Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: Ridley Falcn RS

De valk en met name de slechtvalk is in duikvlucht het snelste dier ter wereld. Aan de snelheid van de slechtvalk kan deze Ridley niet helemaal tippen, maar de Falcn RS is een behoorlijk snelle fiets. En akkoord, de ‘o’ ontbreekt, maar is er echt iemand die dit anders leest?

Aero to weight

Het momentum van pure, compromisloze aeroracers lijkt een beetje te vervagen. Almaar meer racefietsen richten zich op een mix van aero, gekoppeld aan een laag gewicht, waarbij prestaties en comfort hand in hand moeten gaan. Een fiets die een breder publiek aanspreekt en waarmee je op alle terreinen uit de voeten kan. Voor Ridley vindt deze Falcn RS zijn plaatsje tussen de pure aeroracer, de Noah Fast, en de meer allround-modellen Helium en Fenix. Neem het aero-uiterlijk en prestaties van de Noah en combineer dat met het lage gewicht van de Helium en je krijgt de Falcn RS: licht genoeg om te klimmen, aerodynamisch en stijf genoeg om loeihard mee te gaan. Kiezen tussen aerodynamica en een laag gewicht behoort met de Falcn RS tot het verleden. 

Met een gewicht van slechts 825 gram in maat medium (56 cm) is het frame ontworpen om zo licht mogelijk te zijn zonder de aerodynamica op te offeren. Dit wordt bereikt door het gebruik van de dunste aerodynamische buisprofielen en een zorgvuldig gekozen carbon-layup die de gewichtsvermindering voorop stelt. Met 825 gram is het Falcn-frame ongeveer 100 gram zwaarder dan een Helium SLX-frame. 

Een van onze juryleden verwoordt het zo: Helium-gewicht met Noah-snelheid.

Kijken we wat aandachtiger naar het frame, dan valt ons meteen het aerodynamische uiterlijk van de voorkant op. De vorkkroon heeft een geïntegreerde diffuser om de luchtweerstand te verminderen. De luchtstroom gaat gemakkelijker door de vorkkroon terwijl er extra energie aan wordt toegevoegd. Het resultaat is dat de luchtstroom gemakkelijker de onderbuis passeert zonder de fiets als het ware tegen te houden. Tegelijkertijd is er minder weerstand in de zone achter de vork en balhoofdbuis. Ridley beweert dat deze diffuser aan een snelheid van 50 km/uur voor 10% minder weerstand zorgt. Niet kunnen checken, zo erg vaak rij ik geen 50 km/uur. Voor het overige merken we framebuizen die heel erg mooi in elkaar overvloeien. Het carbon komt van de Japanse fabrikant, Toray. Ridley rust zijn Falcn RS uit met een verwijderbare derailleurhanger. Wil je in een 1x-setup gaan rijden, vormt dat op die manier geen enkel probleem. Voor de achterderailleur gebruikt Ridley de, in mountainbikemiddens reeds erg gebruikelijke, Universal Derailleur Hanger (UDH). 

Op de onderbuis krijg je drie montagepunten voor bidonhouders, op de zadelpenbuis nogmaals twee. Daarmee moet eenieder een perfecte opstelling van zijn bidonhouders vinden.

De Falcn RS is ontwikkeld rond 28 millimeter banden en kan banden met een maximale bandenspeling van 34 millimeter aan. Dat zorgt voor meer comfort en lagere rolweerstand, omdat bredere banden met lagere druk kunnen worden gebruikt.

Geometrie

De Falcn RS is een compleet nieuw ontwerp en is voorzien van een nieuwe geometrie, gebouwd op het succes van de Noah Fast en Helium SLX. De Falcn RS heeft een bewezen geometrie op het World Tour-niveau, wat betekent dat deze is getest en geoptimaliseerd voor maximale prestaties van de Lotto Dstny-rijders. Concreet leidt dat onder meer tot langere liggende achtervorken, een langere reach en kortere stack en een lager bottom bracket. Het moet de perfecte balans opleveren tussen snelheid, een vinnig stuurgedrag en stabiliteit.

Onderdelen

De Ridley Falcn RS die in de ‘Racefiets van het Jaar’-verkiezing meedingt naar het hoogste goed, is met 6999 euro zowat het standaard model vanwaaruit je met de configurator aan de slag kan om zowat de hele fiets naar jouw hand – kleuren inbegrepen – te zetten, naar smaak en budget. Een fraaie 7,94 kilogram maakt duidelijk dat het Ridley wel degelijk menens was met hun voornemen om een lichte fiets te ontwerpen. Met de Shimano 105 Di2-groep hebben we dan ook geen enkele reden tot klagen. Die groep schakelt snel en nauwkeurig. Ridley monteert de veel gekozen combinatie 50-34 op het crankstel in combinatie met een 11-34-cassette. 

Kabels en remleidingen gaan binnendoor via de stuurpen het frame in. Dat levert niet alleen een aerodynamisch voordeel op, het voorkomt ook frame- en lakschade door kabelwrijving. Ridley voorziet in haar merkeigen Forza Cirrus Pro-cockpit. Die heeft een bereik van 75 millimeter en een bocht van 130 millimeter diep in combinatie met een flare van 5°. In de configurator krijg je keuze uit sturen van 38, 40 of 42 millimeter breed en een stuurpen van 90, 100, 110 of 120 millimeter lang.

De D-vormige zadelpen, Forza Aero heeft een platte achterzijde die schokken wegfiltert en zo de nodige flex in de zadelpen brengt. De zadelpenklem is ook net dat tikje steviger dan we tegenwoordig op veel andere fietsen gewend zijn. 

De 4ZA Levanto DB-wielen zijn zonder meer prima, een mooi compromis tussen gewicht en duurzaamheid.

Snel en comfortabel

Werp een blik op de Ridley Falcn RS en je kan je zo ongeveer wel indenken hoe dit vogeltje gebekt is. De Falcn voelt van bij de eerste meters snel aan, de zithouding is behoorlijk gestrekt, wat dat racy-gevoel uiteraard nog versterkt.

In tegenstelling tot veel andere merken die een fiets insturen voor deze verkiezing, komt de Falcn niet met een hele toren spacers onder het stuur. Het is een racefiets, behandel hem dan ook als racefiets. En zo’n toren spacers onder het stuur heeft vaak een erg negatieve invloed op het rijgedrag, iets wat zich bijna steeds in de beoordeling van de jury weerspiegelt. 

Het frame is stijf, met name in de zones rond bottom bracket en balhoofd, zo stijf dat het soms een beetje oncomfortabel wordt. Maar dat stijve frame heeft dan weer wel een positieve invloed op acceleraties en beklimmingen. Klimmen gaat wonderwel goed, het lage gewicht, stijve frame en de prima verhoudingen tussen crankstel en cassette werpen hier hun vruchten af. 

Over het algemene rijgedrag zijn de meningen wat verdeeld. Betrouwbaar en voorspelbaar, daar is iedereen het over eens. Maar de Falcn RS reageert een beetje luier dan verwacht, hij mist wat speelsheid, een beetje extra peper in de reet zou geen kwaad kunnen. Het rijgedrag is goed, zonder meer, maar om er in dit veld uit te springen moet je meer dan goed zijn. De wegligging en het gedrag in de afdaling is erg stabiel en zelfverzekerd. Op het vlakke of in licht glooiend terrein behoudt de Falcn erg goed zijn snelheid, het kost ook niet erg veel moeite om op snelheid te komen. En ga je in de beugels hangen, dan wordt dat gevoel van snelheid nog versterkt.

De Ridley Falcn RS is een snelle en betrouwbare fiets, een goed uitgebalanceerde en gebruiksvriendelijke alleskunner. Hij ziet er echt erg knap en behoorlijk agressief uit. Het is misschien niet de meest opwindende fiets maar na al onze testritten hebben wij eigenlijk geen enkel echt bezwaar kunnen vinden. Een racefiets waarmee je eigenlijk alles kan en waarmee je niets verkeerd kan doen, snel zonder oncomfortabel te worden.

Gerelateerde artikels