Deel dit artikel:

100% Getest: Cannondale Topstone Carbon

Cannondale en gravel was de voorbije jaren al een redelijk uitgebreid en ook wel wat ingewikkeld verhaal. Want met de aluminium Topstone, de Slate met zijn opmerkelijke Lefty verende voorvork, de CAADX SE en de Synapse SE was er al flink wat keuzemogelijkheid. Met de Topstone Carbon komt daar nu nog een keuzemogelijkheid bij.

Toen Cannondale in 2015 met de Slate op de proppen kwam, gaven de Amerikanen hun eigen invulling aan het thema gravel. Met een aluminium frame voor 650b wielen en een Lefty verende vork was de Slate een opmerkelijke verschijning. Door van de CAADX crossfiets en de Synapse comfortfiets SE-versies met bredere banden en relatief weinig profiel af te leiden, opende Cannondale twee nieuwe invalswegen richting het thema gravel. Vorig jaar introduceerde Cannondale dan de aluminium Topstone gravelbike die met prijskaartjes vanaf 1.000 euro lekker toegankelijk werd gehouden. Met de carbon Topstone zet Cannondale nu wat hoger in want de prijzen variëren hier van 2.599 euro tot 5.499 euro.

Bekijk je de Topstone Carbon van een afstandje, dan valt het KingPin veersysteem in de achtertrein helemaal niet op.

KingPin

Bekijk je de nieuwe Topstone Carbon van een afstandje, dan lijkt het op het eerste gezicht een ‘normaal’ modern gravelframe met een laag aangezette staande achtervork zoals die op wel meer moderne fietsen wordt toegepast. Kijk je echter van wat dichter, dan merk je dat de staande achtervork met een ‘LockR Pivot’ aan de zitbuis is bevestigd. Concreet komt het er op neer dat de staande achtervork via een draaipunt aan de zitbuis is bevestigd. In combinatie met de flexibiliteit die in de liggende achtervork werd verwerkt, moet het KingPin veersysteem er voor zorgen dat het achterwiel tot 12 millimeter op een neer kan bewegen om de klappen en trillingen weg te filteren en dat zonder dat er een zware demper gebruikt moet worden. In combinatie met de 27,2 mm ranke SAVE carbon zadelpen moet dat ter hoogte van het zadel resulteren in 30 mm flex op en neer.

Ai en OutFront

Standaard worden de carbon Topstones geleverd met 37 mm brede banden, rond 700c wielen is er ruimte voor banden tot 40 mm. Wie liever op 650b wielen gravelt kan banden tot 48 mm breedte monteren. Alle kabels lopen door het frame, op de staande achtervork zitten oogjes om een spatbordsysteem te plaatsen en ook aan de dorstigen is gedacht met bidonhoudernokken op de onderbuis (zowel aan de bovenkant van de onderbuis als aan de onderkant), op de zitbuis én op de bovenbuis. Bij Cannondale zijn ze fan van het SpeedRelease systeem om de wielen in het frame te klemmen, dus dat systeem vind je ook op achtertrein van de Topstone Carbon terug. (Bij het SpeedRelease systeem hoef je de steekas niet helemaal los te schroeven om het wiel uit het frame te kunnen halen). Het voorwiel wordt met een standaard 12 mm steekas gemonteerd. Interne kabelgoten zijn voorzien voor wie een 27,2 mm dropper post zou willen monteren, de onderbuis werd extra oversized gemaakt om het verlies aan stijfheid in de achtertrein te compenseren. Er is slechts één frame voor de Topstone carbon, er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen hi-mod of standard mod. Er is evenmin een specifieke damesgeometrie, wel een maatje XS waar de kleinere dames en heren mee op pad kunnen. De achtertrein is Ai, maar Cannondale behield wel de klassieke 142 mm inbouwbreedte. Voor de Topstone Carbon geldt een maximum rijdersgewicht van 130 kilogram, voor de geometrie hield Cannondale vast aan het OutFront principe waarbij het voorwiel wat verder vooruit staat in functie van meer stabiliteit en een kleinere kans op ‘toe overlap’ bij de kleine fietsmaten. Per framemaat is de carbon lay-up aangepast om alle types fietsers dezelfde rijsensaties te bieden.

Van links naar rechts: Sram Force schijven, de 46/33 kettingbladen, het SAVE stuur en de prima Hollowgram 22 wielen.

Sensationeel of twijfelachtig?

Rest uiteraard de belangrijkste vraag: wat zijn die rijsensaties? Eerlijk gezegd startte ik met nogal wat twijfels aan de testrit, de 160 kilometer lange Smugglers’ Path gravelrit in Hamont-Achel waar Cannondale zijn tenten had opgeslagen voor de presentatie van de Topstone Carbon. Twijfels omwille van het concept van de Topstone Carbon want achtervering zonder demping voorzien is een heikele zaak. Of het veersysteem functioneert of niet, hangt immers helemaal af van het rijdersgewicht en het gemiddelde fietsersgewicht dat de ingenieurs gebruikt hebben om de werking van het veersysteem op te baseren. Stel dat voor een fiets in maat medium Cannondale is uitgegaan van een fietser van 80 kilogram en ik weeg slechts 72 kilogram, dan zal ik het systeem onvoldoende kunnen benutten. Maar mocht ik 90 kilogram wegen en met een Topstone Carbon in maat medium op weg gaan, dan zou ik het systeem kunnen overbelasten/overbevragen met een constant deinende achtertrein tot gevolg. Twijfels dus…

Ik mag de Smugglers’ Path gravel ride met het topmodel van de Topstone Carbon line-up afwerken, de versie met Force eTap AXS draadloze derailleurs, Cannondale Hollowgram 22 Carbon tubeless ready wielen en WTB Riddler TCS Light banden van 37 mm breedte. Voor je 5.499 euro krijg je de fiets met een Fabric Scoop zadel en een Hollowgram SAVE carbon aerostuur en de bijpassende stuurpen. Rijklaar -exclusief pedalen- goed voor 8,85 kilogram.

Heerlijk evenement, dat Smugglers’Path. Links de ruime delegatie van Cannondale op heel diverse fietsen.

Actief of niet?

De zit is niet te kort, maar door de hoge balhoofdbuis staat het stuur wel bijzonder hoog zodat ik een paar spacers boven de stuurpen monteer. Op de eerste meters op verharde weg stel ik tot mijn grote tevredenheid vast dat de achtertrein niet deint, een vervelend gevoel dat ik ken van de al te comfortabel ingestelde VCLS II zadelpennen van Canyon die je vaak de indruk geven dat je op een leeglopende achterband onderweg bent. Niks van dat op de Topstone Carbon, gelukkig, maar de volgende 160 kilometer off-road voel ik het KingPin veersysteem achteraan ook amper werken. Dat wil zeker niet zeggen dat de Topstone Carbon oncomfortabel is, verre van, maar ik had gewoon verwacht dat het systeem ‘actiever’ zou zijn en het effect ook meer voelbaar. De voorkant van de fiets is wel beduidend harder dan de achtertrein, met slapende handen tot gevolg.

Zaligheid

Door de hoge balhoofdbuis en het voorwiel dat ver vooruit staat, voelt de voortrein van de fiets bij het draaien en keren een beetje lui aan en je moet er in de bochten over waken dat de voorkant van de fiets niet naar buiten dribbelt. De wat sloom aanvoelende voortrein is vreemd in combinatie met de rest van de fiets want de acceleraties zijn best kwiek (echt licht is de Topstone Carbon niet) en in mul zand en op los gravel voelt de Topstone Carbon soms heel direct en wat zoekerig aan. De WTB Riddler banden zochten tijdens de testrit iets te gemakkelijk de buitenkant van de bocht op, een hertest van de fiets met andere banden of met wat geëxperimenteer met de bandenspanning zou nuttig kunnen zijn. Voor mij hoeft het SAVE aerostuur niet op deze fiets, doe mij maar een klassieke stuurbocht met wat meer mogelijke handposities want het aero-effect op een gravelfiets is sowieso relatief beperkt. Sram Force eTap AXS is een absolute zaligheid op een fiets als deze omwille van de soepele schakelacties en de silicone demper die de achterderailleur en de ketting op spanning houdt. Prima wielen ook, die Hollowgrams met 22 mm hoge en 25 mm brede velgen.

Het terrein waar de Topstone Carbon het best uit de verf komt: niet te technische, vlot lopende gravelpaden.

Conclusie

Dat we met ons groepje finaal de Smugglers’ Path gravel ride aan een belachelijk hoge gemiddelde snelheid aflegden, heeft veel te maken met het parcours én de Cannondale Topstone Carbon. Want voor een lange rit over voornamelijk brede en licht lopende gravelpaden is de Topstone Carbon Force eTap AXS een prima machine die vlot op snelheid komt en zijn tempo ook goed vasthoudt. Voor het zwaardere of technischere gravelwerk zal de Topstone Carbon minder geschikt zijn (een dropper post monteren is volgens mij echt niet nodig) en of het KingPin veersysteem voor jou werkt, zal in hoofdzaak van je lichaamsgewicht afhangen.

Outfit check

Helm: Abus Aventor

Bril: Tifosi Aliant

Shirt: 7 Mesh Highline Ultralight Jersey

Broek: 7 Mesh MK3

Handschoenen:GripGrab Vertical

Sokken: Cannondale

Schoenen: Gaerne G.Sincro

Rugzak: Touratech Hydration Pack Companero

Hierbij de Topstone Carbon line-up

Topstone Carbon Force etap AXS: 5.499 euro (XS-S-M-L-XL)

Topstone Carbon Ultegra RX : 3.799 euro (XS-S-M-L-XL)

Topstone Carbon Ultegra RX 2: 2.999 euro (XS-S-M-L-XL)

Topstone Carbon Women’s Ultegra RX 2: 2.999 euro (XS-S-M)

Topstone Carbon 105: 2.599 euro (XS-S-M-L-XL)

Alle details van de Topstone Carbon vind je bij de Cannondale dealer en op de website.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE