Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

De nieuwe Lapierre XR mikt naar de top.

De Lapierre XR is een naam met geschiedenis, een naam die klinkt als een klok in mountainbike-middens. Voor modeljaar 2022 werd de Lapierre XR grondig onder handen genomen. Het resultaat, in zowel een race- als een marathonversie, ziet er erg veelbelovend uit.

De wortels van de Lapierre XR gaan terug tot in 2001, toen Lapierre met de revolutionaire X-Control een nieuwe benchmark in de wereld van crosscountry-racing introduceerde. In 2013 verscheen dan als rechtstreekse afstammeling van de X-Control, de XR. 2022 betekent de derde generatie van de XR waarbij met name het veersysteem en een lichter carbonframe de voornaamste kenmerken zijn. De nieuwe XR moet Lapierre opnieuw naar de top van het competitieve crosscountry- en marathonracing brengen.

Nieuw carbon

Voor wie onze voorstelling en test van de Lapierre Xelius reeds las, is wat volgt geen nieuws meer. Lapierre heeft een nieuwe carbontechnologie ontwikkeld die de naam UD SLI meekreeg: Uni Directional Super Light Innovation. Na de introductie van deze carbontechnologie op de wegfietsen, is het dan ook niet verwonderlijk dat Lapierre deze technologie ook toepast op deze XR. De nieuwe, lichtere en sterkere vezels vormen een frame dat is ontworpen met meer dan driehonderd stukjes carbon. Dankzij deze vezels is het mogelijk de dikte van de buizen waar mogelijk te verminderen om zo gewicht te besparen. Het is de hoogste en duurste vorm van carbonvezels en verwerking binnen Lapierre.

Door een betere compressietechniek van de Torayca-carbonvezels in een nieuwe polypropyleen mal worden deze meer homogeen samengedrukt. Op die manier is er minder hars nodig en wordt er meer gewicht bespaard. Vergeleken met het oude model bespaart de nieuwe XR in standaard UD SLI carbon ongeveer 110 gram op het kale frame en 200 gram op de complete framekit (met schokdemper). 

Door nog meer Torayca VHM-vezels te gebruiken, die lichter maar ook stijver zijn, wordt het kale UD SLI Team frame (gebruikt in de XR 9.9) maar liefst 307 gram lichter, de totale framekit met inbegrip van de demper wordt 393 gram lichter. Het totaalgewicht van het frame komt zo op 1772 gram zonder demper en op 2038 gram met demper.


Verder merken we aan het frame de mogelijkheid om twee bidonhouders te monteren, iets wat met name de marathonrijders zeker op prijs zullen stellen. Het frame is geschikt voor kettingbladen tot 38 tanden en banden tot 2.4” kunnen gemonteerd worden.

Nieuw veersysteem

Begin jaren 90 was Lapierre de enige Franse fietsenbouwer die aandacht besteedde aan de mountainbike. De Fransen kregen al snel de reputatie van pure specialisten op vlak van framebouw en veringsconcepten. De aanwezigheid van meervoudig wereldkampioen Nicolas Vouilloz droeg zeker en vast bij tot deze specialisatie.

Voor de nieuwe XR heeft Lapierre het scharnierpunt op de achterdriehoek, tussen de seatstays en chainstays, geschrapt. De schokdemper zit nu onder de bovenbuis. Dankzij de hoge positie van het draaipunt bij de trapas is Lapierre er in geslaagd om het ‘kick back’-effect in de compressiefase te elimineren. Dit betekent dat kettingspanning geen invloed heeft op het veersysteem zodat trappen altijd even efficiënt blijft.

De  vervorming van de staande achtervorken is bij het begin van de veerweg degressief om naar het eind van de veerweg progressief te worden. Dat maakt dat de UD SLI seatstays veel minder moeten vervormen om toch hetzelfde comfort en dezelfde veerweg te bekomen. Het resultaat is een bijzonder gevoelige achtervering.

Geometrie

De geometrietabel leert ons dat de nieuwe XR en XRM duidelijk gepositioneerd worden in de ‘down country-trend’ die op vlak van geometrie een moderne crosscountry-bike eerder op een enduro doet lijken.

Het evenwicht tussen een dynamische, korte en wendbare achterkant met een stabiele en vertrouwenwekkende voorkant is een delicate oefening. De XR krijgt 435 millimeter korte chainstays, een langere bovenbuis en reach. De balhoofdhoek is met 67° bijzonder vlak, de zitbuishoek met 75,5° eerder steil. Bij de XRM gaat de balhoofdhoek nog een graad vlakker. 

Twee versies

De XR komt er twee verschillende versies, een XR (race) met 100 millimeter veerweg voor en achter en een XRM (marathon) met 120 millimeter veerweg vooraan en 110 achteraan.

XR

Van de XR verschijnen er drie modellen op de markt.

Topmodel is de XR 9.9 die niet enkel het lichtste frame (UD SLI Team) krijgt maar verder wordt uitgerust met niets minder dan toponderdelen: RockShox Sid Ultimate Charger vork en RockShox Sid Luxe Ultimate demper, Sram X1 carbon crankstel en Sram XX1-achterderailleur en de nieuwe Lapierre carbonwielen. De XR 9.9 gaat €6899 kosten, als je het ons vraagt, een behoorlijk scherpe prijs voor hetgeen je in ruil krijgt. 

De XR 7.9 en XR 5.9 krijgen het ‘gewone’ UD SLI frame. De 7.9 hangt daar een Fox 32 SC Performance vork en Fox Float DPS demper in, een mix aan Sram GX en XO1 onderdelen en een setje DT Swiss X1900 XSpline-wielen. De XR 7.9 kost je €4599. De XR 5.9 gaat voor €3799 de deur uit en is voorzien van een Fox Rhythm vork, Float DPS demper en een setje aluminiumwielen. 

XRM

De XRM komt voorlopig in twee versies op de markt. In juni komt daar een derde versie, een heus topmodel, bij.

De XRM 8.9 krijgt een Fox 34 SC vork met 120 millimeter veerweg en een Float DPS demper, de Shimano XT-groep en een setje DT Swiss XM 1700 Spline-wielen. De XRM 8.9 kost €5199.

De XRM 6.9 tenslotte komt voor €4099 op de markt en is uitgerust met een RockShox Sid Select vork en demper, onderdelen uit de Sram GX groep en een Mavic XC 425 wielen.

Meer info via: https://www.lapierrebikes.com