Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: Trek Domane SL6

Voor de verkiezing van Racefiets van het Jaar 2023 vaardigde Trek z’n vernieuwde endurancefiets af: de Domane SL6. Die is ten opzichte van zijn voorganger lichter en een stukje performanter geworden. Maar zijn absolute ‘USP’ (Unique Selling Proposition, zoals marketeers het graag noemen) heeft hij behouden: een haast belachelijk hoog rijcomfort…

Het moet gezegd: in ons rijtje met dertien testfietsen voor de Racefiets van het Jaar-verkiezing blijft de Domane SL6 niet onder de radar. Het voltallige testpanel is het roerend eens: de nieuwe endurance racefiets van Trek is – zeker in dit ‘hex blue’ met tanwall bandjes – een erg knappe verschijning. De vrij wulpse framevormen zijn typisch Trek: de vorm van de onderbuis en de vorkkroon zijn een stuk aerodynamischer geworden. Toch slaagden de ingenieurs erin om deze vierde generatie van de Domane SL zo’n 300 gram lichter te maken dan zijn voorganger. In de SLR-reeks scheelt dat zelfs 900 gram met de Domanes van enige jaren terug.

Verfijnde IsoSpeed

Het is niet zozeer het 500-series OCLV carbon, maar wel het nieuwe IsoSpeed-systeem dat minder gewicht in de weegschaal legt. De IsoSpeed-ophanging is het gepatenteerde Trek-systeem dat voor demping zorgt en dat vroeger in de bovenbuis van de Domane – maar bijvoorbeeld ook de Madone – verwerkt zat. Het creëerde een losse verbinding tussen de bovenbuis, de zitbuis en de achtervork. Dat is nu anders: de verfijnde IsoSpeed zondert de zadelpenklem af van de rest van het frame, waardoor de zadelpen vrijer kan bewegen en meer kan doorbuigen, zonder dat die beweging de geometrie verandert. Het systeem, dat niet langer instelbaar is, wordt netjes weggewerkt onder een magnetisch afdekkapje. Uiteraard komt dat de looks van de fiets ten goede.

Iemand was blijkbaar vergeten het afdekkapje correct terug te plaatsen.
Normaal zit dat kapje perfect in lijn met de bovenbuis.

Hou je fietsenmaker te vriend

Wat de Domane SL6 ook geen windeieren legt qua looks – en aerodynamisch vermogen – is de manier waarop de remleidingen volledig geïntegreerd zijn. Heel wat testfietsen in de verkiezing worden trouwens net als deze Trek afgemonteerd: met een rond aluminium stuur in combinatie met een losse stuurpen. Die heeft dan onderaan een opening waarlangs kabels en remleidingen de balhoofdbuis induiken. Het lijkt een ideaal compromis te zijn om je fietsenmaker toch te vriend te kunnen houden. Leidingen zijn uit het oog en toch hoeft je fiets niet half gedemonteerd te worden wanneer je nog wat wil experimenteren met stuurbreedte, stuurhoogte of stuurpenlengte. Al kan de montage van de leidingen op onze testfiets wel ietsje netter.

Qua afmontage koos Trek voor de gloednieuwe Shimano 105 Di2 met compact 50/34-crankstel en een 12-speed-cassette met 11-34-vertanding. Niet meteen gericht op laagvliegers dus, maar op wielertoeristen die overal een soepele cadans willen draaien. Over die groepset kunnen we trouwens haast niet anders dan positief zijn. Oké: hij weegt meer dan z’n Ultegra-broertje. Maar in snelheid en precisie van schakelen, remprestaties, vorm van shifters en esthetiek moet hij in niks onderdoen voor de duurdere groepen van Shimano. Over de wielen iets minder lof: de Paradigm Comp 25 TLR is zowat de instapwielset van Bontrager en maakt in combinatie met de 32 mm brede Bontrager R3-banden de fiets wat loom in het rijgedrag. Maar daarover zo meteen meer. Tot slot tref je op deze Domane ook nog een D-vormige carbon zadelpen en een heel erg dik Bontrager P3 Comp-zadel aan die een grote impact hebben op het comfort.

Belachelijk comfortabel

Het c-woord is gevallen: comfort! Dat is op deze Domane SL6 in overvloed aanwezig. Met 32 mm brede banden, een IsoSpeed-systeem aan boord, een carbon zadelpen en een zadel waar zelfs menig bomma haar derrière met plezier op zou neervleien, is dat uiteraard geen verrassing. Tel daarbij een vrij rechte zithouding door de hoge balhoofdbuis, plus de langere wielbasis en je hoeft niet Stephen Hawking te heten om dit rekensommetje tot een goed einde te brengen. Dit is een superstabiele en haast belachelijk comfortabele fiets om de kilometers probleemloos aan elkaar te rijgen. Trek ging zelfs nog een stapje verder en zorgde voor een maximale bandbreedte van 38 mm in het frame, ruimte voor spatborden, bevestigingspunten voor een frametasje op de bovenbuis én een opbergvakje in de onderbuis zoals je dat ook op de Checkpoint gravelbike terugvindt. De Domane SL6 is dus niet vies van dubbel gebruik als weg- én grindfiets.

Overtollige kilo’s

Qua comfort steekt de Domane SL6 tijdens onze testdag met kop en schouders boven de andere deelnemende fietsen uit. Vlaamse betonbanen en kasseiwegen, daar zweeft deze Trek haast als een vliegend tapijt overheen. En ook de extraatjes die het mogelijk maken om de platgetreden paden te verlaten, zijn een mooi pluspunt. Keerzijde van de medaille is echter het gewicht van de fiets. Haast op de kop negen kilogram weegt hij: dat levert in de puntentelling van Racefiets van het Jaar weinig bonus op. Die overtollige kilootjes tover je natuurlijk niet weg tijdens de rit. Zeker bergop lijkt de Domane SL6 wat wattages op te slorpen en ook de Paradigm Comp 25 tubeless ready wielen met 32 mm brede banden gaan met wat levendigheid en dynamiek aan de haal. Deze endurancefiets moet het niet hebben van kwieke acceleraties of een loop die je uitnodigt om altijd en overal het volle pond te geven. De Domane SL6 is eerder een fiets voor kilometervreters die afstand hoger in het vaandel dragen dan snelheid. Dat uit zich ook in het superstabiele en zekere stuurgedrag. Dalen en bochten nemen kan bij wijze van spreken met de ogen dicht dankzij de geometrie met lange wielbasis en vlakkere balhoofdhoek. Dat gevoel wordt nog versterkt door het brede stuur en de banden met wat profiel op de schouders voor extra grip in het bochtenwerk.

Conclusie

De Trek Domane SL6 is een mooie en innovatieve endurance racefiets. Ideaal voor wie geregeld marathonritten maakt en nadien graag fris als een hoentje afstapt. Het is zonder twijfel het comfortabelste vehikel dat we op onze testdag onder de bips geschoven kregen. En qua rijgedrag ook de meest toegankelijke: zekerheid in overvloed en van enige nervositeit is in de verste verte geen sprake aan het stuur van de Domane. De prijs is dan weer iets minder toegankelijk: 5199 euro is niet niks voor een fiets die toch een tikkeltje dynamiek mist. De gekozen onderdelenmix – met elektronische Shimano 105-groepset, Bontrager-instapwielen en brede banden – duwt het totaalgewicht de hoogte in en dat heeft z’n invloed op het rijgedrag. Maar als het voor jou allemaal niet te flitsend en patserig hoeft te zijn, dan zal je dat waarschijnlijk worst wezen.

Meer info over de Domane SL6 vind je op de website van Trek. Onze review van het topmodel, de Domane SLR 7 eTap, vind je hier.