Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: Specialized Tarmac SL7 Expert

Twee jaar geleden werd de Tarmac SL7 Expert – toen met mechanische Ultegra-groepset – nog verkozen tot Racefiets van het Jaar 2021. In deze editie strandde de alleskunner van Specialized op een zucht van het podium. ‘Close but no cigar’ zeggen ze dan. Al pakte de Tarmac SL7 onze juryleden als vanouds in met zijn direct en vinnig rijgedrag, de nette afmontage en uiteraard de strakke looks.

Noem de Specialized Tarmac gerust een referentiefiets. Tijdens de beoordeling van de verschillende testbolides voor de ‘Racefiets van het Jaar 2023’-verkiezing, betrappen we onszelf erop dat we sommige modellen benoemen als ‘de Tarmac van merk X’ of de ‘Tarmac van merk Y’. De Tarmac is en blijft een fiets waar met ontzag naar gekeken en met respect over gepraat wordt. Ergens is dat ook logisch. Specialized nam in 2020 de stoutmoedige beslissing om de Venge als aerofiets af te voeren en de Tarmac als alleskunner te positioneren. ‘One bike to rule them all’ werd het credo en dus kreeg de lichte Tarmac in Morgan Hill een abonnement in de windtunnel om de aero eigenschappen te optimaliseren. Voor de liefhebbers van klassieke looks, kwam Specialized kort nadien met de vederlichte en wat traditioneler uitziende Aethos op de proppen.

Reuzensprongen in carbontechnologie

De Tarmac SL7 maakte dus weldegelijk een impact en we zagen meer en meer fabrikanten dezelfde koers varen: lichte ‘klimfietsen’ worden aerodynamischer en anderzijds worden ‘aerofietsen’ ook lichter. Verschillen tussen types racefietsen krimpen dankzij de carbontechnologie die de laatste jaren reuzensprongen maakt. Er worden nieuwe soorten carbon ontwikkeld, het puzzeltje van verschillende laagjes en strookjes zwarte materie wordt geperfectioneerd, frames zijn slanker en tegelijk neemt de stijfheid ervan toe. Het FACT 10r carbon waaruit deze Tarmac SL7 Expert is gemaakt, was een drietal jaar geleden nog het absolute neusje van de zalm. Vandaag bestaan de nog lichtere en stijvere S-Works-frames uit FACT 11r carbon en leggen die amper 800 gram in de weegschaal. Maar geen nood: voor een goed getrainde wielertoerist of amateurrenner is ook dit 120 gram zwaardere frame zeker te overwegen als je weet dat je voor een S-Works-exemplaar een slordige 2000 euro meer uit je spaarvarken moet knijpen. Deze Expert-uitvoering ligt qua stijfheid en vinnigheid niet eens zo gek ver uit de buurt van zijn duurdere S-Works-broertjes. En met een totaalgewicht van 7,6 kilogram, hoeft deze Tarmac heus niet naar de Weight Watchers.

Het resultaat van die technologische vooruitgang is evenwel dat fietsframes van verschillende fabrikanten nog meer dan vroeger op elkaar gaan lijken. Laag aangezette staande achtervorken, geïntegreerde bekabeling, D-vormige ‘kammtail’-framebuizen… In ons rijtje testfietsen voor de verkiezing van Racefiets van het Jaar stonden bijvoorbeeld de Merida Scultura en de Specialized Tarmac naast elkaar opgesteld en dan moet je toch wel even met de ogen knipperen om de verschillen te zien. Al haal je een Tarmac er toch nog altijd uit, zelfs al zou de merknaam afgeplakt zijn. Het is een gehypete fiets, maar niet geheel zonder reden: de Specialized Tarmac SL7 is een eersteklas racer!

Nekhaartjes rechtop

Over de afmontage van de Expert-uitvoering valt eveneens weinig te mopperen: een 12-speed Shimano Ultegra Di2-groepset met een 52/36-crankstel en een 11-30-cassette moeten je sportieve ambities kracht bijzetten. De cockpit is netjes en denkt aan het gemak van je mecanicien. De kabels lopen buitenom het ronde aluminium stuur, maar worden wel haast onzichtbaar onder de stuurpen de balhoofdbuis ingeleid boven de spacers. De tweedelige alu cockpit ziet er niet echt premium uit, maar het Supacaz-stuurlint biedt toch een fijne grip en voelt kwalitatief aan. Een interne zadelpenklem houdt de carbon zadelpen feilloos op zijn plaats en het merkeigen, licht gekuipte Body Geometry Power Expert-zadel met titanium rails zit erg comfortabel. Tot slot houden de lichte en stijve Roval C38 carbon wielen met DT Swiss 370-naven en soepele 26 mm brede S-Works Turbo-bandjes de schwung in deze fiets. De wielen hebben een moderne interne velgbreedte van 21 mm en zijn tubeless ready. Goed voor bochtenwerk waarvan de haartjes in je nek instant rechtop gaan staan.

Tot slot een niet onbelangrijk detail: de trapas is een exemplaar met schroefdraad. Meer en meer fabrikanten komen stilaan terug van de pressfit-trapassen, omdat die snel aan het kraken en piepen kunnen gaan als ze niet 100% zuiver worden gemonteerd. Het is ook weer de nieuwe carbontechnologie die dat mogelijk maakt: fietsenbouwers hoeven een frame ook rond het bracket niet meer zo volumineus te maken om daar de nodige stijfheid toe te voegen.

In balans

Over het rijgedrag van de Tarmac SL7 hebben we in het verleden dus al wel een paar boompjes opgezet. Zowel deze als de S-Works-versie mochten we de afgelopen jaren aan je voorstellen. Toch worden we het fietsen met de Tarmac nooit beu en voelt het iedere keer als heerlijk thuiskomen aan boord van de moderne racer. De fiets reageert vliegensvlug op input. Je knalt er gezwind een heuvel mee op en daalt die vervolgens met veel zekerheid en stabiliteit weer af. De Roval C38-wielen vormen een harmonieus geheel met het frame dat vooral ter hoogte van het balhoofstel stijver is dan de bovenlip van een Britse aristocraat. Het comfort is voor een echte wedstrijdfiets zeker om over naar huis te schrijven. Kortom: de Tarmac SL7 Expert is een geweldige fiets. Je verwacht vooral snelheid en rijplezier, maar tegelijk is het mooi hoe toegankelijk hij ook blijft voor minder doorwinterde hardrijders. Je houdt de Tarmac makkelijk onder controle, zelfs wanneer je zelf wat overmoedig zou durven worden. De fiets is perfect in balans.

Conclusie

Zoals gezegd won deze Specialized in dezelfde uitvoering twee jaar geleden dit concours. Nu valt hij – ondanks het identieke frame en wielset – buiten de prijzen. Hoe dat kan? In alle eerlijkheid: de prijs van deze bolide heeft de quotering danig beïnvloed. Met zijn 7000 euro is de Tarmac SL7 Expert dit jaar de duurste deelnemer aan de wedstrijd. Daarmee zit Specialized ook pal op de maximumprijs die we leveranciers hebben meegegeven. Twee jaar geleden werd de Tarmac SL7 Expert nog afgemonteerd met een mechanische Ultegra-groepset, wat een flinke slok op de borrel scheelde. De Di2-variant, de schaarste van de afgelopen jaren en de economische realiteit van vandaag hebben de prijs jammer genoeg stevig de hoogte ingejaagd. En wanneer we die extra euro’s mee in rekening brengen bij de puntentelling, steken andere modellen hun neus nog net iets prominenter aan het venster. Net als de Specialized Tarmac SL7 Expert zijn dit jaar de fietsen op het podium goed uitgebalanceerde, rasechte racefietsen. Maar wel met een iets lichter verteerbare prijs.

Laat dat je echter niet tegenhouden als je verliefd bent op dit type fiets. Kies je voor een Specialized Tarmac SL7 Expert, dan weet je dat je voor een topper kiest. Maar dan weet je ook dat er een prijskaartje aan vasthangt. Misschien dat een keer lief lachen naar je suikertante dat probleem voor je oplost?

Meer info over de Tarmac SL7 Expert vind je op de website van Specialized.

Gerelateerde artikels