Deel dit artikel:

CADEX gaat concurrentie met Lightweight aan met Max 40 WheelSystem

De vier nieuwe producten van CADEX ademen snelheid. Centraal staat de nieuwe lichte en aerodynamische wielset: Max 40 WheelSystem, met verlijmde carbon spaken. Deze wielen worden vergezeld door een nieuwe bandenset en twee geïntegreerde sturen.

CADEX vormt het topgamma van de Giant-onderdelen en -accessoires, dus veel van wat hier eerst verschijnt, komt daarna aan betaalbare prijzen in het gewone Giant-gamma terecht. Ze hadden al wielen met carbon spaken, maar die waren nog met gewone spaaknippels aan de velg bevestigd, terwijl nu alles is verlijmd bij het nieuwe Max 40 WheelSystem. Dat ziet er prachtig uit, maar komt wel met een bijbehorend prijskaartje. Met een velgbreedte van 22,4 millimeter hebben de wielen toch maar een gewicht van 1247 gram. CADEX zegt dat deze gewichtsbesparing wordt bereikt door de uiterst stijve carbon CADEX Super Aero-spaken. Deze spaken zijn geïntegreerd – zeg maar: verlijmd – in een dunne, aero naaflens. Dat doet ons meteen denken aan de Lightweight-wielen of de Syncros Capital SL, maar de fabrikant voert stevige cijfers op: ze zijn zo’n 10 (voorwiel) en 20 (achterwiel) procent stijver dan de Capital SL, die op zijn beurt stijver is dan de Lightweight Obermayer. Het lage totaalgewicht in combinatie met de hoge laterale stijfheid zorgt vanzelfsprekend voor een goede stijfheid-gewichtverhouding. 

De Max 40 maakt, net als de eerdere Cadex-wielen, gebruik van de hookless velgtechnologie. Er is dus geen velghaak, maar een doorlopende carbonvezelstructuur, wat zorgt voor een tot 3,8 millimeter grotere velgbreedte aan elke zijde. Daardoor ontstaat een rondere bandvorm, waardoor je meer grip en beter handling krijgt. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat je enkel hookless-compatibele banden kan gebruiken. Daar zijn al veel opties voor, maar CADEX voorziet er zelf nog een nieuwe, want …

In combinatie met de nieuwste wielset wordt ook de nieuwe CADEX Race GC tubeless band uitgebracht. Deze band combineert een verhoogde rolefficiëntie voor soepel rijgedrag op rechte stukken met een micro-profiel, dat meer grip biedt in verschillende omstandigheden. Uit resultaten van CADEX zou deze band een 18 procent lagere rolweerstand hebben tegenover het vorige model. Lees verder onder de foto’s.

Ook brengt CADEX twee nieuwe stuur- en stuurpencombinaties uit: de CADEX Aero Integrated en CADEX Race integrated. De Aero integrated is ontwikkeld voor, u raadt het al, absolute snelheid. Met z’n 325 gram, de interne kabelbegeleiding, vlakker bovendeel en een langere reach is er een verbeterde aerodynamica. De 256 gram wegende Race Integrated heeft een meer ovaalvormig bovendeel en een grotere flare, wat moet zorgen voor meer controle. Beide combinaties zullen verkrijgbaar zijn in 16 maten en zijn voorzien van computerbevestiging aan de voorkant.  

  • CADEX Max 40: adviesverkoopprijs voorwiel € 1799, achterwiel € 2199, wielset € 3998 
  • CADEX Race GC 700x28c: adviesverkoopprijs € 79,95 
  • CADEX Aero Integrated Handlebar: adviesverkoopprijs € 649 
  • CADEX Race integrated Handlebar: adviesverkoopprijs € 649 

Gerelateerde artikels