Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: Look 765 Optimum

De categorie ‘endurance racer’ wint almaar aan populariteit. Dat is niet helemaal verwonderlijk, het gros van de wielertoerist is geen tot op het bot afgetrainde renner die zich helemaal thuis voelt op een pure aeroracer. Een tikje comfort is voor de meeste wielertoeristen echt wel meegenomen. Het is in dat kader dat de Look 765 Optimum zijn plaats heeft gevonden.

De vorige versie van de Look 765 Optimum was een echte alleskunner. Hard rijden? Check. Bredere banden (tot 42 millimeter) monteren en inzetten als gravelbike? Check. De nieuwe Look 765 Optimum is de ideale fiets voor zowel je dagelijkse ritjes als je volgende fietsuitdaging. Het is een compromis tussen stijfheid en flexibiliteit, tussen comfort en prestaties, tussen genieten en kilometers malen.

3D Wave-technologie

Het frame van de 765 Optimum combineert verschillende carbonvezels, verschillende wevingen en specifiek gekozen materialen om het comfort te verhogen. Het ontwerp van de staande achtervork is gemaakt volgens de 3D Wave-technologie, die de fiets een geoptimaliseerde laterale efficiëntie en ongeëvenaard comfort moet bieden dankzij de specifieke vorm en de keuze van carbonvezels. De 3D Wave-technologie verhoogt ook de absorptie van trillingen door het carbon, wat resulteert in meer comfort. De golvingen van de 3D Wave-technologie in de staande achtervork zorgen zo voor de nodige demping.

De staande en liggende achtervorken zijn afgevlakt, waarbij de staande achtervork bovenaan een opvallende knik maakt. De liggende achtervork is daarbovenop vervangen door een rechter model. Hierdoor kan je banden tot 34 millimeter breedte plaatsen. Extra comfort is afkomstig van de 27,2 millimeter ronde zadelpen en de ranke en flexibele zadelpenbuis. 

Als pionier in het fabriceren van carbon fietsframes heeft Look uiteraard de nodige knowhow in huis om dit frame de juiste dosis stijfheid en comfort te geven. Daarom gebruikt het een mix van carbon- en glasvezels in combinatie met (naar eigen zeggen) ‘innovatieve materialen’. Eerder gebruikten ze bijvoorbeeld vlasvezels. Het gewicht van een complete frameset (frame + vork) stelt de Franse fabrikant op 1400 gram. Het bottom bracket is een T47-schroefbracket, dat verenigt de stijfheid van een pressfit-crankstel met het onderhoudsgemak van een bracket met schroefdraad. Aan de voorkant merken we dat de kabelingang ten opzichte van de voorganger aangepast is. De kabels lopen nu via de onderkant van de stuurpen en speciale spacers onder het balhoofd. Het systeem van Token is behoorlijk eenvoudig in gebruik, je stuurhoogte veranderen mag je niet meteen voor grote problemen stellen. De ronde vorkbuis betekent ook dat je een meer conventionele stuurpen kan gebruiken. 

Zowel op de voorvork als aan de achterdriehoek zijn bevestigingspunten voor een spatbord (enkel compatibel met spatbord van Look) voorzien.

Opvallende geometrie

De Look Optimum 765 gaat getooid met zowel het comfort van een echte endurance-racer als het vinnige stuurgedrag van een ‘klassieke’ racefiets, althans op papier. De cijfers in de geometrietabellen tonen een paar opmerkelijke waarden. Zo is er met 70,8° een wel erg vlakke balhoofdhoek. Dat is merkelijk vlakker dan bij endurance-bikes van concurrerende merken. Een vlakke balhoofdhoek zorgt voor meer vertrouwen en stabiliteit, met name op ruwer terrein. De zitbuishoek daarentegen is met 74° dan weer eerder aan de steile kant. Verder merken we een langere stack en reach dan bij vergelijkbare modellen. Ons testmodel (maat medium) is uitgerust met een stuurpen van 110 millimeter. Dat brengt je in een iets gestrekter positie, wat natuurlijk zijn invloed heeft op het rijgedrag.

Maar wat het rijgedrag van ons testmodel nog veel meer beïnvloedt – helaas in negatieve zin – is de toren spacers onder de stuurpen.

Afmontage

Op vlak van onderdelen lezen we maar weinig opmerkingen op de testformulieren van onze jury. De Shimano Ultegra Di2-groep is gekend en geliefd, de gekozen vertanding (50/34 en cassette van 11/34) is een prima keuze voor een endurance-racer.

Look monteert eigen Look R38D-carbonwielen waar een setje Hutchinson Fusion 5-banden van 30 millimeter breedte rondgaat. Overige componenten (stuur, stuurpen, zadelpen, zadel) zijn van eigen makelij. Het San Marco ShortFit-zadel valt niet echt in de smaak bij iedereen in ons testpanel. 

Deze Look 765 Optimum Shimano Ultegra Di2 is met 6290 euro de duurste uit het Optimum-aanbod. 

Comfort boven snelheid

Vooraleer we echt gaan fietsen, passeert elke fiets de weegschaal. Deze Look Optimum legt daar 8,14 kg op, een waarde die hem in dit competitieve veld van Racefiets van het jaar-verkiezing meteen wat punten kost. 

De Look 765 Optimum voelt eigenlijk meteen goed aan, de zithouding is nergens uitgesproken sportief of overdreven gestrekt. Het is comfortabel maar niet meteen erg spannend. Het is niet de fiets die je een opstoot van adrenaline zal bezorgen. De pure snelheid van een rasechte racefiets is hier wat meer naar de achtergrond verdrongen ten voordele van comfortabel vele uren in het zadel doorbrengen. Zijn stuurgedrag is eerder toegankelijk dan strak.

Nergens wordt het nerveus, nooit wordt het opwindend. Misschien dat de toren spacers onder de stuurpen zijn invloed heeft op het rijgedrag, maar ook de vlakke balhoofdhoek draagt daartoe zeker zijn steentje bij. Waar de Optimum dan weer wel goed in scoort, is zijn stabiliteit in de afdaling. Daar bewijzen die vlakke balhoofdhoek en de 30 millimeter brede banden dan weer wel hun nut. Eenmaal op snelheid houdt de Optimum zijn snelheid erg goed aan, het is in de hernemingen dat hij wat van zijn pluimen laat. 

De Look R38D-carbonwielen kunnen op goedkeurend geknik rekenen. Niet alleen zien ze er goed uit, ze zijn behoorlijk stijf en bollen vrolijk door. De Hutchinson Fusion 5-banden waren tijdens de erg natte testomstandigheden niet meteen de beste keuze. Tijdens drogere testritten achteraf bleken ze dan weer wel uit het juiste rubber gesneden te zijn. 

De Look 765 Optimum is als cruisen op automatische piloot: je hoeft nergens echt over na te denken, je hoeft je nergens zorgen over te maken en de kilometers bollen vlot en comfortabel onder je door. De meer rechtopstaande zithouding en het voorspelbare rijgedrag zijn zeker en vast twee troeven voor deze Look 765 Optimum.

Gerelateerde artikels