De Red XPLR AXS met een enkele aandrijflijn is de meest geavanceerde gravelgroep van SRAM. Deze heeft een cassette (288 gram) met dertien tandwielen en een bereik van 10-46T. Door de kleinere sprongen tussen de tandwielen kun je gemakkelijker een juiste versnelling vinden, stelt SRAM. De cassette is compatibel met alle flattop kettingen voor op de weg en de XDR driver body.
Compatibel met UDH-derailleurpat
De groepset bestaat verder uit een full mount achterderailleur die enkel geschikt is voor frames met de UDH-interface. Hij beschermt de batterij, zoals dat ook gebeurt bij de meest recente MTB-groepen van SRAM. De technologie leent zich voor bestaande AXS-batterijen. De afstelling gaat relatief eenvoudig, zonder stelschroeven. De shifters en remmen zijn gelijk aan die van de jongste Red AXS.
Het Red XPLR-crankstel maximaliseert de bandenspeling en heeft holle carbon armen. Dit in combinatie met het direct mount kettingblad (single ring) naar keuze: 38 tot 46T. Er zijn verschillende crankarmlengtes verkrijgbaar: 160, 165, 167,5, 170, 172,5 en 175 millimeter. Een upgrade met een powermeter is mogelijk. SRAM biedt onder meer de Red XPLR AXS, een spider-based vermogensmeter.
Bijpassende Zipp-componenten
Bij de lancering promoot SRAM bijpassende componenten van Zipp, dat onderdeel is van SRAM. Het Zipp SL 70 XPLR-stuur (gravel en all-road) is ontworpen voor de SRAM Red XPLR AXS-groepset. Daarnaast zijn er de Zipp 303 XPLR S- en SW-wielsets. Deze zijn breed en diep tegelijk. Met name de interne breedte van 30 millimeter springt in het oog. SRAM beveelt gebruik van de nieuwe Goodyear XPLR Inter- en Goodyear XPLR Slick-banden aan.