Deel dit artikel:

100% Getest: Cannondale Topstone Carbon 2 L

Gravelbike van het Jaar 2022 / Deelnemer #5 – Cannondale was één van de eerste merken die resoluut koos voor vering van hun gravelbike. Toen de eerste generatie Topstone gravelbikes zo’n twee jaar geleden werd uitgebracht, was het scharnierende Kingpin-veersysteem revolutionair. En ook de doorontwikkeling van dit model, de Topstone Carbon 2 L, valt op dankzij de geïntegreerde SmartSense-verlichting. Superhandig in het pikdonkere tunneltje op ons vast testrondje!

De eerste generatie van de Cannondale Topstone hoef je ons niet te leren kennen. We fietsten honderden, misschien wel een paar duizend kilometer op de volledig geveerde gravelbike die Cannondale zo’n twee zomers geleden uitbracht. De Lefty was steevast een aandachtstrekker voor andere gravelaars onderweg. De vorige generatie van de carbon Topstone, kon je vooral omschrijven als een offroad speelvogel. Door de kleinere 650b-wielen, 47 mm brede WTB-banden, de geveerde voorvork én het Kingpin-scharnier waarmee de staande achtervork aan de zitbuis werd vastgemaakt, leunde hij qua rijeigenschappen haast aan bij een mountainbike. Fijn om mee rond te crossen in een regio als de Vlaamse Ardennen, waar de trails en aardewegen op en over de hellingen toch al snel een iets technischer kantje hebben. Keerzijde van de medaille is dat de Topstone niet meteen als snelheidsduivel te boek stond. Op goedlopende, vlakke grindstroken kwam deze Cannondale iets minder uit de verf. En ook voor diehard bikepackers was het ontbreken van vorkpoten met bevestigingsnokken een minpunt.

Heerlijk wanneer fiets en tenue helemaal ‘assorti’ zijn 😉

Kingpin voor extra comfort

Zeggen dat we benieuwd waren naar het rijgevoel van de vernieuwde Topstone Carbon 2 L, is dus een understatement van jewelste. En laten we maar meteen met de deur in huis vallen: het verschil met de vorige generatie is vanaf de eerste hectometers merkbaar. Logisch ook: dit model is niet afgemonteerd met 650b-wielen, maar wel met 700c WTB KOM Light exemplaren. De alu wielset heeft een velghoogte van slechts 28 mm en is dus behoorlijk licht, wat het fijn en makkelijk maakt om de fiets aan de gang te houden. Ook al klokt deze Topstone af op 9,45 kilo en kan je hem dus bezwaarlijk licht noemen. Zeker wanneer je ook nog rekening houdt met het feit dat hier de Lefty Ocho-vork ontbreekt: dit type Topstone wordt afgemonteerd met een ‘gewone’ carbon voorvork, die is voorzien van bevestigingspunten voor fietstassen of extra bidonhouders. De Topstone Carbon 2 L krijgt standaard 45 millimeter brede WTB Riddler-banden onder de kont, maar onze testfiets heeft voor de gelegenheid Vittoria Terreno Dry-rubbers van 38 millimeter breed. Die bieden een tikkeltje minder comfort op hobbelige ondergrond, maar anderzijds is de rolweerstand een stuk kleiner. Al heb je aan boord van deze Topstone sowieso weinig te klagen over het comfort. Het scharnierende Kingpin-veersysteem levert in combinatie met de ranke carbon SAVE-zadelpen 30 millimeter flex op bij het zadel en zo’n 10 millimeter aan de liggende achtervork. Wonderen verricht het systeem niet, maar de achtertrein is wel beduidend ‘zachter’ dan de voorkant van de fiets. Belangrijk: het systeem werkt gelukkig enkel wanneer het moet, maar het valt niet te ’tunen’. Geen idee of het Kingpin-scharnier bij zwaardere fietsers wel meedeint wanneer dat niet de bedoeling is, maar wij hadden tijdens de testritten alvast niet het gevoel dat er energie verloren ging. Ook het vrij brede Fizik Terra Argo-zadel mag er wezen. Wil je deze fiets offroad tot het uiterste drijven? Dan kan je 650b wielen monteren met banden van maximaal 2,1 inch breed en de vaste zadelpen vervangen door een dropper post. Ook de trapas met BSA-schroefdraad zien we als een pluspunt voor intensief offroad-gebruik. Zo’n trapas is makkelijker te vervangen dan een pressfit exemplaar en de kans op slijtage aan het frame zelf (door modder, smurrie en stof dat zich tussen de trapas en de behuizing nestelt) is een stuk kleiner.

Het Kingpin-scharnier koppelt de achtervork en de zitbuis en zorgt voor extra flex in het frame.

Slimme SmartSense-verlichting

Naast het Kingpin-scharnier springt het SmartSense-verlichtingssysteem met geïntegreerde batterij in het oog. Handig is het wel: voor- en achterlicht springen automatisch aan wanneer het donker wordt. De pikdonkere fietstunnel vol los zand was tijdens ons testrondje de ideale setting waar dit kleinood zijn nut bewees. De Topstone was de enige gravelbike waarmee we vrij probleemloos door het mulle zand konden klieven, want met alle andere testfietsen zagen we gewoonweg geen hand voor ogen. Nadeel is wel dat de batterij onderaan de ondebruis wel heel erg zichtbaar is. Het systeem voegt op zijn beurt uiteraard ook weer wat extra gewicht toe aan de fiets én is ook niet voor elk type gravelbiker relevant. Maar dat zullen bikepackers, forenzen of fietsers die de Topstone ook als winterfiets willen gebruiken vast niet aan hun hart laten komen. Ook de mechanische Shimano GRX800 groepset met dubbel 48/31-crankstel en 11-speed 11-34 cassette maken deze gravelbike zeker ook geschikt voor gebruik op de weg. Nog een gimmick aan boord van deze Cannondale, is de sensor in het voorwiel die in connectie staat met de Cannondale-app en die o.a. je snelheid, locatie en gereden kilometers detecteert.

Voor- en achterlicht zijn geïntegreerd.
De batterij is wel erg zichtbaar.

OutFront-geometrie

De geometrie van de Topstone Carbon 2 L heet bij Cannondale ‘OutFront’-geometrie. De fiets is bij wijze van spreken langer vooraan en korter achteraan. Net zoals zijn voorganger maakt de voorvork van deze gravelbike een vrij grote sprong. Het voorwiel staat dus een stuk verder vooruit in verhouding tot de denkbeeldige as die je door de balhoofdbuis richting grond trekt. Dat wordt gecombineerd met een luie balhoofdhoek, waardoor je toch fijn en scherp stuurt en tegelijkertijd aan hoge snelheden heel veel stabiliteit ervaart. Ook het brede Shortdrop-stuur met 12 graden flare maakt het extra makkelijk om deze Topstone de juiste kant op te sturen. Anderzijds blijft de achtertrein van de fiets compact: de liggende achtervork is kort en ook de staande achtervork wordt laag aan de zitbuis gehecht met behulp van het Kingpin-scharnier. Dat alles draagt bij aan het acceleratievermogen van de fiets en dus goed uitgebalanceerde rijsensaties. Per framemaat is ook de carbon lay-up aangepast om alle types fietsers dezelfde rijsensaties te bieden.

Ondanks het gewicht hou je de Topstone zonder al teveel moeite aan de gang.

Knappe looks

Ook al ontbreekt de Lefty-vork, toch is en blijft deze Topstone een eyecatcher. De kleurencombinatie is wat ons betreft meer dan geslaagd. Zegt het jou niks? Dan is het goed te weten dat dit model ook in erg sober ‘chalk’ (lichtgrijs-wit) verkrijgbaar is. Naast de erg zichtbare SmartSense-batterij zijn ook de niet-geïntegreerde kabels en remleidingen een minpuntje qua esthetiek. De remleiding naar de achterste remklauw, loopt vanaf het bracket zelfs nog buitenom. Al kan je het ook zeker als een pluspunt zien. Wanneer je mechanieker aan je fiets moet sleutelen, zal hij je dankbaar zijn en zal jouw rekening er ook iets minder gepeperd uitzien.

Conclusie

Afgemonteerd met een Lefty Ocho verende voorvork en 650b-wielen, is de Topstone vooral op iets technischer offroad terrein een leuke compagnon de route. Maar wanneer de trails uitvlakken, het grind fijner wordt en de wegen een stuk rechter lopen, dan is die afmontage al snel ‘overkill’. Net daarom vonden we deze Cannondale Topstone Carbon 2 L zo’n fijne fiets. Het inzetbereik is toch een stukje ruimer en deze gravelbike is merkbaar makkelijker aan de gang te houden. De lichte 700c wielset spelen hun rol. Daarnaast is ook het stuurgedrag uitgebalanceerd: je hebt een pak stabiliteit aan boord en toch krijg je nooit het gevoel met een overzetboot op pad te zijn. In en uit bochten sturen gaat scherp en moeiteloos. Ook het comfort is bovengemiddeld. Het Kingpin-scharnierpunt doet wat het belooft: wanneer het nodig is worden klappen vanaf het wegdek uitgevlakt en tegelijkertijd krijg je niet het gevoel dat het veersysteem werkt wanneer het dat niet moet doen. Al is en blijft 5199 euro best een pittig prijskaartje voor een fiets met een mechanische groepset, aluminium wielen en een gewicht van net geen 9,5 kilogram.

Meer info over deze fiets vind je op de website van Cannondale.

Geen kabelintegratie: minder strak, maar het werkt een stuk makkelijker voor de mechanieker.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE