Deel dit artikel:

Verjaardagsfeestje bij Lapierre

Lapierre blaast dit jaar 75 kaarsjes uit op de verjaardagstaart. Om dat te vieren, pakken ze uit met een reeks prachtige Limited Editions. De Xelius SL3, mountainbike XR en e-mountainbike Overvolt pronken in een heerlijk mooi jasje, getooid met niets minder dan toponderdelen.

75 jaar Lapierre

We schrijven 1946, Gaston Lapierre start een bescheiden fietszaak in Dijon. De fietsindustrie kent hoogdagen in die tijd en al snel groeit het bescheiden bedrijfje uit. In 1960 neemt zoon Jacky Lapierre het management over om in 1972 een volledig nieuwe fabriek te bouwen. Daarnaast komt een gloednieuw gebouw waar de focus op de verkoop van onderdelen ligt en een geheel nieuwe showroom voor de fietsen. Lapierre vestigt zich als referentie voor vele fietsspecialisten. 

Mid jaren tachtig is Lapierre een van de eerste en enige bedrijven die anticiperen op mountainbike. Lapierre wordt al snel een van de marktleiders binnen het mountainbike-segment, sponsort en wint verschillende titels.

In 1993 koopt de Accell Group 33% van de aandelen, een succesvolle zet waardoor de familie Lapierre in 1996 besloot de rest van de aandelen te verkopen. Zoon van Jacky, Gilles Lapierre, neem het management over en consolideert het imago van Lapierre binnen de mountainbike-wereld. 2001 is met de lancering van de full suspension, X-Control Revolution, een heus sleuteljaar voor het Franse bedrijf. De X-Control is meteen goed voor de overwinning in het Franse mountainbike-kampioenschap, de eerste overwinning ooit voor een full suspension.

Gilles Lapierre besluit dat imago ook naar de racefiets door te trekken en met de sponsoring van een lokale racefietsclub zet Lapierre haar eerste voorzichtige stappen in de wereld van de racefiets. Dat succes leidt tot de uitbreiding van de race-activiteiten en in 2002 legt Lapierre Française des Jeux onder contract. Bradley MCGee wordt wereldkampioen tijdrijden en Nicolas Vouilloz doet er alweer een wereldtitel downhill bij. 

Op de weg pakt Lapierre uit met een nieuwe lichtgewicht carbontechnologie, LP0.9C, met een frame dat slechts 900 gram weegt. Baden Cook wint meteen de groene trui in de Ronde van Frankrijk. Ook de daaropvolgende jaren blijven de door Lapierre gesponsorde renners hoge toppen scheren. Lapierre richt zich meer en meer op buitenlandse markten en met renners als Nicolas Vouilloz, Cédric Ravanel, Sandy Casar, Francis Mourey… dingen ze op het hoogste niveau mee naar de titels. In 2014, amper een paar weken na de introductie van de Aircode, verovert Thibaut Pinot de witte trui in de Ronde van Frankrijk. 75 jaar na het kleine bedrijfje van Gaston Lapiere hebben de Fransen met Groupama-FDJ een World Tour-ploeg van formaat en zo een perfect uithangbord van hun technologisch kunnen in de rangen. 

Lapierre Xelius SL 75th

Tijdens de lancering van het nieuwe raspaard, de Xelius SL3, begin december in het Zuidfranse Vence hing er een sticker met onze naam op de bovenbuis van dit racemachientje. De hele technische presentatie, het hoe en waarom, de geometrie en de eerste rijindrukken van de Lapierre Xelius SL3 9.0 herlees je HIER.

Hier beperken we ons tot nog een korte opsomming van de meest markante feiten, onderdelen en onze eerste indrukken aan boord van deze Limited Edition. De Xelius Limited Edition doet het uiteraard met de nieuwe carbontechnologie, UD SLI. Zoals je in de presentatie leest, zijn er verschillende lay-ups voor het nieuwe Xelius-frame. Weinig verwonderlijk maar deze Limited Edition doet het met de lichtste lay-up, goed voor een frame van amper 725 gram. Het is hetzelfde frame met dezelfde technologie en lay-up als die waar de renners van Groupama-FDJ hun wedstrijden mee rijden. De hele Xelius SL 75th legt het minimumgewicht van 6,8 kilogram op de weegschaal. Het frame is afgewerkt met een prachtige doorschijnende vernis.

De Xelius SL 75th doet het uiteraard met niets minder dan toponderdelen. De volledige Shimano Dura-Ace Di2-groep zorgt voor de aandrijving, remmen doe je eveneens met Dura-Ace-exemplaren. Dura-Ace levert verder een setje C36 TL-wielen.

Lapierre zorgt zelf voor een carbon combo stuurpen/stuur. In het stuur – naast de stuurpen – zijn twee sprintshifters gebouwd waarmee je de achterderailleur bedient. Ideaal om te schakelen tijdens de klim. De volledige integratie van alle kabels benadrukt niet enkel het snelle uiterlijk van de fiets, het draagt ook zijn steentje bij tot de aerodynamische capaciteiten. 

Getest: Lapierre Xelius SL 75th

Het gebeurt nu ook weer niet elke dag dat wij ons been over een gloednieuwe en rasechte wedstrijdfiets smijten. Klamme handjes en een licht verhoogde hartslag nog voor we een meter gereden hebben, zijn dan ook ons deel. En wanneer Valentin Madouas en Rudy Molard uitgenodigd zijn om mee te gaan rijden, dan weet je dat – ondanks alle beloftes dat het rustig aan zal zijn en geen wedstrijd wordt – het tempo toch behoorlijk hoog zal liggen. Geen paniek, de 75th is gemaakt om hard te rijden. Erg hard. In het eerste deel van onze rit hebben we het weer – we schrijven begin december – niet helemaal aan onze kant. Het heeft in de voormiddag hard geregend, de wegen liggen nog behoorlijk nat en glad en het is koud. Gelukkig drogen de wegen snel op en zal een flauw winterzonnetje in combinatie met stevig doortrappen ons wel warm houden. Overigens, 6,8 kilogram onversneden raceplezier, hoe denk je zelf dat dat rijdt? Is de ‘gewone’ Xelius SL reeds een heerlijk en pittig snel machientje, dan legt deze 75th Edition daar nog een extra laagje bovenop.

De beklimmingen in het binnenland achter Nice zijn niet overdreven steil, maar wel lang. Op de vlot bollende beklimmingen kan je echt wel snelheid maken en dankzij de sprintshifters schakel je met de handen bovenop het stuur. Op de pedalen lopen, tussensprintje plaatsen, accelereren vanuit stilstand… de Lapierre Xelius 75th is een raket op wielen. In de afdaling doen we het behoedzaam en voorzichtig, het wegdek is nog nat en we hebben niet meteen veel zin in een crash met een exclusieve racefiets. De Lapierre Xelius stuurt heel erg direct in. De combo stuur-stuurpen voelt erg stijf aan en dat maakt er best een nerveuze fiets van. Vergelijken we hem met de gewone Xelius 9.0, dan is deze minder comfortabel, maar wel sneller. Een beetje zoals je mag verwachten van een competitieve racefiets. 

De Lapierre gaat over de toonbank voor 8999 euro, wat al bij al een scherpe prijs is voor de fiets die je daarvoor terugkrijgt. Bij elke aankoop van een 75th Edition model krijg je overigens een fraaie cadeaubox met daarin het prachtige boek ‘Lapierre – A history of enthousiasts’, waarin teruggeblikt wordt op 75 jaar Lapierre en een Julbo Fury-fietsbril met fotochrome lenzen.

Lapierre XR 75th

Een paar maanden geleden stelden we nog de nieuwe Lapierre XR aan je voor (klik HIER). Met deze crosscountry fullsuspension mikt Lapierre opnieuw naar de top van het competitieve mountainbiken. Ook deze XR krijgt een fraai verjaardagskleedje aangetrokken. 

De Lapierre XR werd volledig opnieuw ontworpen rond een nieuwe kinematica. De achterdriehoek heeft geen gelagerd scharnierpunt tussen de liggende achtervork en de staande achtervork, want de carbonconstructie van de achterdriehoek zorgt voor verticale flexibiliteit van de staande achtervorken. Met 110 millimeter veerweg is de Lapierre XR helemaal mee om op de technische wereldbekerparkoersen zijn mannetje te staan.

Zowel frame als achterdriehoek zijn gemaakt van het nieuwe UD SLI carbon en VHM Toray T1000-carbonvezels om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Het XR-frame zou op die manier 1780 gram zonder demper wegen. De ruwe carbon afwerking benadrukt de UD SLI-vezels en de glanzende afwerking complimenteert de lijnen van de fiets. Het lage gewicht, in combinatie met de nieuwe racegeometrie, verbetert de stabiliteit in afdalingen en de tractie in beklimmingen. De vering wordt verzorgd door het beste wat Fox momenteel te bieden heeft: Float 34 Factory Series-voorvork met Kashima-coating en een Fox Float DPS Factory Series Kashima-demper. De Shimano XTR 12-speed-groep en DT Swiss XRC 1200 Spline-wielen maken het plaatje van dit exclusieve, high-end model compleet. 

De Lapierre XR 75th kost je 8699 euro en net als bij de Xelius krijg je ook hier de cadeaubox met boek en bril meegeleverd.

Overvolt AM 75th

De Overvolt AM 75th is het vlaggenschip uit de e-mountainbikereeks van Lapierre, een pure allrounder. De Overvolt AM geniet van een totaal nieuw ontworpen Supreme 5 aluminiumframe waarin een Bosch Performance Line CX Gen4 Smart System-motorblok en de nieuwe Bosch PowerTube 750Wh-batterij geïntegreerd zijn. De Overvolt AM 75th is ontworpen om zijn grenzen nog verder te verleggen en is nu nog responsiever en gemakkelijker te berijden. 

Deze evolutie van het frame maakt nog steeds gebruik van de twee verschillende wielmaten: 29” vooraan en 27.5” achteraan. Mavic zorgt met de E-DeeMax S voor die wielen. De nieuwe Overvolt AM 75th heeft 170 millimeter veerweg aan de voorkant met een Fox 38 Float Factory-voorvork en 160 millimeter aan de achterkant met een Fox Float X Factory-demper. Puristen merken de volledige integratie van de kabels in de onderbuis en liggende achtervorken op en waarderen de nieuwe aluminium motorbehuizing, de vorkbumper in het frame en de geluiddempende kettinggeleider. De jubileumfiets doet het verder met een rits uitzonderlijke componenten: de SRAM XX1- en X01-groepset samen met het Race Face Six C Carbon-stuur.

De Overvalt AM 75th is – samen met bril en boek – de jouwe voor 7999 euro.