De Force Wide-cassette met 10-36-vertanding laat zich vanaf nu ook combineren met de nieuwe Red eTap AXS 36t Max-derailleur (adviesprijs: 685 euro). Dankzij die nieuwe optie mogen hellingen van 20% of meer geen probleem meer zijn. Net zoals bij de Force 36t Max kan je de nieuwe derailleur gebruiken met cassettes van 10-28 tot 10-36, terwijl dat bij de gewone derailleur maximaal 33 tandjes mag zijn. Het kan handig zijn voor wie op soepele tred naar de Alpen wil trekken. De bestaande Red AXS-achterderailleur loopt trouwens gewoon door, maar krijgt vanaf nu de vermelding ‘Max 33t’, zodat iedereen weet dat hij maar tot die vertanding kan worden gebruikt.
Daarnaast stelt SRAM voor februari ook een zilveren Force-cassette (adviesprijs: 190 euro) voor. De zwarte cassette was wel mooi, maar zilver krijgt bij veel fietsers en fabrikanten de voorkeur. Vandaar de vervanging. SRAM wijkt wel af van de Pindome-constructie, want de chroomlaag bleef daar niet goed op liggen. De nieuwe constructie loopt volgens SRAM ook iets rustiger en de afwerking ziet er langer mooi uit dan de zwarte versie die tot nu toe werd gemaakt. De afwerkingslaag wordt niet gespoten maar gaat er via hitte op. Je gaat bij het gebruik enkel op de grootste krans de sporen van de ketting na een ruim aantal kilometers zien, want dat lichtste verzet is van aluminium en heeft wel nog het donkerdere kleur. Waarom aluminium voor die ene krans? Simpel: het scheelt 15 à 18 gram door die laatste in alu in plaats van staal te maken.
De cassette is beschikbaar in 10-28, 10-33 en 10-36. Die laatste is uitsluitend in Force-uitvoering, overigens. Er zou nog een nieuwe Red-cassette worden toegevoegd, maar de keuze tussen 10-30 of 10-36 zal afhangen van de voorkeur van de gesponsorde profploegen.