Deel dit artikel:

100% Getest: Wilier Garda

Een ‘stress free ride’, dat is wat Wilier je belooft aan het stuur van de spiksplinternieuwe Garda. Deze instapfiets met endurance-allure heeft de looks van een echt topmodel. Je moet het die Italianen toch nageven: je hoeft het ze in de Laars niet te leren om mooie dingen te maken. Maar om Racefiets van het Jaar te worden, heb je meer nodig dan alleen een knap snoetje…

De Garda is niet toevallig genoemd naar een plaats waar je de zorgen van alledag zo van je afschudt. Het is een fiets waarmee niets moet, maar alles mag. Wilier trekt hier bewust niet de kaart van stijver, lichter, aerodynamischer. Het focust op de essentie van fietsen. Datgene waar het om draait en wat we soms al eens durven te vergeten als we op Strava onze PR’s en KOM’s checken: puur fietsplezier. Gewoonweg genieten van de rit, met de zon op je bol en de wind in je rug. Nieuwe plaatsen ontdekken tijdens een lange dag in het zadel en daarbij niet te veel met de cijfertjes bezig zijn. ‘Dolce far niente’, maar wel op de fiets: daar is de Wilier Garda voor gemaakt. Moet het stevig vooruit gaan? Kan perfect. Mag het op geheel ‘Mediterrane wijze’ wat trager? Nog beter!

Stevig baasje

Met de Cento1 NDR had Wilier al een endurancefiets in het gamma. De Garda zit daar qua prijsniveau maar nipt boven. Naar Wilier-normen is dit een instapfiets, met een prijskaartje dat afhankelijk van de groep- en wielset varieert van 2700 tot 4700 euro, waarbij de goedkoopste wel is uitgerust met velgremmen. Onze testfiets zit in de hogere categorie. Je betaalt 4500 euro voor een carbon frame met een mix van gewone en extra stijve ‘high-modulus’ vezels, dat wordt afgemonteerd met een Sram Rival eTap AXS 2×12-speed groepset en een stel merkeigen NDR38KC carbon wielen. In maat L geeft dat op de weegschaal een forse 8,9 kilo. Stevig baasje dus!

Hou het langer vol

De geometrie is vergelijkbaar met andere endurance-fietsen op de markt. ‘Racey’, maar zeker niet extreem. Stack en reach zijn ideaal voor lange dagen in het zadel. De balhoofdhoek is met 72,65° (in maat L) vrij lui te noemen. Maak je dus zeker geen zorgen dat je een nerveuze hengst onder de kont geschoven krijgt waarbij je elke nanoseconde op je hoede moet zijn voor stuurfouten. De Garda stuurt vergevingsgezind, is stabiel en biedt vertrouwen. Ook de 28 mm brede Vittoria Zaffiro Pro-banden versterken dat gevoel en maken de rit comfortabeler. Wil je de stugge aluminium zadelpen met 27,2 mm diameter nog iets meer counteren, dan kan je banden tot 32 mm in het frame en de voorvork passen. Al kan je de Garda sowieso bezwaarlijk oncomfortabel noemen. Het frame en de voorvork weten schokken en trillingen meer dan behoorlijk op te vangen. Ook het brede Selle Italia Model X-zadel is ontworpen voor wie na een extra lange rit nog normaal op de barkruk van z’n favoriete après-kroeg wil zitten.

Knappe looks

De hoogste ogen gooit de Garda op esthetisch vlak. Wilier wou top-end looks en technologie naar een betaalbaar prijsniveau brengen en daar zijn ze wat ons betreft zeker in geslaagd. De fiets ziet er enorm netjes uit, met zijn laag aangezette staande achtervork, aerodynamisch ogende voorsteven en knappe kabelintegratie. Om dat laatste mogelijk te maken, werd een nieuwe aluminium stuurpen ontwikkeld: de Stemma S. Kabels en leidingen lopen buitenom het ronde stuur en worden in de onderkant van de stuurpen geleid. De stuurpen is trouwens compatibel met elektronische én mechanische groepsets en het voordeel aan deze manier van werken is dat je toch nog makkelijk een ander stuur of een kortere of langere stuurpen kan monteren zonder de fiets volledig opnieuw te moeten bekabelen. Ben je toch niet zo’n fan van het glossy zwart met een streepje geel en ‘Astana blue’? Geen probleem: ook matzwart met rode afwerking en een witte staande achtervork behoort tot de keuzemogelijkheden. Naast de modellen met schijfremmen, kan je bovendien ook nog een Garda met velgremmen en een mechanische Ultegra-groepset op de kop tikken. #savetherimbrake!

Suikertante

Andere afmontages dan Sram Rival eTap AXS, zijn Campagnolo Chorus of een mechanische Ultegra-groepset. Die laatste is Shimano aan het uitverkopen, want – mocht je de afgelopen maanden in quarantaine gezeten hebben zonder internet (of Grinta!-magazines) – de nieuwe Ultegra-onderdelen worden enkel nog gemaakt in een elektronische Di2-uitvoering. Ook de wielset bepaalt uiteraard mee de prijs: ofwel opteer je voor de aluminium RX26-wielen ofwel kies je voor de Wilier Triestina NDR38KC carbon exemplaren, die ook nog tubeless-ready zijn. Wij kregen de meest luxueuze optie van de twee, maar vonden dat de wielen te veel de schwung uit deze fiets haalden en dat gevoel werd nog aangezwengeld door de Vittoria Zaffiro Pro-banden die weliswaar comfortabel, maar niet echt snel zijn. Acceleraties worden wat ons betreft te veel afgebot en de Garda op lastig lopende stukken op snelheid houden, is een flink karwei. We testten hem uit nieuwsgierigheid ook maar eens uit met een setje duurdere carbon wielen en soepele racebandjes en dat was toch meteen een heel ander, fijner verhaal. Over de afmontage met Sram Rival eTap AXS 2×12-speed echter weinig te klagen: buiten het feit dat de onderdelen wat aan de zware kant zijn, kwijten de remmen, shifters en derailleurs zich perfect van hun taak. De ‘bite’ van de schijfremmen is goed en de vertanding met een 46/33-crankstel en 10-36 cassette is helemaal voorzien op wie niet per se wil koersen. 

Conclusie

Hou je van merken met Italiaanse flair? Doen fietsen met een hoogwaardige look je hart sneller slaan? Hoeft een rit voor jou niet altijd op het scherpst van de snee te zijn, maar kies je liever voor comfort tijdens lange dagen in het zadel? Dan is de Wilier Garda een optie om te overwegen. De comfortabele geometrie, de vertanding van de Sram Rival eTap AXS-groepset, de keuze voor 28 mm brede Vittoria Zaffiro Pro-banden, het brede Selle Italia Model X-zadel… Alles op deze fiets staat overduidelijk in het teken van genieten onderweg, eerder dan van je verstand op nul zetten en jezelf het snot voor de ogen rijden. De Garda heeft wat te veel antipasti gegeten langs de oevers van het meer, want hij staat met 8,9 kilo vrij zwaar. Monteer je echter een stel stijve, lichte wielen, dan zal het gewicht jou in onze Lage Landen niet te veel tegenwerken. Maar dan kom je natuurlijk alweer in een hogere prijsklasse terecht… Aan jou om die afweging te maken! Zoals gezegd kost de fiets in de afmontage zoals wij hem konden testen 4500 euro.

Meer info vind je op de website van Wilier.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE