telkens de geometrie en de carbon lay-up aangepast, zodat een frame in maat 47 even stijf en reactief is als eentje in maat 61.

Zes uitvoeringen
De nieuwe Topstone Carbon komt in zes uitvoeringen:
De testfiets die je ziet op de foto’s is de Topstone Carbon 1 Lefty AXS met een SRAM GX Eagle derailleur en een 42-tands Rival AXS crankstel en shifters, een 10-52 cassette Sram GX-cassette, Lefty Oliver voorvork, een Easton EA70 AX stuur met alu merkeigen C1 Conceal stuurpen, een Fizik Terra Argo X5-zadel, Reserve 40/44 carbon wielen en WTB Raddler TCS Light banden van 44 mm breed. Deze fiets kost € 6899.
Is de Lefty Oliver-voorvork een beetje ‘overkill’ voor jou? Weet dan dat alle andere uitvoeringen van de Topstone Carbon een vaste voorvork gemonteerd krijgen. De meest hoogwaardige in het rijtje is de Topstone Carbon LTD Di2 met Shimano GRX 825 Di2 groepset en carbon Reserve 40/44-wielen. Die maakt je portemonnee € 7499 lichter.

Een trapje lager op de afmontageladder staat de Topstone Carbon 2 AXS – 1x met een SRAM GX Eagle derailleur in combinatie met Apex AXS shifters en een Apex crankset en alu WTB KOM Team i25 TCS-wielen voor € 4299.

Daarnaast kan je ook kiezen voor de Topstone Carbon 2 GRX – 2x. Dat is dezelfde fiets, maar met een mechanische Shimano GRX 820 2×12-speed groepset. Prijskaartje: € 3999. Dit model komt trouwens in twee kleuren: ‘tigershark/jade’ met oranje details en ‘obsidian – charcoal gray’.


Nog een prijssegment lager vind je de Topstone Carbon 3 GRX – 1x met mechanische Shimano GRX 822 1×12-speed groepset en WTB ST i25 TCS alu wielen. Ook bij dat model biedt Cannondale je de keuze uit twee kleuren: ‘deep teal with tungsten blue & fine silver’ en ‘orange slice with stealth gray’.


Tot slot is er hierop nog een variant: de Topstone Carbon 3 GRX – 2x met mechanische Shimano GRX 820 2-12-speed groepset. Die is er in drie kleuren: ‘orange slic with stealth gray’, ‘smoke black with jet black’ en ‘chalk with meteor gray’. De Topstone Carbon 3 GRX moet € 3299 gaan kosten.



Eerste indruk
De Topstone Carbon 1 Lefty AXS is een fiets voor een specifiek publiek. De relevantie is naar mijn aanvoelen vooral afhankelijk van de regio waar je het vaakst offroad fietst. Woon je in de Kempen, Limburg, het Hageland of een andere streek waar de goeie groads voor het rapen liggen? Dan is de Topstone met Lefty-voorvork een mullet set-up allicht van het goeie teveel. Woon je in een meer heuvelachtige regio waar het soms iets technischer wordt of trek je vaak richting Wallonië of het buitenland om te fietsen? Dan is de keuze voor een gravelbike met verende voorvork te verdedigen. Zeker wanneer je ook op de weg geniet van de gratis snelheid die een doorsnee hardtail veel minder in de aanbieding heeft. Al moet je het extra gewicht dan wel voor lief nemen, evenals het feit dat je geen bevestigingspunten aan zo’n vork hebt. Dat kan met name voor bikepackers een afknappertje zijn. Persoonlijk zou ik ook nog steeds opteren voor een Topstone Carbon met een vaste vork. Het surplus aan grammen vind ik er net teveel aan en met de juiste bandenkeuze en -spanning kan je ook op bonkige trails al heel wat impacten opvangen. Zeker als je banden van 50 mm of meer monteert.

Wil dat zeggen dat ik niet heb genoten van de nieuwe Topstone? Neen. De OutFront-geometrie houdt de fiets lekker levendig, het 40 cm brede stuur met lichte flare ligt fijn in de hand, de mullet set-up met het koffiemolenverzetje komt op steile ‘moordstrookjes’ heel goed van pas, het opbergvak in de onderbuis waar ook een binnenband in past is handig… De Topstone is niet per se een fiets waarmee je de hele tijd wil knallen, maar wel eentje waarmee je je fijn kan amuseren en die vanzelfsprekend een goed comfort biedt. Belangrijk om weten is wel dat je het KingPin-scharnierpunt niet kan aandraaien of losser zetten om de achterdemping dus beter bij je gewicht te laten aansluiten. Met mijn 69 kilo had ik het gevoel dat het systeem goed werkte, maar ik kan me voorstellen dat wie wat zwaarder is misschien sneller het gevoel heeft dat hij/zij wat op en neer zit te wippen op de achtertrein van de fiets. Of omgekeerd: dat de demping voor heel lichte mensen amper iets uithaalt. Anderzijds is het toch ook weer een systeem dat een zekere techniciteit toevoegt aan de fiets en de dingen complexer maakt dan ze hoeven te zijn. Ook bij de nieuwe SuperX van Cannondale had ik bijvoorbeeld het gevoel dat het comfort van de fiets écht goed was. Toegegeven: je zal je met die fiets allicht minder op trails begeven waar een mountainbike zich eerder thuisvoelt, maar op grindpaden vond ik hem ook zeer aangenaam. En dat zonder alle poespas van dempers en scharnierpunten. De SuperX biedt comfort, maar ook meer snelheid: dat spreekt me toch nog net ietsje meer aan.

Binnenkort maken we een video waarin we de SuperX en de Topstone Carbon ‘head to head’ met elkaar vergelijken! Wil je in tussentijd meer info over de nieuwste speelvogel van Cannondale? Surf dan even naar de website van het Amerikaanse merk!
OUTFIT CHECK
Helm: HJC Furion 3
Bril: Oakley Sutro
Trui: Gobik Hyder Blend Fairway
Bibshorts: Gobik Grit Black
Schoenen: Quoc Gran Tourer XC Lace


