Deel dit artikel:

100% Getest: Parlee Ouray

Een fiets die de levendigheid van een pure koersfiets verenigt met het comfort van een enduranceracer en de veelzijdigheid van een allroadmodel. In die aartsmoeilijke opdracht is de Parlee Ouray geslaagd tijdens onze testperiode. Maar dat heeft een prijs ...

Comfortabele fietsen in het topsegment zijn minder makkelijk verkoopbaar dan de Tarmacs en Madones van deze wereld, maar het is wel in die regionen waarin de Parlee Ouray zich begeeft. Het Amerikaanse merk sloeg een nieuwe weg in en laat zijn carbon frames tegenwoordig in Portugal maken. Daar bezocht ik al eens CarbonTeam, dat de duurdere modellen maakt voor enkele gerenommeerde merken, en ik was onder de indruk van de klinische omgeving en de precisie van het handwerk. De knowhow is daar dus duidelijk aanwezig en dat blijkt ook uit het framegewicht van de Ouray, namelijk 830 gram.

Naakt is mooi

Verlegen zijn ze niet over de carbon constructie, want ik kreeg de ‘Nude’-uitvoering, waarbij het naakte carbon gewoon gewaxt is. De subtiele, bronskleurige logo’s en het traditionele kopplaatje passen daar wonderwel bij. Je ziet de naden van de carbon matten en met wat zonlicht erop krijg je een knap effect. Het grote voordeel daarvan is dat je ziet dat er geen lapmiddelen zijn gebruikt, geen plamuurwerk om een mooi, glad kader te krijgen. Je krijgt het frame voorgeschoteld zoals het uit de oven komt. Bovendien is dit de lichtst mogelijke afwerking, want een laklaag voegt meteen meer grammen toe aan het gewicht. Toch meer fan van wat kleur in je leven? Dankzij het custom programma van Parlee kan je zelf je favoriete kleur kiezen. Trouwens, bij Parlee kan je zonder extra kosten je stuurbreedte, stuurpenlengte, zadel, cranklengte en zadelsetback naar jouw wens krijgen.

De Ouray, genoemd naar een bergdorp in Colorado, heeft een wel erg schuin aflopende bovenbuis en dat is zowat het enige dat de meningen over het uiterlijk van deze fiets verdeelt. Die ‘compacte’ framevorm heeft als bedoeling om een comfortabel frame toch nog de nodige stijfheid te schenken. Daar ontbreekt het deze fiets inderdaad niet aan, mede dankzij het stevige bracketgedeelte. De acceleraties zijn niet alleen snel, ze zijn ook levendig. Bij sommige fietsen gooi je ze heen en weer tijdens rechtopstaande acceleraties en krijg je precies geen feedback, maar de Ouray gaat gretig heen en weer, maar vooral heel gretig voorwaarts. Snel en plezierig, dus. Dat de balhoofdhoek van 71,5° voor een stabiel rijgedrag zorgt, mag niet verbazen en past helemaal in het thema van de allroadfiets, maar gelukkig blijft het bochtengedrag wel uiterst precies. Een perfect compromis, zo lijkt het wel.

Zoals het hoort bij dit type fiets dempt hij de trillingen op voldoende wijze, maar hij overdrijft er niet in. Ik ondervond genoeg comfort, maar had niet het gevoel op een waterbed te zitten. Dat zou volgens Parlee liggen aan de monocoque carbon constructie, die toelaat om de rijkwaliteit helemaal naar de zin van de ontwerpers te tunen. Een kasseistrook of een doordeweeks, door breuklijnen dooraderd wegdek vormde geen probleem voor de Ouray. De keuze voor een ronde zadelpen met de bredere, 31,6 mm diameter is dan weer atypisch, aangezien een smallere diameter vaak beter kan doorbuigen en dus extra comfort zou kunnen genereren. Ik vond het alvast geen probleem bij deze fiets. De laag aangezette staande achtervork is dan weer wel een typische comfortingreep.

Toponderdelen

Je hebt luxueuze afmontages en dan heb je onderdelenpakket dat op deze Ouray zit: om bij te kwijlen. Uiteraard springt de gloednieuwe Sram Red AXS-groep in het oog (de volledige review van die groep vind je HIER). De vernieuwde shifters konden ons opnieuw helemaal overtuigen en zowel het schakelen als het remmen – de blokken grijpen nu sneller aan als je de remhendel indrukt, wat voor een veel directer gevoel zorgt – is verbeterd. Bovendien ziet elk onderdeel er knapper uit. Kijk bijvoorbeeld maar naar die opengewerkte remklauwen! De Zipp-wielen zijn met hun 1308 gram superlicht en zijn ook stijf: de perfecte combinatie om een vinnig accelererende wielset te krijgen. Het golvende velgprofiel zie je tegenwoordig wel meer, maar het blijft opvallen. De brede interne velgbreedte is dan weer de perfecte bondgenoot voor een brede band, in dit geval de voortreffelijke Goodyear Eagle F1 R 32 mm. Die bewaart het racegevoel, ondanks de demping die zijn ruime volume voorziet.

Nog zo’n blikvanger is de Pro Vibe Evo Carbon cockpit. Zijn futuristische look laat het niet uitschijnen, maar het stuur is aangenaam om vast te houden, zelfs als je over ruw wegdek dendert. Op de bovenkant is een rubberen inzetstuk ingewerkt, zodat het stuurlint niet moet doorlopen (en zo de ‘aero’ voordelen afzwakt) maar je er toch comfortabel je handen kan laten rusten. De Vibe Aero vormt een aanzienlijk deel van de kostprijs, want in de winkel kost deze stuurcombinatie net geen 750 euro. Bovendien is zo’n aero cockpit niet meteen de meest evidente keuze voor een op comfort gerichte fiets. Er zijn tal van andere cockpitopties, zowel geïntegreerde als traditionele, die op de Ouray passen, dus je vindt sowieso wel iets naar je smaak.

Allroad

Dan moet ik het nog hebben over de allroadkwaliteiten van deze Parlee. Je kan er namelijk banden tot 38 mm in kwijt en dat moest ik natuurlijk eens proberen. Ik maakte er meteen een stevige gravelrit van zo’n 100 kilometer van en mijn intentie om er de snelheid goed in te houden, paste wonderwel bij het karakter van de Ouray. Ook met de 35 mm brede Michelin Power Gravel-banden behield de fiets zijn koersgevoel zoals ik het al kende met zijn standaard racerubber. Zoals je kan verwachten, is dit geen bike voor wie de avontuurlijke kant van gravel wil verkennen, met ruwe stenen en technische afdalingen, maar een goede gezel voor de snellere ondergronden. De eveneens nieuwe Parlee Taos is het alternatief als je je volledig op gravel wil gooien.

Conclusie

De enorm directe krachtoverbrenging is atypisch voor een allroad-/endurancefiets, maar de Parlee Ouray zet zich met die kwaliteit wel af tegen het gros van de concurrentie. Vooral de levendigheid van het rijkarakter springt daarbij in het oog, terwijl het comfort duidelijk aanwezig blijft bij deze enduranceracer van zo’n 7,4 kilogram. De keuze van een Amerikaanse fabrikant om voor een Europese productiefaciliteit te kiezen mag dan wel vreemd lijken, ze levert duidelijk wel een geslaagd eindproduct op. Maar zoals ik zei in de inleiding, komt die combinatie van kwaliteiten wel met een prijs, namelijk het prijskaartje dat eraan hangt. Deze topuitvoering met de nieuwe Sram Red AXS, Pro carbon cockpit en Zipp 353 NSW-wielen kost maar liefst 15.999 euro. Je kan hem echter krijgen met zowat elke elektronische groep, dus zullen de meesten wel kiezen voor een iets betaalbaardere afmontage, of gewoon zelf hun opbouw kiezen vanaf de losse frameset, al komt ook die al vlot boven de 5000 euro. Die is trouwens perfect geschikt daarvoor, dankzij de ronde zadelpen met externe (en dus vlot vervangbare) zadelpenklem, het T47-schroefbracket, de UDH-derailleurpat en compatibiliteit met zowat elke intern cockpitsysteem (FSA, Enve, Pro, Deda …), want de verschillende spacers worden meegeleverd. Je merkt het, de Parlee Ouray wordt vooral een optie voor wie een comfortabel, veelzijdig en snel frame wil dat je niet op elke straathoek tegenkomt.

Meer info op de website van Parlee >>

Gerelateerde artikels