Deel dit artikel:

100% Getest: MNSTRY Bicarb & Power Carb

Heb je een stevig doel voor ogen, dan moet je op D-day kunnen vertrouwen op je voeding. Onze redacteur die elk jaar We Ride Flanders rijdt, kon deze keer wel een extra zetje gebruiken, dus gaven we hem bicarbonaat en koolhydraatrijke sportdrank van MNSTRY mee om de 230 kilometer vlotter te verteren.

Met bicarbonaat heb ik al positieve ervaringen, want het vreemde goedje van Maurten had een duidelijk effect op mijn uithoudingsvermogen. Ik was dan ook benieuwd of de pillen van MNSTRY even doeltreffend en vooral even vriendelijk voor de maag zouden zijn. De dosering is simpel, want er zit één gram natriumbicarbonaat in één capsule en je kan 0,2 tot 0,3 gram per kilo lichaamsgewicht innemen. Ik koos bij een eerste test voor vijftien capsules en dat leverde geen maag- en darmlast op, dus nam ik de ochtend van de Ronde nog iets meer: negentien gram. Dat was ook de dosis die ik innam bij het Maurten Bicarb System. Volgens MNSTRY neem je die dosis best in twee keer: 60% tijdens je laatste grote maaltijd en 40% een uur voor je rit.

Ik vertrok in Brugge om 7u45, dus zaten die twee momenten veel dichter op elkaar, maar dat leverde geen problemen op. Uiteraard mag je geen problemen hebben met het doorslikken van pillen, want het zijn er toch een hoop die je door je keel moet krijgen. Het omhulsel is gemaakt om het natriumcarbonaat pas geleidelijk los te laten in de darmen. Dat is noodzakelijk, want als je zo’n hoge dosis van dit middel rechtstreeks op je maag zou loslaten, dan krijg je gegarandeerd diarree. Dat is nu niet meteen het effect dat je zoekt als je een supplement inneemt. Zeker tijdens zo’n lange dag als de Ronde kan je maaglast missen als kiespijn. MNSTRY heeft duidelijk de juiste methode gevonden om dat negatieve effect te omzeilen, want ik heb geen enkele keer moeten gebruikmaken van de idyllische blauwe toiletten bij de bevoorrading.

Over bicarbonaat is al veel gezegd en geschreven. De profrenners gebruiken het en het is zeker goed voor sporters die in de verzuring gaan, maar ook fietsers kunnen ervan profiteren tijdens hun lange inspanningen. Het houdt de verzuring namelijk tegen. Hoe? Door een buffer te voorzien tegen de H+-ionen. Dat gaat zo: tijdens zwaardere inspanningen maak je melkzuur aan. Dat breekt af in lactaat en waterstof (H+). Die laatste zorgt voor een verlaging van de pH-waarde in de spieren en het bloed, waardoor je spieren vermoeid raken. Doordat natriumbicarbonaat zich verbindt met die H+-ionen, worden die laatste geneutraliseerd, waardoor je spieren veel minder snel gaan verkrampen.

Ik was dan ook blij dat ik zowel bij mijn eerste test als tijdens de Ronde merkte dat ik kon blijven doorgaan op de klimmetjes. Mijn training was in principe te beperkt om een lange, zware inspanning als We Ride Flanders op een goede manier te kunnen verteren, maar toch raakte ik op elke klim vlot boven en leek de vermoeidheid uitgesteld te worden. Cynici zouden dan kunnen zeggen dat je hier kan spreken van een placebo-effect, maar ik ben er, mede door mijn eerdere ervaringen met bicarbonaat, van overtuigd dat het positieve effect te duidelijk is om het als placebo weg te zetten. Na zoveel jaren te fietsen ken ik mijn lichaam en weet ik waartoe het in staat is, maar met dit supplement merk ik een verbetering van mijn prestaties. Dat ook nog eens het herstel na de inspanning vlotter verloopt, is mooi meegenomen.

Uiteraard is het beter om goed en gericht te trainen dan om te rekenen op een supplement, laten we daarover heel duidelijk zijn, maar bicarbonaat is wel een supplement met bewezen werking. Bovendien kan het geen kwaad, als je het niet al te dikwijls neemt. Het blijft natuurlijk wel een hoop zout die je inneemt, dus je lichaam kan er water door vasthouden. Neem je dit echter alleen maar op die paar momenten wanneer het er echt toe doet, dan zal dat geen negatieve impact hebben. Vanzelfsprekend neem je geen hoge dosissen bicarbonaat op dagelijkse basis.

Prijs: 19,99 euro voor 100 capsules of 39,90 euro voor 250 capsules

MNSTRY Power Carb

Niet alleen bicarbonaat maakt het mooie weer in het professionele en recreatieve wielerpeloton, ook een verhoogde dosis koolhydraten. Eten tijdens een lange rit is niet mijn sterkste punt en vaak krijg ik het lastiger om suikers binnen te krijgen naarmate de rit vordert. Intussen heb ik uitgevogeld dat het voor mij het beste werkt om die koolhydraten vooral via mijn sportdrank binnen te krijgen. Aan de hand van mijn bidons weet ik hoeveel ik moet drinken – één bidon van een halve liter per uur is bij gematigde temperaturen voldoende voor mij – zodat ik de inhoud van die bidon best optimaal benut. Aan de andere kant weet ik ook dat ik moet opletten welke merken sportvoeding ik kies, want bij te uitgesproken smaken of een te zure sportdrank haak ik al snel af of – nog erger – krijg ik last van de maag.

De sportdranken van MNSTRY hebben gelukkig heel lichte en natuurlijke smaken. Daarvoor maakt het Duitse merk gebruik van echte fruitextracten. Bij deze Power Carb is dat poeder van pompelmoessap. Verder zitten er enkel maltodextrine, fructose, zuurteregelaars en tafelzout in. Zo kom je tot een dosis van 78,4 gram koolhydraten bij de aanbevolen dosering van 84 gram drankpoeder per 500 ml water. De verhouding glucose/fructose is twee op één, zodat je lichaam die twee energiebronnen kan aanspreken en je tot die hogere koolhydraatinname kan komen.

Voor de 230 kilometer van We Ride Flanders vulde ik mijn twee grote bidons volgens de aangeraden dosering en vulde ik plastic zakjes met diezelfde correcte verhouding. Ja, daarvoor had ik mijn trouwe keukenweegschaal nodig. Op die manier wist ik dat ik bij elke bevoorrading terug een bidon kon vullen met sportdrank die mij zou helpen en niet tegenwerken.

De dag begon niet al te goed, want toen mijn vrouw mij in Brugge achterliet, merkte ik na één minuut fietsen dat ik mijn drinkbussen thuis had laten liggen. Niet helemaal wakker, blijkbaar … Er zat niets anders op dan te starten en een plekje te vinden in Beernem om af te spreken voor de o zo belangrijke overhandiging. Wat gevloek en berichtjes later was alles geregeld en daarna kon mijn rit eindelijk echt beginnen. Tenminste, dat dacht ik, want ik kreeg nog af te rekenen met wat materiaalpech door mijn eigen fout – tip: maak nooit last-minute aanpassingen aan je fiets voor zo’n belangrijke rit – en zo reed ik de rest van de dag quasi heel de tijd alleen rond.

Dat maakte het nog essentiëler om niet zonder brandstof te vallen. Ik merkte dat ik de sportdrank vlot naar binnen kreeg en dat ik constant energie bleef hebben. Ik moest enkel aanvullen met een gel die ik mee had of met een reep van de bevoorrading om de koolhydraatreserve op peil te houden. Ik lette erop om bij die bevoorradingen geen vettige voeding, zoals suikerwafels, te nemen, want dat zijn de dingen die mijn maag overhoop kunnen halen.

Ik ben, zonder overdrijven, onder de indruk van hoe vlot verteerbaar deze Power Carb is. Zeker als je meerekent hoeveel energie dit product levert, is dat indrukwekkend. De smaak verveelt niet en de verhouding van glucose en fructose zorgt ervoor dat je een hoge koolhydraatinname kan nastreven. Veel extra voeding moet je niet innemen om boven de 90 gram koolhydraten per uur te komen. Daardoor had ik de hele dag het gevoel dat ik met een volle brandstoftank rondreed en dat was een duidelijk verschil met de voorgaande jaren. Uiteraard is dit geen sportdrank die je gebruikt op korte, rustige ritjes, maar enkel op die lange, zware tochten en trainingen. Er zijn nog drie andere versies van de Power Carb: de Pineapple en Power Carb Heat hebben een glucose-/fructoseverhouding van 4 op 1, terwijl de Power Carb Heat 1:0.8 een verhouding heeft van – dit raad je nooit – 1 op 0,8. Die Heat-versies laten toe om veel koolhydraten op te nemen in warme omstandigheden.

Prijs: 31,90 euro per kilo

Meer informatie via de website van MNSTRY >>