Deel dit artikel:

Racefiets van het jaar-verkiezing: Koga Kinsei Prime.

De Koga Kinsei is in de handen van Harrie Lavreysen de snelste baanfiets ter wereld. Als elfvoudig wereldkampioen, tweemaal olympisch kampioen en teveel andere overwinningen om hier op te sommen, is de Nederlander de misschien wel de snelste baanrenner ooit. En daar hoort de misschien wel snelste baanfiets ooit bij. Van dat monster is nu ook een gewone wegfiets beschikbaar. Nou ja, gewoon...

‘Kinsei’, vrij vertaald uit het Japans, betekent zoveel als ‘gemaakt voor goud’. De Koga Kinsei is tot in elke vezel ontworpen om de luchtweerstand te snel af te zijn. Je hoeft maar een blik te werpen op deze gespierde jongen en je beseft dat een racefiets niet veel aerodynamischer kan. Dat hoeft niet verwonderlijk te zijn, dit is immers een rechtstreeks afgeleide van de succesvolle baanfiets. Het frame komt van dezelfde leverancier als waar de ‘met olympisch goud overladen’ Kinsei-pistefiets wordt geproduceerd.

Koga gebruikt een High Strength-variant van een unidirectionele carbonvezel die met een blaasvormtechniek in de mal wordt geladen. In tegenstelling tot de techniek waarbij beide malhelften eerst worden gevuld en vervolgens geladen, zorgt deze techniek voor een kwalitatief hoogstaand en sterker frame. Zowel voor de vork, seatstays, onder- en bovenbuis zijn speciale ‘Airfoils’ ontwikkeld om de aerodynamica zo optimaal mogelijk te maken voor wind uit alle invalshoeken. Daarnaast zijn zowel de seattube als onderbuis zo ontworpen dat de wielen geïntegreerd in het frame vallen. De Kammtail-vormen, die we kennen van de aero fietsen, zijn daarbovenop een ideale vorm om met een laag gewicht de gewenste sterkte/stijfheid te halen. Het is met 1180 gram (maat L) niet het lichtste frame, de vork doet het met een gewicht van 485 gram behoorlijk.

De framevormen van de Koga Kinsei Prime laten er niet veel twijfel over bestaan: messcherpe buizen en massief veel materiaal rond balhoofd en bottom bracket. De stuurpen is deels verzonken in de bovenbuis en kabels zijn helemaal onzichtbaar. De voorvork met een lang en slank profiel is een kunststukje, nadeel is dat dit type vork meer last heeft van zijdelingse wind. De zadelpen heeft de meest aerodynamische vorm mogelijk. 

De zadelpenbuis kromt zich rond de achterband, ondanks de beperkte ruimte zijn banden tot 32 millimeter mogelijk. Met name aan de achterbrug is het meteen duidelijk dat de pistefiets model stond voor het ontwerp. Bijzonder is de ophanging van de achterderailleur. Baanfietsen komen zonder versnellingen. Om op deze afgeleide een derailleur te voorzien werd er creatief omgegaan met een minimaal beugeltje rond de steekas van het achterwiel. 

Vijf groottes, vier modellen

De Koga Kinsei is er in vijf framegroottes, gaande van XS tot XL en zal uit vier modellen en vier verschillende kleurstellingen (oranjezwart, matzwart, blauw, grijszwart) bestaan, de verschillen binnen de serie zitten hem in de kleurstelling en de afmontage. De Kinsei Pro is het topmodel uit de serie, met Shimano Dura Ace Di2 R9200-afmontage (met powermeter), carbon DT Swiss ARC 1100-wielen en een carbon aerostuur. Deze Kinsei Prime is het volgende model in de line-up. Deze uitvoering is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 R8100, 50 mm hoge carbon KOGA-wielen (dit zijn dezelfde als de Lapierre-wielen, aangezien beide merken onder de Accell-groep vallen) en een aluminium stuurpen en aero stuur. De Premium krijgt een Sram Rival AXS-groep en het instapmodel uit de serie, de Prestige, doet het met een Shimano 105 Di2-groepset. Je leest het goed, alle modellen krijgen dus elektronisch schakelwerk. De fiets zou in het voorjaar van 2023 beschikbaar moeten zijn. 

Zoals wel meer fietsen uit onze Racefiets van het Jaar-verkiezing is deze Koga voorzien van de Shimano Ultegra Di2-groep. Niets mis mee, die werkt snel, nauwkeurig en voortreffelijk. De wielen met 50 millimeter hoge velgen werden binnen de Accell-groep, waar Koga toebehoort, ontwikkeld en hebben een interne veldbreedte van 21 millimeter. De gemonteerde Continental GP5000 is 28 millimeter breed en staat bekend als een snelle band met een lage rolweerstand. Desondanks biedt het soepele 330 tpi-karkas veel stabiliteit in bochten. Het Fi’zi:k stuurlint bevalt wel, het is comfortabel en geeft veel grip. 

Aanvankelijk scepsis

We gaan er niet flauw om doen. Het scepsis van ons testteam is niet uit de lucht gegrepen wanneer de Koga Kinsei wordt voorgesteld. De plagerig gestelde vraag waar in onze uitvalsbasis Oudenaarde de piste juist gelegen is en wie er er een baanfiets tussen de racefietsen heeft gesmokkeld, zorgt voor het nodige vermaak. De zin om met een ‘pistefiets’ op ons geaccidenteerd testparkoers te gaan rijden, is dan ook niet heel erg hoog. Maar telkens wanneer een tester van zijn rondje met de Koga terugkeert, is dat met een grote grijns op zijn gezicht. En ook wel met de bedenking dat die veel comfortabeler is dan gevreesd. 

Onze ervaring met pure pistefietsen is minimaal, maar wat wel opvalt aan de afgeleide wegversie is hoe instant de kracht wordt overgedragen. Sprintjes, accelereren, na de bocht uit je sloffen schieten… het gaat bijzonder snel en vinnig, zonder ooit ergens nerveus te worden. De Koga Kinsei loopt als op rails en is een toonbeeld van stabiliteit. En akkoord, dikke vriendjes met die ene kasseistrook op ons testparcours zal hij niet meteen worden, maar voor het overige valt er opvallend weinig negatiefs aan te merken.

Met 8,25 kilogram bevindt de Koga zich eerder aan de zware kant van de reeks fietsen uit deze Racefiets van het Jaar-verkiezing. En ja, dat merk je. Klimmen kost wat meer moeite, maar eenmaal die vervelende bult overwonnen, word je beloond met een razendsnelle afdaling waarin de Kinsei je bijzonder veel vertrouwen geeft. 

Conclusie

De Koga Kinsei Prime heeft ons aangenaam verrast. Het is een opvallende verschijning die aanvankelijk de nodige angst mag inboezemen, maar die in de praktijk veel comfortabeler en vergevingsgezinder is dan je zou verwachten. Het is een bloedsnelle en stabiele fiets die wel kickt op stevig vlammen.

De Koga Kinsei Prime kost je 5299 euro.

Meer info via www.koga.com