Deel dit artikel:

Roval Rapide zet hoogste velg vooraan

Als je carbon velgen van een verschillende hoogte combineert, dan zet je de hoogste velg toch achteraan, of niet? Niet dus, want Specialized maakt de Roval Rapide-wielen niet alleen een pak lichter, maar ook compleet anders.

Met de Tarmac SL8 koos Specialized al voor een radicale aanpak om de belangrijkste eisen van profwielrenners met elkaar te verbinden en nu bieden ook de nieuwe Roval Rapide-wielen op een eigenzinnige manier de balans tussen snelheid, laag gewicht en stuurgedrag, namelijk met een dieper voorwiel en een ondieper achterwiel. Volgens de berekeningen van de Amerikaanse fabrikant komen 90% van de aerovoordelen van het voorwiel en dat verklaart de aparte keuze.

Laten we beginnen met al meteen op te merken dat er in het topsegment van de Roval Rapide CLX-wielen twee types zijn. Beide zijn geoptimaliseerd voor banden van 28 mm breed, hebben een Roval LF-naaf met DT 180 EXP 36T-binnenwerk met keramische lagers, en gebruiken carbon spaken van Arris die volgens opgave 20% sterker zijn dan stalen spaken, maar wel een pak lichter zijn (1,9 gram per spaak, 96,6 gram winst op het hele systeem). De Rapide CLX III heeft een voorvelg van 51 mm hoog, terwijl de achterste nog 48 mm is. Ten opzichte van de CLX II is deze wielset even snel (op aerodynamisch vlak) maar wel 215 gram lichter, goed voor een gewicht van 1305 gram. Dat kun je dus omschrijven als een klimwiel met aero velgen.

De Rapide CLX Sprint is de nieuwkomer. Zoals de naam het verraadt is deze set van 1395 gram en met velgen van 63 en 58 mm voor en achter echt gemaakt voor sprinters. Op een sprint van 250 meter heb je een voordeel van 18 centimeter op de streep, ten opzichte van de CLX II.

Naast die twee wielsets van 3498 euro is er ook nog de betaalbaardere Rapide CL III (1798 euro), die dezelfde velghoogte hanteert als de CLX III, maar dan met DT 350-naaf en gewone DT Competition Race-spaken. Zo kom je aan een gewicht van 1555 gram, wat nauwelijks zwaarder is dan de Rapide CLX II. Hij is nog steeds aero en tubeless-ready. Volgens Specialized houdt deze nieuwe velgvorm de tubelessbanden beter vast – een heikel thema in het profpeloton – en is zelfs 39% meer kracht nodig om een stootlek te krijgen met deze velg. Dat komt door de veel bredere en platte horizontale bovenrand van de velg.

Roval Alpinist-stuur

Minder radicaal dan de wielen, maar wel enorm mooi is het Roval Alpinist-stuur (369 euro). Hou je van een slanke cockpit met een verfijnde ergonomie, dan zit je hiermee goed. “Op basis van Body Geometry-fitdata, is elke kromming geoptimaliseerd voor comfort en prestaties”, klinkt het.

Het stuur is met zijn 167 gram (40 cm breedte) 15% lichter dan de S-Works Short & Shallow bar en is “ideaal voor lange beklimmingen, sprints en rijders die tijdloze stijl willen combineren met moderne topprestaties”.

Meer info op de website van Specialized >>