Deel dit artikel:

100% Getest: Merida Scultura Rival Edition

De moderne fietsliefhebber wil graag een licht carbon frame en een elektronische groepset, maar liefst zonder vele duizenden euro’s te moeten ophoesten. Merida is zich daarvan bewust en brengt SRAM Rival AXS-uitvoeringen van zijn drie racemodellen. Wij mochten op pad met de Scultura Rival Edition.

De Scultura werd voor vorig seizoen volledig vernieuwd. De vijfde generatie van Merida’s klimfiets nam wat aero invloeden over van de Reacto en kreeg alle kabels binnendoor maar bleef licht en veelzijdig. Je mag hem daardoor gerust in het rijtje allrounders zetten, zoals de Specialized Tarmac, Scott Addict RC, Canyon Ultimate en Giant TCR. Voor seizoen 2023 kwamen er wat uitvoeringen van de Scultura bij en deze Rival Edition springt daarbij zeker in het oog.

Naast de carbonsamenstelling is de Scultura CF 3 V identiek aan de duurdere en lichtere CF 5 die we zien vanaf de Scultura 9000. De aero invloeden merk je aan de D-vormige onderbuis, de uitsnijding in de staande buis voor het achterwiel, de vorm van de voorvork en staande achtervork. De Scultura blijft evenwel een relatief klassieke en stijlvolle, understated verschijning – een beetje een wolf in schaapskleren.

De Scultura (links) nam wat aero invloeden én de geometrie over van de snelle Reacto (rechts).

Twee Scultura-frames

Qua gewicht blijft de Scultura CF 3 V maar nipt onder de grens van een kilogram, namelijk 997 gram, terwijl de CF 5 zakt tot 861 gram voor een frame in dezelfde maat M. De geometrie is gelijk aan die van de Reacto, wat betekent dat je geen hoge balhoofdbuis moet verwachten. Wil je een meer relaxte zitpositie, dan is er uiteraard nog de Scultura Endurance. Ook de koelvinnen voor de remklauwen maak opnieuw hun opwachting. Die moeten zorgen voor consistenter remgedrag in lange afdalingen. Die hebben we in ons vlakke landje niet meteen in overvloed maar die Disc Coolers zien er wel cool uit. Een ander typisch Merida-detail is de direct-mount-derailleurpat die voor nog strakker schakelgedrag van de achterderailleur moet zorgen.

In tegenstelling tot de duurste Scultura’s moet deze Rival Edition het doen met een traditionele combinatie van stuur en stuurpen. Moeten we daarom treuren? Niet meteen, want het maakt aanpassingen een stuk eenvoudiger. Via FSA’s ACR-systeem blijven de kabels toch mooi uit het zicht, want ze lopen onder de stuurpen, verborgen achter een afdekkapje, het frame binnen. Voor het bracket blijft Merida opteren voor PressFit 86.5, maar gelukkig heeft de Taiwanese fabrikant die zelf zijn frames produceert (en dat ook voor andere merken doet) een goede reputatie op het vlak van nauwe toleranties. Dat is eveneens een voordeel voor de interne zadelpenklemming. Soms zorgt dat systeem voor een zadelpen die gemakkelijk naar beneden glijdt maar bij deze Merida bleef hij perfect op zijn plaats. De Scultura heeft trouwens een ronde zadelpen van 27,2 mm en geen aero model. Dat liet Matej Mohoric toe om een dropper te monteren en zo te dalen naar winst in Milaan-Sanremo.

De remleidingen zitten mooi en handig verstopt dankzij het ACR-systeem.

Efficiënt comfort

Die ronde zadelpen maakt trouwens deel uit van het comfortverhaal van deze fiets. De bovenbuis is wat schuiner gemaakt, zodat de zadelpen meer ruimte krijgt om door te buigen. De betere uitvoeringen profiteren van de Flex-pen die trillingen beter absorbeert en ook deze Rival Edition heeft zo’n Merida Team SL 27.2 S-Flex. Hoe groot de bijdrage is die de zadelpen aan het comfort levert, is moeilijk te zeggen, maar het is ongelofelijk om te merken hoe comfortabel de Scultura in zijn geheel is. Ook de voorkant is vergevingsgezind en dat is uitzonderlijk te noemen voor een racefiets die is gericht op profrenners. Bovendien kan je banden monteren tot 30 mm breed om nog wat extra zachtheid toe te voegen, maar met de standaard 28 mm zaten we al perfect.

De speciale S-Flex-zadelpen kreeg dankzij de aflopende bovenbuis en de geïntegreerde zadelpenklem meer ruimte om door te buigen.

Je moet trouwens niet denken dat het comfort de efficiëntie in de weg staat, want de Scultura laat zich met de juiste combinatie van wielen en banden heel vlot op snelheid brengen en blijft ook gemakkelijk dat tempo aanhouden, zowel op beklimmingen als op het vlakke. We maken die bedenking omdat deze uitvoering met zware Fulcrum Racing 800 DB-wielen komt. Begrijp ons niet verkeerd: Fulcrum maakt wel degelijk heel wat uitstekende wielen, maar deze budgetmodellen doen de fiets oneer aan. Ze zijn zwaar en botten de vinnigheid van de Scultura af. Dat merkten we meteen toen we er een setje goede wielen in monteerden. Door de racegeometrie en de bijbehorende steile balhoofdhoek stuurt deze Merida aangenaam direct, exact zoals je zou verwachten bij een echte koersfiets.

Rivaal van de duurdere SRAM-groepen

Dit is zeker niet de eerste testfiets die we kregen met SRAM Rival eTap AXS en telkens wist deze draadloze, elektronische 12-speed-groep ons te overtuigen. Ja, de onderdelen wegen relatief veel maar ze functioneren even goed als de duurdere SRAM-groepen, terwijl de iets compactere remhendels zelfs beter in de hand liggen. Dat betekent dat je dus kan instappen in de wondere wereld van het elektronische schakelen zonder je organen te moeten verhandelen en dat vinden wij een voordeel. De SRAM-schakelmethode is kinderlijk eenvoudig om gewoon te worden: je drukt op de linkse schakelknop om naar links (dus lichter) te schakelen achteraan en op de rechtse knop om rechts (zwaarder) te schakelen op de cassette. Wil je schakelen vooraan, dan druk je de twee knoppen tegelijk in en de ketting ligt op het andere voorblad. Allemaal enorm intuïtief.

De Rival AXS-groep viel ons helemaal niet tegen.

Een leuk detail is de multitool die onder het zadel opgeborgen zit. Zo kan je altijd een kleine aanpassing doen onderweg. Het enige nadeel is dat je daardoor het zadel niet naar voren kan schuiven. Wil je dat wel doen, dan moet je jouw gereedschap in een zadeltasje of je achterzak vervoeren.

Conclusie

De Merida Scultura Rival Edition mag dan wel een subtiel uiterlijk hebben, hij verbergt heel wat kwaliteiten die hem met gemak laten wedijveren met de besten uit zijn categorie van allroundracers, zeker als je ook de prijs in acht neemt. Vooral de hoge mate van comfort maakt hem uniek, terwijl hij toch meer dan voldoende efficiënt blijft. De afmontage met de draadloze Rival-groep voor 4199 euro maakt hem financieel aantrekkelijker dan zowat alle grote namen. Alleen een fiets als de Canyon Ultimate CF SL 7 eTap duikt daar nog onder. Hou er wel rekening mee dat je moet investeren in betere wielen om het volledige potentieel van de Scultura te benutten en het gewicht van zo’n 9 kilo een flink pak naar beneden te halen. Wil je nog iets meer budget vrijhouden voor een strakke wielset, dan kan je ook kijken naar de Scultura 6000. Die heeft hetzelfde frame, de uitstekende Shimano 105 Di2-groep, nog goedkopere wielen en een gewone zadelpen in de plaats van de S-Flex, maar kost maar 3499 euro.

Meer info: www.merida.be

Gerelateerde artikels