Deel dit artikel:

Ridley denkt groots, Eddy Merckx keert terug

Alleen maar positieve geluiden kregen we te horen toen we onlangs bij Belgian Cycling Factory langsgingen. Ridley blijft groeien en het merk Eddy Merckx wordt opnieuw gelanceerd, met een duidelijk doel voor ogen.

Ridley maakte dankbaar gebruik van de coronalockdown om de fabriek in Beringen te herstructureren. Alles werd opnieuw ingedeeld, de aanvoer van onderdelen werd meer geautomatiseerd en de details werden op punt gesteld. Zo moet Belgian Cycling Factory klaar zijn om op te schalen naar 60.000 fietsen per jaar. Het doel is om van 300 naar 500 afgewerkte fietsen per dag te gaan. De groeiplannen tot 2030 zijn al zorgvuldig uitgetekend. Nu er twee nieuwe mountainbikes zijn en ook het gravelgamma mooi gespreid is – Ridley biedt met de Kanzo Adventure, Kanzo Fast en Grifn maar liefst drie modellen aan – is het terug tijd om de racelijn aan te pakken, dus hou de komende tijd je ogen open. Momenteel vind je Ridley in 46 landen, terwijl 25% van de verkoop in België plaatsvindt.

Ook de montage van de complete fietsen is gestroomlijnd.

Custom blijft een aantrekkingspool bij Ridley. Dat betekent dan ook dat alle fietsen die we te zien krijgen tijdens onze rondleiding al verkocht zijn. Dankzij het online programma kan je voor een beperkte meerprijs jouw design en jouw favoriete kleuren zorgvuldig uitkiezen. Een interessant nieuwtje dat we te horen kregen, is dat de mountainbikeframes en ook de binnenkort te verschijnen racefiets uit een carbonfabriek in Portugal komen en niet langer uit Azië. Aangezien ook de lakkerij in de eigen Ridley-fabriek is gevestigd – er is ook een eigen lakkerij in Oost-Europa – betekent het dat er minder transport en dus minder vervuiling nodig is om een Ridley te maken.

Merckx terug op de kaart

Jochim Aerts had heuglijk nieuws over de toekomstplannen bij zowel Ridley als Eddy Merckx.

Toen Belgian Cycling Factory Eddy Merckx overnam, hadden wij hoge verwachtingen, maar die werden niet meteen ingelost. De introductie in de WorldTour, bij AG2R, kwam te vroeg en tot voor kort leek het er zelfs op dat het merk aan het uitdoven was. Eigenaar en CEO Jochim Aerts broedde echter op een plan: “Door de tekorten op de markt tijdens corona, moesten we keuzes maken. Ik heb ervoor gekozen om het merk uit de markt te halen, alle onderdelen die we binnenkregen te gebruiken voor Ridley-fietsen en nu pas Eddy Merckx te herlanceren. Zo kunnen we met een propere lei herbeginnen. Bij Merckx vind je alleen kromme sturen. De focus ligt op carbon en staal, met enkel een aluminium gravelfiets, omdat bij zo’n fiets de prijs en stevigheid belangrijk is.”

Eddy Merckx Strasbourg Steel.

Voor die stalen frames doet Aerts trouwens nog altijd beroep op Johan Vranckx, de meester-lasser die al sinds 1980 kaders maakt voor Merckx. Die stalen frames zijn niet alleen custom qua lakwerk, maar ook qua geometrie en andere details. “Bij zowel Ridley als Merckx blijven we trouw aan de fietsenwinkels”, vervolgt Aerts. “Voor Merckx focussen we op kleinere, familiale winkels omdat dat past bij de uitstraling van het merk. Niet onbelangrijk: wie het jaarlijks onderhoud in de winkel laat uitvoeren, geniet van levenslange garantie op zijn Merckx. En dat voor een competitieve prijs. Zo krijgt Eddy Merckx eindelijk zijn verdiende herlancering.”

Eddy Merckx Mendrisio.

Het gamma is overzichtelijk, met drie pure gravelmodellen, de Strasbourg Steel (vanaf 1798 euro), Aluminium (vanaf 1799 euro) en Carbon (vanaf 2999 euro), een allroadmodel, de Pévèle Carbon (vanaf 4999 euro) en twee racemodellen, de allround Mendrisio Carbon (vanaf 3325 euro) en de snelle 525 (vanaf 6599 euro). De Corsa is dan de custom stalen fiets die je met velg- of schijfremmen en als race- of gravelfiets kan krijgen. Alle info vind je op eddymerckx.com.

Eddy Merckx Pévèle.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE