Deel dit artikel:

100% Getest: Origine Fraxion GTR

Het Franse Origine blijft naam maken met fietsen die een levendig rijgevoel geven. De Fraxion is de jongste in de rij en zelfs die aero spierbundel laat zich zo lichtvoetig sturen en voortbewegen als een havik met een hongertje.

Bart, de Benelux-verantwoordelijke bij Origine en de man waarbij je als klant voor elke vraag terechtkan, bracht de grijze Fraxion GTR naar de Grinta!-kantoren. We kwamen al snel tot de conclusie dat we misschien een frisser kleurtje zouden kiezen dan het grijs – heel simpel dankzij de online configuratietool! – maar dat de fiets er nu al krachtig en agressief uitzag. Met een frame van 900 gram en een voorvork van 485 gram kan je gemakkelijk tot een lichte koersfiets komen. Ondanks de geprofileerde buisvormen blijft het gewicht laag omdat Origine overlappingen en imperfecties bij de carbon constructie vermijdt.

Ook de zadelpen heeft een aero vorm en wordt vastgezet met een interne klem. Die is gemakkelijk te bedienen, maar we hadden een iets te voorzichtig cijfer voor het aandraaimoment te horen gekregen, waardoor tijdens de eerste rit de zadelpen zakte. We vreesden voor het verdere verloop, maar met de momentsleutel op het aangeraden, hogere getal moesten we er de volgende ritten niet meer naar kijken. Op dat vlak maakte Origine dus al geen slipper.

Vlotte starter

Nog veel beter deed deze Fraxion het met het rijgedrag. Dat was al van bij de eerste aanzet fenomenaal. Zo af en toe krijgen we een fiets onder onze kont geschoven die ons van start tot finish een glimlach bezorgt en dit was er zo een. De Franse ontwerpers wilden dit model niet het logge en lompe rijkarakter van heel wat andere aero racers geven en daar zijn ze met vlag en wimpel in geslaagd. Er zit niet alleen enorm veel loop in deze fiets, hij schiet ook bijzonder pittig uit de startblokken, waardoor die eerste trap je al meteen op snelheid brengt en waardoor ook sprints uitnodigen tot enige voortvarendheid. Vaak wordt er in dit soort tests beweerd dat deze of gene fiets de berijder sneller laat voelen. Wel, de Fraxion bracht onze snelheidsmeter consequent twee per uur hoger dan normaal.

Niet verlegen om een sprintje.

Dat duidt alvast op een correcte portie stijfheid, maar dat was niet het enige waar het ingenieursteam op heeft gefocust. De Fraxion kreeg net voldoende nervositeit toegediend om hem een levendig rijgevoel te bieden. Daardoor voelt hij niet aan als een doods object dat onder jou slingert terwijl je op de pedalen stampt, maar wel als een snel reagerende springveer die als een verlengde van je lichaam acteert. Wie we er ook mee lieten rijden, hij of zij kwam altijd terug met de opmerking dat het een hypersnelle en directe fiets was die uitnodigde om te blijven rijden. Ook op kasseien stond hij zijn mannetje en ook dat komt weer door die flexibiliteit op cruciale punten in het frame. Daardoor is dit een fiets die je zowel op het vlakke als in de bergen, op slecht en op goed wegdek kan inzetten.

Keuze zat

De Fraxion kreeg een langere bovenbuis dan de andere Origines en een balhoofdhoek van 72,5 graden en zitbuishoek van 73,5 graden. Die zijn natuurlijk mede verantwoordelijk voor het precieze en directe maar niet al te nerveuze stuurgedrag. Het frame is in vier maten verkrijgbaar, maar bij de online bestelling word je waar nodig bijgestaan door iemand van Origine om zeker tot de juiste maten te komen. Zo is er een zadelpen met en een zonder setback, terwijl de lengte van de bijpassende stuurpen eveneens vlot zelf te kiezen is. Stuur en stuurpen zijn afzonderlijk, wat opnieuw de afstelmogelijkheden vergemakkelijkt. De kabels lopen naar binnen via het ACR-systeem, wat niet alleen de opties qua alternatieve cockpits vergroot, maar er ook voor zorgt dat het stuur zonder weerstand kan draaien.

De opbouw met de jongste versie van Shimano Ultegra Di2 doet alvast geen afbreuk aan de mogelijkheden van deze fiets. Het schakelen over de twaalf kransjes gaat enorm snel en op een foutje kan je hem niet betrappen. Doordat er nu alleen nog kabels tussen batterij en derailleurs lopen, verlies je de Di2-kabels aan het stuur, wat de installatie natuurlijk gemakkelijker maakt. De nieuwe shifters liggen uitstekend in de hand, zodat we eigenlijk alleen maar positief kunnen zijn over deze nieuwe worp van Shimano.

De Orion C50 Pro is de premium wielset van Origines eigen wielmerk, Prymahl. De set weegt 1530 gram en gebruikt mooie CNC-gefreesde naven. Het vrijwiel grijpt snel aan bij elke herneming, wat altijd aangenaam voelt. De wielen hebben dankzij hun goede bouw een goed effect op het acceleratievermogen van de fiets. Qua zijwindgevoeligheid, zeker bij rukwinden, zitten ze in het midden van het peloton, maar je kan natuurlijk altijd kiezen voor de versie met lagere velgen van 35 millimeter hoog. Bij onze testfiets kwamen ze met tubeless gemonteerde Continental GP5000 TL-banden. Die staan bekend om hun lage rolweerstand en passen daardoor perfect bij zo’n snelle fiets. De lekbestendigheid van de tubeless constructie is mooi meegenomen.

Conclusie

Accelereren en op snelheid blijven zijn twee sterke punten die gelijk welke fiets al een goede quotering geven, maar de finesse in het rijgevoel en de levendigheid laten de Origine Fraxion uitstijgen boven de massa. De talrijke keuzemogelijkheden in de configurator zorgen ervoor dat je tot een eindresultaat kan komen dat helemaal naar jouw wens en smaak is. Bovendien zie je in die tool niet alleen de prijs veranderen maar ook het gewicht. De agressieve lijnen van de Fraxion, de aantrekkelijke prijs en de vele keuzemogelijkheden maken van Origine een aanlokkelijke optie als je op zoek bent naar een van de snelste fietsen op de markt.

Onze testfiets met Shimano Ultegra Di2 R8100, Prymahl Orion C50 Pro, Conti GP5000 TL, Selle Italia SLR Boost CarboKeramic en Lizard Skin komt op 6657 euro en weegt 7,3 kilogram zonder pedalen of bidonhouders. Prijzen starten vanaf 3536 euro.

Meer info

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE