Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

SRAM maakt draadloos schakelen toegankelijk met Rival

Na de introductie van de GX AXS-groep was het reikhalzend uitkijken of er ook een betaalbaardere versie van SRAM’s elektronische groep voor de racefiets zou komen. En ja hoor, aanschouw de nieuwe Rival eTap AXS. Hoe goed die is? Dat konden we al merken dankzij een test in avant-première.

Niet minder dan 17 maand ontwikkeling ging vooraf aan de introductie van deze groep. Het is uiteraard één ding om een extra set onderdelen uit te brengen, die moet ook kwalitatief kunnen wedijveren met de andere AXS-componenten en moet tegelijkertijd aan een lagere prijs dan de Force eTap AXS kunnen worden aangeboden. Daarin is SRAM geslaagd, want als we de verschillende onderdelen optellen, komen we aan 1.463 euro voor een groepset met gewoon dubbel crankstel en dan zit je aan een gelijkaardige adviesprijs als die van een Shimano Ultegra Disc met mechanisch schakelwerk. De betrachting om eTap AXS toegankelijk te maken voor iedereen, lijkt echt wel geslaagd.

De draadloze eTap AXS 12-speed-groepen zijn intussen alom gegeerd en veel kenmerken van die Force- en Red-uitvoeringen keren ook terug bij deze Rival. Zo begint de cassette met een kransje van 10 tandjes, zijn de batterijen afneembaar en uitwisselbaar, zijn dezelfde motoren gebruikt in de derailleurs, is er een gewone en een Wide-optie voor de voorderailleur, wordt gemakkelijk verkrijgbare DOT-remvloeistof gebruikt. Daardoor is een mix & match tussen de verschillende AXS-groepen geen probleem en kan je bij de 1X ook een ‘mullet’ vormen met bijvoorbeeld de nieuwe GX AXS-achterderailleur en -cassette.

De verschillen

Waar zitten dan de verschillen? Wel, de remgreep is ietsje kleiner – en naar onze mening daardoor ook veel mooier – waardoor hij nog altijd goed is voor grote handen, maar veel beter is geworden voor mensen met kleine handen. Om tot die vorm te komen, is samengewerkt met ergonomie-experts. Je kan het contactpunt niet aanpassen, want dat is een dure ingreep, maar de ‘reach adjust’ blijft wel bewaard, en er zijn geen blips (afstandsbedieningsknoppen) aan te koppelen. Het crankstel is van aluminium en de spider is niet apart af te nemen. Qua verhoudingen kan je kiezen voor 48/35, 46/33 en 43/30. De Rival 1X heeft wel een afneembaar direct-mount blad van 40 of 46 tanden, en is enkel verkrijgbaar als Wide-uitvoering, met lange as. De armlengtes lopen van 160 tot 175 mm, wat een heel ruim bereik is. De voorderailleur is gemaakt van iets goedkopere materialen.

De achterderailleur gebruikt dezelfde techniek als de Max36-derailleur van de Force en Red, met een grotere B-knuckle. Daardoor zijn cassettes mogelijk van 10-28 tot 10-36 en komt er een 10-30 bij voor de Rival. De laatste krans is gewoon van staal ten opzichte van aluminium bij de Force-cassette, waardoor de Rival-cassette 15 gram zwaarder en 30 euro goedkoper is. Hij is ook iets stiller, doordat er meer opening is om het lawaai naar buiten te leiden. Er zit eveneens een soort ‘spons’ tussen de kransjes om alles stil te houden. De remschijven zijn uit twee delen gemaakt, zoals bij de duurdere. Voor de Rival-groep zijn het de Paceline-schijven, al gelanceerd bij de Force Wide-uitvoering, in de plaats van de Centerline. Die hebben een stalen rotor. De remklauw heeft geen Bleeding Edge-poort zoals de duurdere modellen.

De Flattop-ketting is van iets zachter materiaal gemaakt, wat lichtjes snellere slijtage kan opleveren, maar als voordeel heeft dat je cassette en bladen minder snel slijten, en dat zijn toch de duurdere vervangingsonderdelen. Bij onze SRAM-contactpersoon was de ketting trouwens pas na 6500 km versleten.

Vermogen kost geen vermogen

Een van dé nieuwigheden is de geïntegreerde powermeter met Quarq-technologie in de as. Je kan die gewoon uit de as halen. Je kan hem er meteen bij kopen of hem later als upgrade kopen, wat betekent dat je gewoon de linkerarm moet losmaken. Dit is een evolutie uit de Powertap-patenten, en daardoor was dit het onderdeel dat het langst in ontwikkeling was. Hij meet enkel links en telt de rechtse waarde erbij op.

De Rivale Tap AXS 2X weegt zo’n 300 gram meer dan de Force, maar zo’n 80% daarvan komt van de crank. Bij de 1X is het verschil minder groot. Qua beschikbaarheid zal veel afhangen van de verdelers per regio, maar het zal sowieso, zoals de meeste onderdelen tegenwoordig beperkt beschikbaar zijn. De Specialized Tarmac SL7 zal een van de weinige complete fietsen zijn die met deze groep komt, aangezien veel andere merken vertragingen hebben opgelopen, maar we gaan ervan uit dat binnenkort heel wat fietsen met deze gunstig geprijsde elektronische groep zullen worden uitgerust.

Eerste indruk

Wij konden die Tarmac met Rival eTap AXS al even testen en waren verbaasd over de schakel- en remkwaliteit. We hadden compromissen verwacht, maar zagen enkel positieve punten: de remhendels zien er beter uit, de remwerking is voorspelbaar en optimaal, en het schakelen gaat even vlot als bij de Red eTap AXS die we op onze vorige testfiets hadden. Een ruime review komt er binnenkort aan.

Prijzen

  • Shifter + remklauw en leiding: 205 euro (2 nodig)
  • Crank met powermeter: 360 euro
  • Afzonderlijke powermeter: 260 euro
  • Gewone crankset: 135 euro
  • Voorderailleur (zonder batterij): 180 euro
  • Achterderailleur (zonder batterij): 265 euro
  • Cassette: 125 euro
  • Ketting: 31 euro
  • Powerpack met lader (1 nodig per derailleur): 71 euro
  • Paceline-remschijf: 45-55 euro

Complete groepen

  • 2 x met powermeter: 1688 euro
  • 2 x zonder powe meter: 1463 euro
  • 1 x met powermeter: 1453 euro
  • 1 x zonder powermeter: 1228 euro

Gerelateerde artikels