Na 22 jaar leek Lapierre vergroeid met de Franse formatie Groupama-FDJ maar een veranderend fietslandschap zorgde ervoor dat het merk uit Dijon de samenwerking niet verlengde. Dat bood ruimte aan Wilier om naast Astana Qazaqstan een tweede WorldTour-team van fietsen te voorzien. De Wilier Filante SLR en de Turbine SLR-tijdritfiets krijgen tegen 1 januari een speciaal kleurtje. Als dat even knap wordt als de Astana-uitvoering, dan zullen David Gaudu en co niet kunnen klagen. Gezien de langdurige relatie met Shimano is de kans groot dat het Japanse onderdelenmerk ook komend seizoen de groepen levert.
Het nieuws dat Van Rysel zomaar even BMC vervangt bij AG2R leek in te slaan als een bom. Nochtans heeft Decathlon, het moederbedrijf, al langer een relatie met het profwielrennen. Al in de vroege jaren 2000 leverde Decathlon de fietsen aan AG2R, toen onder meer Jaan Kirsipuu er het mooie weer maakte. Van Rysel had al een paar jaar gewerkt aan nieuwe racefietsen en nu acht het de tijd rijp om te tonen dat die meer dan profwaardig zijn. De RCR Pro is de allround racefiets en de XCR de tijdritfiets. SwissSide levert de wielen en Deda de randonderdelen maar de helmen en brillen komen eveneens van Van Rysel. AG2R reed tot dit seizoen nog als enige WorldTour-ploeg met Campagnolo maar op de voorlopige foto’s zijn de fietsen uitgerust met Shimano. In de Arrivee-podcast van Grinta! heeft AG2R-nieuwkomer Dries De Bondt het onder meer over de nieuwe fietsen (beluister hem hier).
Lotto-Dstny en Ridley gingen niet bepaald als vrienden uiteen en al snel was duidelijk dat Orbea de nieuwe fietsensponsor zou worden maar intussen zijn ook al wat foto’s opgedoken van renners die met de nieuwe fietsen trainen.
Samen met Peter Sagan vertrok ook Specialized bij TotalEnergies. De Franse ploeg blijft het zoeken bij Amerikaanse merken, want Enve is de nieuwkomer in het peloton. De SES-wielen van datzelfde merk hebben al een uitstekende reputatie en nu moet het Melee-raceframe bewijzen dat het ook in de profkoers zijn mannetje kan staan.