Aerodynamica zit in het DNA van Ridley. Deze nieuwe Noah Fast is er opnieuw het bewijs van. We gaan hem dit seizoen vaak aan het werk zien bij de renners van Uno-X Mobility. De nieuwe Noah Fast is volledig ontwikkeld op basis van de recentste UCI-regelgeving met betrekking tot buizenvormen en profielen. Het grote verschil is het gebruik van de 8:1-regel, die bepaalt dat buizen 8 keer langer dan de breedte mogen zijn, waar dat vroeger 3:1 was. Ridley beschikt bovendien over haar eigen windtunnel in Bike Valley, een groot voordeel bij het bouwen van een aerodynamische fiets.
“De aero-ingenieurs vonden inspiratie bij de tijdritfiets Dean Fast en zochten de limieten op van de UCI-regels”, klinkt het in een persbericht. “Het resultaat zijn lange, smalle profielen in de vork en de staande achtervork. De enorme onderbuis van het frame springt eveneens onmiddellijk in het oog en is speciaal vormgegeven om de luchtstroom rond de drinkbussen te geleiden zonder enige drag te creëren. Vervolgens werkten de ingenieurs volgens het principe van trial-and-error. Voor elk onderdeel werden verschillende opties in beschouwing genomen. Ze verlengden de balhoofdbuis van de fiets door maximaal gebruik te maken van de compensatiedriehoeken die het UCI-reglement toelaat. Deze vlakken achter de balhoofdbuis en rond de zitbuis zorgen voor een betere geleiding van de wind. Daarnaast zorgt een mix van symmetrische en asymmetrische profielen voor de vork en de staande achtervork voor een aerodynamische optimalisatie. Bij zijwind zal de wind via een bolle, langere oppervlakte lopen, zodat de renner meer stabiliteit ervaart. Samengevat zorgen deze ontwikkelingen voor een uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie.”

Volgens Ridley spaart een renner bij een snelheid van 50 kilometer per uur 7 watt op de Noah Fast ten opzichte van de Falcn RS. Ten opzichte van de Noah Fast gaat het zelfs om 8,5 watt. De nieuwe UCI-regels laten eveneens toe dat de renner meer naar voren zit. Ook dankzij data van fietsopmetingen merkte Ridley dat renners een meer voorwaartse positie prefereren. Zo kwamen ze tot een zithoek van 76 graden, waardoor renners een meer open heuphoek en daardoor een betere krachtoverdracht krijgen. De trapas is iets lager gelegd om te compenseren voor de bredere banden die nu gangbaar zijn. De geïntegreerde carbon stuurcombinatie en het lage balhoofd zorgen voor een agressieve positie en een kleinere frontale oppervlakte.
Cockpit

Die cockpit is samen met de nieuwe fiets ontwikkeld en uiteraard volgt die de trend naar smallere sturen. De Nimbus Aero-cockpit is 36 cm breed bovenaan en dankzij de vorm kantelen de shifters automatisch lichtjes naar binnen. De beugels draaien licht naar buiten (de onderkant is 40 cm breed), terwijl de bovenkant van het stuur ietwat naar de renner toe buigt. Volgens Ridley creëert dit geheel ook minder turbulentie dan een klassieke combinatie. De drop is 127mm en de reach 75mm. Deze cockpit is verkrijgbaar in een breed scala aan stuurpenlengtes (vijf opties) en hoogtes (drie opties) om een grote variatie aan bikefits te kunnen bedienen.
“Aero is alles”, zeggen ze bij Ridley en die keuze voor aerodynamica is een bewuste keuze, omdat uit tests gebleken is dat de factor aerodynamica bij de huidige snelheden in het wegwielrennen veel meer doorweegt vanwege de exponentiële verhouding tussen snelheid en luchtweerstand, zo klinkt het vanuit Beringen. De speling voor banden tot 34 millimeter breed zorgt ervoor dat de renners de fiets in bijna elk soort koers kunnen gebruiken.
Volgens de tests is de Noah Fast 10% stijver in de balhoofdbuis dan de Falcn RS – niet verwonderlijk als je die enorme balhoofdpartij aanschouwt. Vergelijkbare waarden gelden voor de trapas. Dat hoort dan ook bij een fiets die sprints moet winnen.
Noah

Gelijktijdig met de Noah Fast lanceert Ridley ook de Noah. Deze heeft dezelfde geometrie en dezelfde eigenschappen als de Noah Fast, maar met een andere carbon lay-up. Een tweede verschil is de cockpitintegratie bij de Noah. De renner kan de Noah afmonteren met een klassieke stuur/stuurpencombinatie of de Cirrus Pro Integrated-cockpit. Naast elektrisch schakelen blijft ook mechanisch schakelen op deze fiets mogelijk.
Versies
De Noah Fast is beschikbaar in vijf maten: XXS, XS, S, M en L. Ridley biedt deze aero bike ook aan via de configurator, waarmee klanten onder andere het ontwerp, de groepset, de wielset en de verdere opbouw van de fiets kunnen kiezen. De Noah Fast is verkrijgbaar vanaf € 5.499 voor de frameset en vanaf € 8.799 voor de volledige fiets afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2. Beide versies zijn nu beschikbaar voor pre-order, met levering in de winkel verwacht eind februari voor de Noah en eind maart voor de Noah Fast.