Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Trek neemt hap uit zitbuis Madone

Op 45 kilometer is de nieuwe Trek Madone zomaar even een minuut sneller dan de vorige, maar wat echt in het oog springt, is de opvallende uitwerking van de IsoFlow-technologie, die voor comfort moet zorgen in de zitbuis. Bovendien kon Trek er 300 gram overtollig gewicht van afschaven.

Al zeven generaties heeft de Madone erop zitten en dat leidt Trek ertoe dit de ‘ultieme racefiets’ te noemen. De nieuwe IsoFlow-technologi steelt de show, maar ook de aerodynamica is verbeterd en het gewicht is verlaagd. De renners en rensters van Trek-Segafredo zullen elk tijdens hun Tour de France met deze gloednieuwe aero racefiets aan de start staan.

Trek haalt er graag de cijfertjes bij: “De nieuwe Madone SLR is een dikke 60 seconden per uur sneller (bij 45 km/u) dan de vorige generatie dankzij de volledig vernieuwde aero framevormen, een volledig nieuw ontworpen stuur/stuurpencombinatie en een verbeterde aerodynamische rijhouding.” Daarbij is de fiets zelf verantwoordelijk voor een winst van 10 watt, terwijl de betere positie die je kan aannemen (vooral dankzij de smallere bovenkant van het stuur) opnieuw 10 watt oplevert.

Isoflow steelt de show

Opvallend in het ontwerp is de IsoFlow-technologie, waarbij er in zijaanzicht een hap uit de zitbuis lijkt genomen, maar bij schuin aanzicht merk je dat er een diamantvorm tevoorschijn komt op die plek. Die ingreep moet ervoor zorgen dat de zitbuis wat kan doorbuigen als je over een bult of slecht wegdek rijdt. Bovendien verbetert het de aerodynamica, want de lucht wordt nu als het ware door de fiets heen gezogen, en weegt deze IsoFlow minder dan de IsoSpeed Decoupler van de vorige Madone. Het comfortniveau is trouwens niet instelbaar, want het is per framemaat getuned om optimaal te werken en dat niveau ligt iets lager dan bij de vorige Madone – wat exact was wat de renners wilden. Bredere banden kunnen op dat vlak ook helpen, maar Trek raadt een maximale bandenmaat van 28 mm aan, wat traditioneel een heel behoedzame meting is bij de Amerikaanse fabrikant.

Trek gebruikt net als bij de Émonda opnieuw de lichte Trek 800 OCLV Carbon om 300 gram te besparen. De nieuwe cockpit is niet alleen doorontwikkeld om de luchtstroom veel beter over fiets en fietser te geleiden, maar heeft ook een ondiepere stuurbocht, waarbij de beugels naar buiten toe uitlopen. Dat moet een betere ergonomie en een meer aerodynamische positie opleveren. De breedte aan de bovenzijde is 3 cm smaller dan bij de stuuruiteinden. Een T47-bracket biedt ruimte aan brede trapassen, maar biedt het gemak van een traditioneel schroefbracket. Dankzij de H1.5-geometrie kunnen zowel profrenners als gedreven recreanten vlot hun ideale fietspositie aannemen. Doordat je de wig van de zadelpenklem zowel voor als achteraan kan plaatsen, heb je een ruim verstelbereik met één enkel type zadelpen.

Prijzen

Er komen zes varianten van de Madone SLR, allemaal met elektronische groepen, want mechanische schakelgroepen passen er niet op. Je kan de Madone vanaf nu bestellen via het gebruikelijke dealernetwerk.

Trek Madone SLR 6 P1 (Shimano 105 Di2): 7699 euro
Trek Madone SLR 6 eTap (Rival AXS): 8399 euro
Trek Madone SLR 7 P1 (Shimano Ultegra Di2): 10.299 euro
Trek Madone SLR 7 eTap (Force AXS): 10.799 euro
Trek Madone SLR 9 P1 (Dura-Ace Di2): 13.999 euro
Trek Madone SLR 9 eTap (Red AXS): 14.999 euro

Gerelateerde artikels