Wie het gravelracegebeuren een beetje volgt, die weet dat Tim Wellens in mei 2025 een UCI gravelrace in Valkenburg naar zijn hand zette met een solo van maar liefst honderd kilometer. Dat deed hij aan boord van de Colnago G4-X. Ook toen ik in oktober vorig jaar met enkele door Colnago gesponsorde atleten en ambassadeurs het parcours van het WK Gravel in Leuven ging verkennen, was – de toen nog quasi onbekende – Isaac Del Toro danig onder de indruk van de G4-X. Hij fietste er die dag voor het eerst mee en wilde er prompt eentje ‘bestellen bij zijn baas’. Dit om maar meteen te zeggen: onder dat knap laagje lakwerk zit een fiets die al een paar strepen heeft verdiend en die qua stijfheid en reactiviteit kan wedijveren met de concullega’s.

De G4-X is logischerwijs de opvolger van de G3-X en hij kwam in 2024 uit in drie kleuren: een soort okergeel, glanzend groen en glanzend blauw. Redetwisten over smaken en kleuren is zinloos, maar naar mijn mening zijn ze er alle drie ‘boenk op’. De inspiratie voor de framevormen en de geometrie van deze fiets werd gehaald bij de V4Rs. In maat 52 – wat overeenkomt met een maatje M bij heel wat andere merken – heeft de G4-X een reach van 390 mm en een stackhoogte van 573 mm, een bottom bracket drop van 70 mm, een balhoofdhoek van 71,5° en een liggende achtervork van 430 mm. Behalve de achtervork die op de V4Rs nog een flink stuk korter is (408 mm), verschillen de geometriewaarden niet zo gek veel met die van elkaar. De ingenieurs in Cambiago gingen naar eigen zeggen op zoek naar een balans op verschillende vlakken: stuurgedrag, stijfheid, gewicht en stabiliteit. Ondanks het feit dat de fiets is ontworpen voor snelle gravelritten, werd hij door de UCI blijkbaar ook goedgekeurd als crossfiets. Mocht Tadej komende winter dus eens willen aantreden in pakweg de Koppenbergcross of de avondcross in Diegem, dan heeft hij alvast een gepast vehikel.
(Lees verder onder de foto’s)


Wanneer een gravelbike ook kan doorgaan als crosser en een geometrie heeft die aanleunt bij een wegfiets, dan krijg je al meteen een idee waaraan je je kan verwachten tijdens de rit. De G4-X moet het hebben van zijn stijfheid, het directe rijgedrag en de agressieve zithouding eerder dan van comfort of stabiliteit. Zelfs Stevie Wonder kan zien dat dit geen fiets is waarmee je het continent wil doorkruisen of ultra-ondernemingen à la Badlands of Unbound zou aanvatten. Deze Colnago is gebouwd voor het snellere werk, voor ‘Europees gravel’ – zo u wil. Het is geen fiets die je met de ogen dicht over eender welk hobbelpad kan sturen. Vlam je met de G4-X over zwaar terrein, dan lijkt het soms of je een rodeohengst in bedwang probeert te houden. Een actieve rijstijl is noodzakelijk, waarbij je anticipeert om obstakels te vermijden of om de impact alleszins zo klein mogelijk te maken.

Het moet wel gezegd dat in de G4-X de maximale bandbreedte is opgetrokken, in vergelijking met de voorganger. In de G3-X pasten banden tot 40 mm breed en dat is in dit model 45 mm geworden. De inzetbaarheid is dus groter, al zijn de Pirelli Cinturato Gravel RC-banden in mijn testfiets toch nog steeds 40 mm breed (en niet tubeless gemonteerd) en dus ondervind ik onderweg weinig voordeel van de vrijgekomen ruimte in voor- en achtervork. Ook de trapas is wat ‘offroadvriendelijker’ geworden: het pressfit bracket in de G3-X is vervangen door een T47-trapas met schroefdraad. En tot slot is de zadelpenklem vernieuwd zodat ook die kan bijdragen aan een betere demping van de trillingen, in combinatie met de carbon zadelpen van Colnago zelf.

Net als de fiets zelf, is ook de nieuwe, geïntegreerde CC.01 Wide cockpit een aangename kennismaking. Het voegt een scheut aerodynamiek toe aan het totaalplaatje en ook over de stijfheid van dit carbon stuur valt niks te klagen. Enige nadeel? De CC.01 Wide is verkrijgbaar in vijf verschillende stuurpenlengtes maar slechts in één breedte en die is 40 cm ter hoogte van de shifters. Het stuur waaiert richting de stuuruiteindes evenwel uit naar 46 cm waardoor je met de handen onderin de beugels overschot aan controle hebt. Maar wie intussen al mee is met de trend van de smallere sturen – ja, ook de gravelbikers moeten erin mee – die is eraan voor de moeite.

Verder tref je op deze specifieke uitvoering van de fiets een 2×12-speed GRX825 Di2 groepset van Shimano aan met vooraan een 48/31 crankstel en achteraan een 11-36 cassette. Mede door dat dubbele voorblad voelt de Colnago zo mogelijk nog meer aan als een soort wegfiets voor gravel. Ik ben intussen al zo gewoon geworden aan 1x afmontages op gravelbikes dat die verdubbeling van het voorblad niet echt meer hoeft voor mij. Zeker met de jongste generatie Sram XPLR-groepsets waarbij je over 13-speed cassettes beschikt, voel ik amper nog de nood om meer versnellingen achter de hand te hebben.

Tot slot zijn er ook nog de Vision 45 SC i23-wielen die met hun interne velgbreedte van 23 mm voorzien zijn op gebruik met gravelbanden. Dit type wielen zijn de carbon instappers in de Vision-collectie. Wie er het budget voor heeft, kan de G4-X nog een extra vinnigheidsinjectie toedienen door een stel wielen te monteren die nog een tikkeltje lichter en stijver zijn. Mede door deze wielen klokt de Colnago G4-X in maat 520 af op 8,59 kilo. Geen verkeerde waarde, maar daar kan dus wel nog wat aan af. Bovendien geef je met een meer hoogwaardige wielset de loop en het acceleratievermogen een extra duwtje richting zenit. Zeker wanneer je de fiets ook echt in wedstrijden gebruikt is ieder spatje gratis snelheid uiteraard meegenomen. Als je portemonnee het kan trekken tenminste…

Zoek trouwens niet naar bevestigingspunten voor extra bidonhouders, fietstassen of spatborden. Deze Colnago is zoals gezegd een pure offroad racefiets. Een framtasje op je bovenbuis draaien kan nog net, maar daar blijft het bij. Colnago heeft er ook voor gekozen om geen intern opbergvak toe te voegen in de onderbuis, wat ik op dit type fiets ook niet meteen een gemis vind. Wanneer je middenin een gravelrace met een lekke band af te rekenen krijgt, wil je vooral niet nog meer tijd verliezen omdat je je multitool of plugs in zo’n interne brooddoos moet gaan zoeken.

Conclusie
De Colnago G4-X is een agressieve gravelracer met een goeie loop. Eentje die je ook in een agressieve positie op de fiets dwingt, vrij ver naar voren. Maar daar is het stuurgedrag op afgestemd, waardoor je toch makkelijk de controle over dit raspaardje behoudt. De G4-X voelt zich in zijn sas op snelle parcoursen met licht lopend grind en veel draaien en keren, want het stuurgedrag is zowel aan hoge als lage snelheden heel precies. Dat heeft de fiets aan de cockpit met veel flare – en dus ook hefboom onderin de beugels – te danken, al had ik zelf liever nog een iets smaller stuur gezien. En ‘when the going gets tough’, dan kan je 45 mm brede banden monteren om overal een tikkeltje comfortabeler door- of overheen te komen. De vraag is alleen: volstaat die ruimte in voor- en achtervork nog? Tegenwoordig zien we nogal wat gravelracefietsen opduiken waar de maximale bandbreedte nog een stukje groter is, wat die fietsen dan meteen ook capabaler maakt op zwaar terrein. Net daar staat de G4-X iets minder zijn mannetje. Maar wie op zoek is naar een vliegensvlugge gravelbike met niet teveel tierlantijntjes, een snuif Italiaanse flair en een tijdloos lakwerk, die mag met een gerust hart bij zijn of haar Colnagoboer binnenspringen en € 6.400 uit het spaarvarken knijpen. Dat is wat deze fiets kost in de afmontage waarin ik hem heb getest.
Meer info vind je op de website van Colnago.




