Deel dit artikel:

Eerste indruk: SRAM Red AXS is lichter, met shifters als belangrijkste wijziging

De updates van de Rival en Force AXS waren eerder subtiel, voor de Red AXS had SRAM grotere plannen. Vooral de shifters zien er helemaal anders uit en het gewicht is serieus gezakt. Wij konden er al een aantal weken mee rijden.

SRAM noemt het zonder blikken of blozen de lichtste elektronische groepset. Toen de Amerikanen in 2018 de draadloze AXS-technologie introduceerden bij de vorige Red-groep kwam er een stroomversnelling in de keuze voor elektronische groepen. De enorme intuïtieve en simpele manier van schakelen sloeg aan: je klikt op de linkse schakelaar om op de cassette naar links (dus lichter) te gaan en op de rechtse om zwaarder te schakelen, vervolgens op de twee knoppen samen om van voorblad te veranderen. Toen ook de fietsfabrikanten de AXS-groepen vlot oppikten in het gamma, was de groei van SRAM in het race- en gravelsegment definitief ingezet. Intussen is het de enige met vier productlijnen met elektronische schakelonderdelen, van Apex en Rival tot Force en Red. Die groei resulteerde ook in een grotere aanwezigheid in het profpeloton. Die renners hebben vaak duidelijke eisen en hielp de ontwikkeling vooruit. Zo zagen we al updates in het lopende gamma, waardoor onder meer de remmen beter werden. Die veranderingen komen nu samen in de compleet vernieuwde Red AXS. Daar bleef het echter niet bij, want wie de Red-onderdelen bekijkt en vastneemt, zal duidelijke verschillen herkennen. Deze topgroep van SRAM is gericht op renners, liefhebbers en allroad-rijders, maar minder op gravel, aangezien de bestaand XPLR-onderdelen daar beter op zijn voorzien.

Grootste verandering voordelig voor je handen

De kleinste verandering zien we bij de cassette, die maar één gram verloor en beschikbaar is in vier combinaties, van 10-28 tot 10-36. De remhendels ondergingen dan weer de grootste aanpassing. Die contactpunten zijn belangrijk, want de meeste renners en sportfietsers laten hun handen daarop het meest rusten. Ze hebben een veel minder hoge punt, door de piston vanuit de tip naar de horizontale positie te verplaatsen, en zijn wat smaller om meer types handen te passen. Die nieuwe rempiston is langer en verandert ook het remgevoel, want de remmen zijn nu veel beter moduleerbaar. Nu is het effectief mogelijk om altijd met één vinger te remmen, onder meer ook dankzij een hoger hefboompunt van de remhendel. Met je handen in de beugel moet je 33% minder kracht uitoefenen met je handen, met de handen op de hendel vraagt het 80% minder inspanning.

De nieuwe Paceline X-rotor helpt daar ook bij. Daarvoor is er minder materiaal gebruikt, wat hem lichter heeft gemaakt, maar het remmateriaal is eveneens meer naar de buitenkant opgeschoven, zodat het contact met de remblok beter verloopt. De remklauw kreeg een industriële look met opvallende gaten in. Die zijn er niet enkel voor het design of gewicht, maar ook om oververhitting te vermijden. Een belangrijk punt vinden we dat de vrije slag verminderd is. Dat betekent dus dat de remblokken sneller aangrijpen wanneer je met je handen de remhendels bedient.

De remhendel is 5 à 7 mm langer dan de vorige versie, maar de manier waarop je hem installeert is ook iets anders. De ideale positie van de shifter is 7 graden, zodat de textuur van de rubbers in lijn ligt met het stuur. De afstand van de hendel tot het stuur kan je heel gemakkelijk aanpassen. Door het snellere aangrijppunt (dat je trouwens ook kan aanpassen) kunnen je vingers niet meer gekneld geraken tussen de hendel en het stuur terwijl je remt en kan de hendel ook niet meer tot tegen het stuur getrokken worden wanneer je de reach kort hebt ingesteld. Wie goed kijkt, ziet dat er nu een klein knopje bovenaan aan de binnenkant zit. Die ‘Bonusknop’ dient om te shiften of bijvoorbeeld de fietscomputer te bedienen. Een groot deel van het gewichtsverlies zit bij de combinatie van shifters en remklauwen: maar liefst 83 gram.

Kleine aanpassingen zijn te vinden aan het crankstel. Daar is er gewichtsverlies geboekt dankzij het nieuwe ontwerp. Bij de traparmen is de carbonsamenstelling veranderd voor lager gewicht van -30 g. De powermeter loopt door, want die geniet met zijn +/- 1,5% precisie al een goede reputatie. Je kan opteren voor een 1X (50T) of 2X (50/37T, 48/35T en 46/33T) met armen van 160, 165, 167,5, 170, 172,5 of 175 mm lang. Een 52/39, 54/41 en 56/43 zijn beschikbaar als upgradeoptie zonder de voorderailleur te moeten veranderen. De Flattop-ketting is gelijkaardig aan die van de T-type-mountainbikegroepen en is zowel lichter (-13 g) als duurzamer geworden. Extra stijlpunten kan je verdienen met de regenboogoptie voor cassette en ketting.

De nieuwe voorderailleur is preciezer en sneller, en heeft een Autotrim-functie, zodat de ketting nooit sleept tegen de derailleur. Een precieze afstelling is nodig, maar tijdens de installatie zagen we al hoe gemakkelijk het meegeleverd hulpmiddeltje werkt om de derailleur foutloos te monteren. Ook de 16 gram lichtere achterderailleur is er in één versie voor alle versnellingsopties. De Orbit-vloeistofdemper houdt de ketting opnieuw strak, en het grotere derailleurwiel onderaan kreeg keramische lagers voor meer efficiëntie. Motors, circuit en batterij zijn onveranderd. Je kan dus je ‘oude’ AXS-accu’s blijven gebruiken.

Zowat alles is aanpasbaar dankzij de AXS-app. Zo kan je kiezen voor agressievere, snellere shifts, als je dat liever hebt. Het totaalgewicht is gezakt van 2649 naar 2496 gram, wat een verlies van 153 gram betekent: niet mis!

Bijpassende computer

Tegelijk stelt SRAM de nieuwe fietscomputer voor. Je kan alle AXS-gegevens zien op de Hammerhead Karoo. De belangrijkste vernieuwing is hier de smartphone-app, terwijl je voorheen alles via de website moest aanpassen of uploaden. Het grote, goed afleesbare kleurscherm is nog verbeterd, het geheugen is uitgebreid en de batterij gaat langer mee.

Er komen complete Red AXS-groepsets, inclusief Karoo, voor 3350 euro, maar zonder cassette of crankset, omdat dat de onderdelen zijn waar je keuzes moet maken qua lengte en/of vertanding. De dubbele crank met powermeter kost 1345 euro, die zonder 785 euro. De cassette kost 435 euro (505 euro met regenboogkleuren). Alles zou meteen beschikbaar moeten zijn. Veel merken komen meteen met nieuwe Red-fietsen, zoals 3T, Aurum, BMC, Cannondale, Specialized …

Eerste indruk

Na de volledige opbouw te mogen meemaken van onze Specialized S-Works Aethos met SRAM Red AXS konden we er een aantal weken mee op pad. Beide redacteurs roemden de verbeterde vorm van de remhendel (die ons ietwat deed denken aan de GRX Di2-hendel), de afwezigheid van de scherpe randen onderaan de basis van de shifters en vooral ook het snellere, stillere schakelen. De voorderailleur doet het merkelijk beter dan vroeger. We konden schakelen terwijl we rechtstonden op de pedalen, op de lompst mogelijke manieren en altijd werkte het. De bonusknop gebruikten we af en toe, maar wie vaak scrolt door de pagina’s van zijn fietscomputer zal hier nog gretiger gebruik van maken. De draadloze knopjes die je elders op het stuur kan plaatsen zijn nog handiger. Zo kan je tijdens het klimmen schakelen met je handen bovenop het stuur. De belofte om te kunnen remmen met één vinger hebben we met plezier getest en daarin moeten we SRAM gelijk geven: het werkt voortreffelijk. De vele aanpassingen hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen.

Meer info op de website van SRAM >>