Nu ook elektronisch schakelen op Apex-niveau
Dat elektronisch schakelen de toekomst is, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Sram maakte z’n middenklasse Rival-groepset al een tweetal jaar geleden elektronisch en trekt de eTap AXS-technologie nu ook door naar de nog meer budgetvriendelijke Apex-groepset. De nieuwe Apex AXS-onderdelen zijn meteen leverbaar. Je kan enkel kiezen voor een single crank – met 38, 40, 42, 44 of 46 tanden – en 12-speed cassettes, maar je hebt daarbij wel nog de keuze tussen de XPLR AXS-variant of de Eagle AXS-variant.
Ga je voor een Apex XPLR AXS-groepset, dan kies voor een elektronische groep met een Apex XPLR AXS achterderailleur en een cassette met een bereik van 10-44, 11-44 of 10-36. De derailleur heeft grote derailleurwieltjes en een stevige veer om de ketting ook offroad op spanning te houden.
Wil je de meer avontuurlijke toer opgaan, dan is ook de Sram Apex AXS Eagle-afmontage met X1 Eagle AXS achterderailleur een optie. Deze ‘mullet setup’ biedt je de mogelijkheid om te kiezen voor cassettes waarvan het grootste tandwiel 50 of 52 tanden heeft. De Overload Clutch-technologie in deze achterderailleur komt uit de mountainbike AXS-derailleurs van Sram en maakt het toestelletje enorm robuust en bestand tegen haast eender welke vorm van impact.
Wil je ook je wattages onderweg in de gaten houden? Dan is de Apex AXS crankarm met geïntegreerde powermeter vast een leuke optie voor jou. De powermeter registreert de krachten die je op de linker crankarm zet, weegt slechts 40 gram en de lithium AAA-batterij gaat volgens Sram zo’n 400 uur mee.
Vernieuwde mechanische Apex XPLR en Apex Eagle groepsets
Ook de bestaande, mechanische Apex-groepset krijgt een flinke update en wordt 1 x 12-speed. Net als bij de nieuwe elektronische onderdelen, krijg je binnen deze tak van het Apex-gamma de keuze tussen de Apex XPLR- en de Apex Eagle-varianten met respectievelijk een Apex XPLR en een Apex Eagle-achterderailleur. De ‘double tap’-werking die we kennen bij Sram blijft behouden: met een lichte tik op de hendel schakel je naar een grotere versnelling, terwijl een flinke duw ervoor zorgt dat je naar een kleinere versnelling gaat.
Uiteraard werd ook de vormgeving van de nieuwe Apex-groepsets onder handen genomen en sluiten ze mooi aan bij de Rival- en de nieuwe Sram Force- en Sram Red-onderdelengroepen. De vorm van de shifters is een stuk minder lomp ogend geworden, zowel bij de elektronische als de mechanische variant van de groepset. Ook aan de schijfremmen werd gesleuteld waardoor die – althans volgens Sram zelf – beter te doseren zijn en een verbeterde remkracht hebben.
Meer info en gedetailleerde prijzen van de vernieuwde Apex-groepsets vind je op de website van Sram.